Gå til innhold

Slår av strømmen til maskinen hver natt - kan det skape problemer?

Anbefalte innlegg

Jeg har en forgreiner med av/på bryter hvor pcen, skjermene og alt er koblet til. Jeg har begynt å slå av denne hver natt fordi den siste skjermen min har en svak elektrisk suselyd i standby som jeg ikke kan fordra. Kan dette skape problemer for pcen?

Grunnen til at jeg spør er at nå har jeg opplevd at den stopper i startup enkelte ganger, enkelte startups tar 3-4 ganger lengre tid enn vanlig og senest i dag så sluttet musdriveren min å fungere (musa er koblet til skjermen) så jeg måtte koble musa ut og inn for å få reinnstallert den.

Dette er det eneste jeg kan komme på å ha endret i den siste tiden, bortsett fra skjermen da såklart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste "Skaden" som kan skje om vi ser utenom slitasje og hardwaren som må varmes opp for hver oppstart så tapper du BIOS batteriet.

Det vil si at PCen din VIL bli glemsk etter noen år, dette batteriet kan byttes så det er ikke noe stort problem.

Eneste fordelen er at får PCen strøm fra veggen så bruker den standby strømmen istedet for batteriet.

Lenke til kommentar

Den vil jeg si meg helt uenig i... Som jeg har opplevd og sett har maskiner hatt lengst levetid og minst antall RMAer av de som lot dem gå over natta.

Er meget mulig harddisk messig at det er relatert til å holde ideal temperaturen som Google kom fram til.

Det vil nok være teknisk forskjell på slitasje om du lar den stå på eller slår den av daglig. Jeg tipper av noen komponenter vil slites mer og noen mindre.

I praksis dog så er det etter min mening hovedsakelig bare en håndful komponenter som er særlig mottakelig for slitasje. Det er hovedsakelig harddisken primært - og til en mindre grad kanskje PSU og vifter. Skjermkort er vel også kanskje en av de delene som kan ha en tends til å ryke over tid - men erfaringsmessig gjeder det mest de kortene som er "high-power". Det er ikke mange maskinkomponenter som går i stykker av seg selv fra slitasje så lenge de får stå i fred. Jeg tror kort sagt ikke at om du slår av maskinen eller ikke er særlig signifikant til maskinens levetid totalt sett.

Dette er dog bare basert på min generelle forståelse av PCer over mange år - og erfaring med å eie og reparere på mange av dem. Om det er gjort noen mer relevant statistisk analyse av noe slikt vet jeg ikke (forutens googles undersøkelse om harddisker spesifikt).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det vil nok være teknisk forskjell på slitasje om du lar den stå på eller slår den av daglig. Jeg tipper av noen komponenter vil slites mer og noen mindre.

I praksis dog så er det etter min mening hovedsakelig bare en håndful komponenter som er særlig mottakelig for slitasje. Det er hovedsakelig harddisken primært - og til en mindre grad kanskje PSU og vifter. Skjermkort er vel også kanskje en av de delene som kan ha en tends til å ryke over tid - men erfaringsmessig gjeder det mest de kortene som er "high-power". Det er ikke mange maskinkomponenter som går i stykker av seg selv fra slitasje så lenge de får stå i fred. Jeg tror kort sagt ikke at om du slår av maskinen eller ikke er særlig signifikant til maskinens levetid totalt sett.

Dette er dog bare basert på min generelle forståelse av PCer over mange år - og erfaring med å eie og reparere på mange av dem. Om det er gjort noen mer relevant statistisk analyse av noe slikt vet jeg ikke (forutens googles undersøkelse om harddisker spesifikt).

-Stigma

Du har rett, men det jeg husker her og nå når vi her på forumet spurte de som fikk PSOD på 8xxx, 9xxx og GT200 serien til Nvidia så var 90% av den typen som skrudde av maskinen om natta, og alle kortene røk rundt den samme datoen, altså 2 år.

Det var ikke bare high end kortene som røk her men også de billigere variantene konket i samme mønster.

Og personlig var jeg også innvolvert med ett GTX 280 i samme svineriet, mitt røk også etter at jeg skrudde av maskinen, men jeg fikk pengene tilbake så sånn sett var det greit.

Jeg hadde også en periode hvor jeg skrudde av maskinen for å spare strøm, men resultatet var at antallet RMA's gikk rett i taket, i tilegg til jeg sendte harddisker tilbake nesten månedlig (Var ikke bare gamle disker som røk også.)

Dessverre har vi ingen skikkelig Anandtech undersøkelse på dette, noe jeg må si meg enig men basert på mine tidligere erfaringer så mener jeg at det å la maskinen stå å gå holder den i live.

Vifter derimot ser ut til å ryke raskere, men færre RMAer på harddisker og andre komponenter.

Lenke til kommentar

Hva med å bruke grenuttak med master/slave funksjon? Slik som denne: http://www.clasohlso...px?id=164719228

Når du da slår av datamaskinen(som du da plugger i master) kuttes strømmen til alt det andre utstyret(som står plugget i slave-utgangene).

Ikke dumt, men synes ikke det er så stress å slå av den jeg har nå uansett. Og kjøpte denne nettopp til en slump penger så orker ikke oppgradere med det første.

Slår av pcen skikkelig først, ja. Sikkert andre ting som plager pcen min da. :)

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Den vil jeg si meg helt uenig i... Som jeg har opplevd og sett har maskiner hatt lengst levetid og minst antall RMAer av de som lot dem gå over natta.

Er meget mulig harddisk messig at det er relatert til å holde ideal temperaturen som Google kom fram til.

Her er det ikke snakk om å slå av maskinen hver natt vs. la den stå på hele tiden.

Det trådstarter snakker om er om å slå av maskinen og la strømmen stå tilkoblet vs. å slå av og kutte strømmen helt. Slik jeg har forstått det da.

I såfall kan jeg kun tenke meg at det er BIOS-batteriet som kanskje varer kortere da dette batteriet må gi BIOS'en nødvendig strøm til å huske innstillingene. Maskinvaren må uansett varmes opp ved hver oppstart uavhengig av om strømmen har stått tilkoblet eller ikke, så lenge maskinen har vært slått helt av uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...