Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] utleier av hybel

Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Hei, jeg har akkurat flyttet, men da jeg opprettet depositums konto sa henne at henne ikke var pliktig til å betale opprettingsavgiften på 400 kroner fordi henne sa at jeg også kunne betale depositumet direkte til henne. Stemmer dette? Alle i banken sa det sto i utleieloven at henne skulle betale den avgiften.

Det var også et kjøleskap i hybelen fra før av, men det bråker vanvittig og kommer med smell i ny og ne. Er eier av hybel pliktig til å reparere eller kjøpe nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

jeg har gjort det, men hun nekter og sier at den ikke gjelder fordi henne har tilbudt meg å sette pengene direkte inn på hennes konto. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

jeg har skjønt det, men hva gjør jeg? Hvilke støtte tiltak kan jeg ta kontakt med som kan tvinge henne til å gi de tilbake til meg?

ok, takk. Da gjør jeg det.

Lenke til kommentar

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom:

a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen,

b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og

c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt.

Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse.

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren.

Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.

Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

I juridisk terminologi kalles det tvungen motregning, og krever at fire vilkår er oppfylt:

- Kravene må være komputable (det må være mulig å motregne i dem slik de står). Du kan ikke motregne et krav på lønn mot et krav på 3 griser.

- Hovedkrav (hennes krav på leie) og motkrav (ditt regresskrav fordi du har dekket utgifter hun skulle ha dekket) må bestå mellom de samme personene.

- Motkravet må være forfalt (dvs at du må kunne kreve at hun betaler på dagen du erklærer motregning).

- Hovedkravet må kunne frigjøres (du må ha rett til å betale leien den dagen du gjennomfører transaksjonen).

I tillegg er det begrenset adgang til å motregne med et krav som er foreldet (og også i konkurssituasjoner). Det kan også være lovfestede begrensninger på retten til å motregne - arbeidsgiver kan for eksempel ikke fritt motregne i lønn (jfr. arbeidsmiljøloven § 14-15 (2)).

Vilkårene 1 og 2 er åpenbart oppfylt, begge kravene går ut på penger, og kravene gjelder mellom dere to. Vilkår 4 er også uproblematisk.

Vilkår nummer 3 krever en litt nærmere vurdering. Du kan ikke motregne et krav som ikke er forfalt. Ett eksempel er en faktura som utstedes på dag 1 og skal betales innen dag 14. Den som utsteder fakturaen kan ikke motregne på dag 13 - kravet er ikke forfalt. Kravet må være oppstått, og forfalt. Regresskrav oppstår i det øyeblikket man dekker noen andres utgifter, og forfaller som hovedregel "straks [du] seier frå" (gjeldsbrevlova § 5 første ledd annet punktum). Alle vilkårene for å motregne er derfor oppfylt.

Du gjennomfører motregningen ved å holde tilbake 400,- kr i leie, og samtidig som du betaler leien sender du følgende til henne skriftlig:

Jeg erklærer med dette at jeg gjør opp mitt krav overfor deg på dekning av utgifter til å opprette depositumskonto ved tvungen motregning i ditt krav på leie. Kravet består i kr. 400,-, og er fratrukket i husleien. Netto overføring for leie denne måneden blir derfor <ny sum>.

Etter husleieloven § 3-5 er utleier pliktig til å dekke utgifter til opprettelse av depositumskonto, med mindre departementet har gjort unntak for plikten i forskrift. Det er ikke gjort slike unntak. Da jeg har dekket disse utgiftene på dine vegne krever jeg derfor regress av deg, og da du har vist deg uvillig til å samarbeide har jeg besluttet å gjøre opp mitt krav via motregning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...