Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vaske og polere bil?

blixt

Anbefalte innlegg

Det høres sikkert rart ut for noen men jeg lurer på hvordan jeg vasker og polerer bilen så resultatet blir best mulig. Jeg var ikke flink til å ta vare på min forrige bil, jeg vasket bilen alt for lite og når jeg først vasket bilen så sendte jeg den inn i en maskinvask.

Nå som jeg har kjøpt meg en 2008 modell svart Metallic så vil jeg bevare lakken lengst mulig og selv om lakken er veldig fin, har jeg tenkt å polere bilen før det blir vinteren og da har jeg noen spørsmål.

________________________________________________________________________________________

Vasking:

-Jeg regner med det er kaldt vann man bruker?

-Folk sier jeg skal avfette bilen, men trenger jeg virkelig det når bilen ikke er så skitten?

-Jeg har ikke tilgang til høytrykkspyler men bare vanlig hageslange, går det greit?

-Jeg var innom biltema og fikk anbefalt: Vaskesvamp med såpe og skinn til å tørke, er det greit å bruke vanlig svamp og er det riktig å tørke med skinnfille? En skinnfille er jo gansk hard og tenkte det kanskje er fare for å lage riper?

_________________________________________________________________________________________

Polering:

-Hvor mye legger jeg på og hva skal jeg pusse med?

-Skal jeg smøre det først ut over hele bilen og vente til det tørker, for så og begynne å pusse eller skal jeg smøre på en del, f.eks panseret og så la det tørke før jeg pusser bare denne delen av bilen?

-Hvor lang tid går det før det er tørket og klar for pussing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for nyttige svar. Ja, bor i Akershus men hvilke andre steder kan man kjøpe div vaskeutstyr? Har på følelsen at biltema er svaret på "nille" der du får greie varer men ikke av beste kvalitet. Dessuten ble jeg anbefalt svamp og skinnfille, noe som ikke anbefales fra linken.

Veldig fin link Pastafarian :)

Endret av blixt
Lenke til kommentar

Er du "mannen i gata", da kan du dra på Biltema å handle alt du trenger for noen 100-lapper..

Er du entusiast så tråler du nettet etter masse moro verden over med kontoen som eneste festbrems (liten voksboks til 20 000+ f.eks)

Er du litt mer gira enn naboen så har du det du trenger på BilXtra, og du har produkter for et år eller to (avhengig av om naboen kryper til korset og ber deg om litt hjelp etter å ha sett bilen din) framover for en liten 1000-lapp omtrent

Lenke til kommentar

Er du "mannen i gata", da kan du dra på Biltema å handle alt du trenger for noen 100-lapper..

Er du entusiast så tråler du nettet etter masse moro verden over med kontoen som eneste festbrems (liten voksboks til 20 000+ f.eks)

Er du litt mer gira enn naboen så har du det du trenger på BilXtra, og du har produkter for et år eller to (avhengig av om naboen kryper til korset og ber deg om litt hjelp etter å ha sett bilen din) framover for en liten 1000-lapp omtrent

hehe, bra oppsumert. Nå som jeg er ny eier av bil så havner jeg på "litt mer gira enn naboen" men kan hende jeg faller tilbake på "mannen i gata". Får håpe jeg blir inspirert av resultatet.

Bruker du svamp eller klut blandet med vaskemiddel?

Endret av blixt
Lenke til kommentar

Se litt på linken til Pastafarian over her så står det meste der.

Kort oppsummert så lønner det seg å kjøpe en mikrofiber vaskehanske eller en av ull, de er mye mer skånsom mot lakken enn de billige engangssvampene fra Biltema ettersom de trekker til seg møkka og ikke bare drar den med seg over panelet som en billigsvamp gjør.

Såpa fra Biltema fungerer greit nok, men den er ikke så veldig sterk. Selv bruker jeg NXT såpa fra Meguairs og er greit fornøyd med den. Vannet i såpebøtta bør være varmt, slik at du akkurat klarer å holde handa nedi. Varmt vann løser møkk bedre enn kaldt (akkurat som når du skyller av tallernkene i varmtvann hjemme).

Det lønner seg også å ha to bøtter. En med såpe og en med kun vann kun til å skylle vaskehansken nedi for å få ut møkka, før du dypper den i bøtta med såpevann så du ikke får med deg skitten.

Bruk helst høyttrykk spyler for å så skyllt av det meste løse og større partikler som kan lage riper når du bruker vaskehansken.

Avfetting bruker man om vinteren fra vinduene og ned eller når bilen er skitten og "nuppete". Prickbort fjerner det meste av nupper, sprutes på før vask, og det kan være lurt å spyle av og vaske bilen og så sprute på avfetting enda en gang for å få vekk de fleste nuppene. Piggstøv osv. taes med IronX eller clay (slikt skal være forklart i guiden, i hvertfall om clay).

Etterpå tørker man forsiktig av med et godt mikrofiberhåndkle. Ikke dra den med press over lakken, kan også bare legges på og dras forsiktig av.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Se litt på linken til Pastafarian over her så står det meste der.

Kort oppsummert så lønner det seg å kjøpe en mikrofiber vaskehanske eller en av ull, de er mye mer skånsom mot lakken enn de billige engangssvampene fra Biltema ettersom de trekker til seg møkka og ikke bare drar den med seg over panelet som en billigsvamp gjør.

Såpa fra Biltema fungerer greit nok, men den er ikke så veldig sterk. Selv bruker jeg NXT såpa fra Meguairs og er greit fornøyd med den. Vannet i såpebøtta bør være varmt, slik at du akkurat klarer å holde handa nedi. Varmt vann løser møkk bedre enn kaldt (akkurat som når du skyller av tallernkene i varmtvann hjemme).

Det lønner seg også å ha to bøtter. En med såpe og en med kun vann kun til å skylle vaskehansken nedi for å få ut møkka, før du dypper den i bøtta med såpevann så du ikke får med deg skitten.

Bruk helst høyttrykk spyler for å så skyllt av det meste løse og større partikler som kan lage riper når du bruker vaskehansken.

Avfetting bruker man om vinteren fra vinduene og ned eller når bilen er skitten og "nuppete". Prickbort fjerner det meste av nupper, sprutes på før vask, og det kan være lurt å spyle av og vaske bilen og så sprute på avfetting enda en gang for å få vekk de fleste nuppene. Piggstøv osv. taes med IronX eller clay (slikt skal være forklart i guiden, i hvertfall om clay).

Etterpå tørker man forsiktig av med et godt mikrofiberhåndkle. Ikke dra den med press over lakken, kan også bare legges på og dras forsiktig av.

Takker så mye. Je har kjøpt meg en "Karcher" Høytrykkspyler og vil gjerne også kjøpe meg en Foam gun. Vet du hvor jeg kan få tak i en som passer til Kacher Høytrykkspyler?

Lenke til kommentar

hehe, bra oppsumert. Nå som jeg er ny eier av bil så havner jeg på "litt mer gira enn naboen" men kan hende jeg faller tilbake på "mannen i gata". Får håpe jeg blir inspirert av resultatet.

Bruker du svamp eller klut blandet med vaskemiddel?

Jeg bruker vaskevott, en av chenille og en av ull, og vaskemiddelet (shampo´en) blander jeg i vannet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...