Bjerknez Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Synes selv det er mer interessant i denne sammenhengen med selve Raw-konverteringen og ikke funky bildemanipulering. Så er det mer interessant (for meg, i alle fall) med bilder som man skal jobbe litt med i konverteringen for å få riktig resultat. Og så kan man jo komme med noen "nøtter" - for eksempel denne - tatt i "litt" skjevt lys - det er den lille gutten min, født seks uker for tidlig og her fem dager gammel og i lysbehandling. Her kan man (etter undertegnedes mening) se en stor svakhet i ACR - dårlig håndtering av skjev hvitbalanse - dette bildet blir "litt" forskjellig avhengig av om jeg åpner det i ACR eller DPP! Her er zippet Raw-fil (forumet godtar .zip-filer, men ikke .cr2) og defaultkonverteringer av samme fila fra både ACR og DPP: IMG_1179.zip Utfordringen: Å få like fine farger som med DPP i andre konverteringsprogrammer - som ACR! HEY! Tror jeg fikk det til sån noenlunde? Merker jeg ga opp litt for fort første gangen. Etter 5 min. med hodekløing i Lightroom 3, så fikk jeg det til. Var stort sett bare å dra i ett par tre slidere, men ikke den berømte hvitbalanse-slideren Endret 8. september 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Har sittet og knotet litt nå med Lightroom og det Babybildet til Trondster, og har funnet en veldig enkel måte og få frem de naturlige fargene på bildet. To klikk, så er bildet reddet Lenke til kommentar
wasco Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Her er min versjon Jeg la på et "varmefilter" i PS. Men dette penslet jeg inn, slik at bare huden ble berørt av dette filteret. Etterpå justerte jeg opp hvitfargen og la til slutt på en liten touch av blur Endret 9. september 2011 av wasco Lenke til kommentar
wasco Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Her er min versjon av det andre bildet Har bare lagt inn en ny himmel, justert kontraster og gitt litt punch til fargene Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Så ikke ille ut detta wasco Fler som vil prøve seg på noen av bildene i denne tråden? Lenke til kommentar
Torheim2011 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hiver meg på denne. Har kun holdt på i et par måneder med bilder og redigering så er ikke akkurat noe verdensmester. Men likte ikke huset og rotet som var rundt det på bildet. himmelen derimot var litt spennende. Klipte derfor vekk huset og fiksa himmelen litt. Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hiver meg på denne. Har kun holdt på i et par måneder med bilder og redigering så er ikke akkurat noe verdensmester. Støtter det utsagnet, dette var rett og slett voldtekt! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Hiver meg på denne. Har kun holdt på i et par måneder med bilder og redigering så er ikke akkurat noe verdensmester. Men likte ikke huset og rotet som var rundt det på bildet. himmelen derimot var litt spennende. Klipte derfor vekk huset og fiksa himmelen litt. Så fint ut helt til jeg åpnet bildet. Virker som om det er tatt litt vel hardt i mener jeg. Men det er smak og behag Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Prøvde meg på litt krypende høststemning. Endret 3. oktober 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
wasco Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hiver meg på denne. Har kun holdt på i et par måneder med bilder og redigering så er ikke akkurat noe verdensmester. Men likte ikke huset og rotet som var rundt det på bildet. himmelen derimot var litt spennende. Klipte derfor vekk huset og fiksa himmelen litt. Jeg har holdt på med en del redigering av bilder og legger merke til at ditt forsøk dessverre ikke er helt vellykket. Hvis du ser på de lyse områdene vil du se at de er utbrente og ellers er bilde blitt for hardt oppskrapt. Lenke til kommentar
Torheim2011 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hiver meg på denne. Har kun holdt på i et par måneder med bilder og redigering så er ikke akkurat noe verdensmester. Men likte ikke huset og rotet som var rundt det på bildet. himmelen derimot var litt spennende. Klipte derfor vekk huset og fiksa himmelen litt. Jeg har holdt på med en del redigering av bilder og legger merke til at ditt forsøk dessverre ikke er helt vellykket. Hvis du ser på de lyse områdene vil du se at de er utbrente og ellers er bilde blitt for hardt oppskrapt. Jaja, var forsøket verdt. litt overeksponert fra før av bildet så syns det var litt vanskelig og få bort utbrentheta. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jaja, var forsøket verdt. litt overeksponert fra før av bildet så syns det var litt vanskelig og få bort utbrentheta. Ja det er på den måten vi lærer. De eneste som aldri gjør feil er de som aldri prøver Det er sant at himmelen var utbrendt i utgangspunktet - og det var noe av utfordringen. Jeg prøvde meg på det bildet, og himmelen kunne bare reddes med kloning av de utbrente områdene Lenke til kommentar
Torheim2011 Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Men kan ikke si bildet vart verre md det jeg gjorde med det. heller tvert imot Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Men kan ikke si bildet vart verre md det jeg gjorde med det. heller tvert imot Derom vil jeg tro meningene er svæææært delte. Se den i 1:1 og jeg vil si du har ramponert bildet. I mine øyne er etterbehandlingen uheldig om du ikke kan beholde det for print i full størrelse. Det kan du ICKE med det resultaet du presenterer der... I webformat derimot fungerer det til nød... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Torheim2011: Dette var slik DU ville redigere bildet ut fra DINE synspunkter og kunnskaper, og det er jo nettopp det som er poenget med denne tråden. Takker for innsatsen. Bildet ble ikke direkte dårlig i mine øyne ved første øyekast, men når jeg åpnet bildet i full størrelse så kan man se en kraftig forringelse av kvaliteten. Men det var som sagt ditt bidrag, og jeg takker for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå