Gå til innhold

Core 2 Duo vs Core 2 Quad

Black Star

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved kun spill: Tror ikke det (spørs på spillet) - om ikke spillet du kjører støtter 4 kjerner . Spill som utnytter 1 eller 2 kjerner vil lide litt da du går litt ned i frekvens ( fra 3ghz til 2.8ghz )

Er vel kun enkelte spill utgitt fom 2010 som utnytter mulicore.

Ellers:

Når det er sagt så får systemet derimot mere rom til bakgrunnsapplikasjoner med core nummer (2) 3 og 4 "ledige" når man spiller og det belegger core 1+ evt 2.

Andre "desktop" applikasjoner som støtter 4 kjerner vil jo dra nytte av oppdateringen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Både ja og nei.

Ja, quadcore prosessoren er betydelig raskere uten tvil, men nei - jeg synes ikke det er verdt å oppgradere til denne. Prislappen på den du linker til er for høy i forhold til hva du får for kostnaden.

Skal du først oppgradere ville jeg heller vurdert å kjøpe noe basert på 1155 sokkelen. 2500K er et ypperlig valg der. Det vil dog trenge DDR3 og nyt hovedkort - dog det finnes rimelige slike kort.

Tingen er bare det at CPUen du linker til er langt svakere enn 2500K og koster likevel betydelig mer - så det slår meg som et litt svakt kjøp ved mindre alt i PCen din er bra fra før bortsett fra CPU og du bare skal ha en midlertidig oppgradering for å holde deg flytende en stund. I så fall ville jeg heller sett på bruktmarkedet om du kan få fatt i en rimelig quadcore derfra. bare eksempelvis:

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/22420

Noe sånt + litt lett overklokking er kanskje en løsning - og det vil ikke være særlig vanskelig å nå minst lke høy frekvens som den du linker til. Bemerk deg dog at å overklokke quadcores på et 775 Nvidia basert hovedkort er meget trøbblete (og egentig ikke annbefalt IMO). Om du har et intel basert kort er det en god del enklere og er verdt å prøve.

Til sist vil jeg si at om du får mer ytelse i spill på dette vil også avhenge sterk at hvilket skjermkort du har. Ved mindre disse to komponentene er noenlunde balansert med hverandre så er det lite poeng å oppgradere bare den ène - for den svakeste av de to vil alltid være den begrensende faktoren.

Håper dette hjalp :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Vil også nevne Ebay for CPU kjøp, er mulig du kan plukke opp en billig Quad uten kjøler i en slags "OEM" pakkning, disse er billigere å frakte og du slipper å kaste en ellers dårlig kjøler både hvordan den yter og hvordan den festes.

ja, socket 775 prosessorer bør det finnes en god del brukt av - så ebay er nok verdt å sjekke også. CPU er jo ikke akkurat en slitsdjedel så den er liksom ikke så farlig å kjøpe brukt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg lurer på å oppgradere både grafikkortet og CPU'en. Men jeg har et ganske dårlig grafikkort fra før (Radeon HD4670), så tror jeg satser på å oppgradere det først også satse på at det gir meg et ganske bra løft i spill. Så får jeg heller vurdere nytt HK og CPU for applikasjoner og slikt senere, da det hovedsaklig er spill jeg føler at jeg mangler en del.

Lenke til kommentar

Hvilken strømforsyning har du fra før?

En Corsair på 620W. Har ikke all verdens stæsj i maskinen, så det bør holde lenge (samme som denne, bare med 30W mindre).

Maskinen min er laget for å være tilnærmet lydløs, så skal jeg ha nytt grafikkort, blir det en silent-utgave. Har sett på

ASUS Radeon HD 6770 1GB Direct CU Silent som bør gi en del bedre ytelse enn mitt nåværende.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært veldig interessert i spill, egentlig, og har stort sett bare spilt WoW sporadisk de siste par årene. Men fikk lyst til å kjøpe meg et skikkelig bilspill (f.eks Dirt 3), og tenkte at for maks uttelling der så trenger jeg noe råere enn 4670.

Nå lastet jeg ned en demo på Dirt 2 da, og den fløt helt fint på mitt nåværende oppsett. Så tipper 6770 bør være mer enn bra nok for Dirt 3.

6850 frister, men prøver å minimere varmeutviklingen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...