Jan Erik Engan Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Når man redigerer bilder i raw-formatet så er jeg forsåvidt fornøyd med kunnekapene mine der, men merker at mye blir gjort likt, og har litt lyst til å se hvordsn andre ville redigert bildet lenger ned i posten. Egentlig bare for å kanskje få noen ideer. Selve motivet er ikke særlig spennende dog. Det eneste jeg vil se er deres versjon av ferdigbehandlet raw-fil, slik at jeg kan se hva dere mener er passe med farger/skarphet/kontrast/beskjæring etc etc. Dette er da altså raw-filen rett fra kameraet og den er ikke gjort noe som helst med. Fint hvis dere komprimerer filen i etterkant og laster den opp her som jpg-fil. Klikk her for å laste ned raw.filen. (25mb.) CS5 himmel markert med quick selection tool,og justert saturastion en smule.Ett godt kutt i toppen også. Levels satt jeg på auto Så Nik Color Efex Pro og Nik HDR Efex pro,for så og ta støy med Topaz Denoise og skarpet ørlite med Topaz Infockus..ja og fjernet noen elementer som ledingen på venstre side..samt noen sekker med jord og annet smått Endret 4. september 2011 av Jan Erik Engan 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Personlig så er jeg ikke så veldig glad i bildemanipulering, noe som vil tillsi at man fjerner eller setter inn elementer i bildet eller gjør andre ting som får bildet til å endre karakter utover vanlige justeringer. Men for all del, kom igjen folkens, det er uansett artig å se hva dere får til Så fort du har dratt i en spak har du manipulert bilde,men ikke misforstå..jeg skjønner godt hva du mener Det er mulig det finnes fler definisjoner på hva som er "manipulering". men i mine øyne så går man for langt når man må klippe ut/lime inn objekter i bildet for at det skal bli bedre. Sikkert morsomt for artighetens skyld så klart, men da tar jeg heller ett bilde til som er bra. Men la oss nå ikke diskutere dette. Synes det er artig å se hva folk her kan komme med. Å ikke la dere skremme av mine motstandsreplikker mot manipulering. Det er det DU liker jeg vil se Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Når man redigerer bilder i raw-formatet så er jeg forsåvidt fornøyd med kunnekapene mine der, men merker at mye blir gjort likt, og har litt lyst til å se hvordsn andre ville redigert bildet lenger ned i posten. Egentlig bare for å kanskje få noen ideer. Selve motivet er ikke særlig spennende dog. Det eneste jeg vil se er deres versjon av ferdigbehandlet raw-fil, slik at jeg kan se hva dere mener er passe med farger/skarphet/kontrast/beskjæring etc etc. Dette er da altså raw-filen rett fra kameraet og den er ikke gjort noe som helst med. Fint hvis dere komprimerer filen i etterkant og laster den opp her som jpg-fil. Klikk her for å laste ned raw.filen. (25mb.) CS5 himmel markert med quick selection tool,og justert saturastion en smule. Levels satt jeg på auto Så Nik Color Efex Pro og Nik HDR Efex pro,for så og ta støy med Topaz Denoise og skarpet ørlite med Topaz Infockus..ja og fjernet noen elementer som ledingen på venstre side..samt noen sekker med jord og annet smått Ble flott dette også Men det synes ganske godt at det har blitt "arbeidet" på venstre side av bildet der Uansett, så takker jeg igjen for bidraget Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Når man redigerer bilder i raw-formatet så er jeg forsåvidt fornøyd med kunnekapene mine der, men merker at mye blir gjort likt, og har litt lyst til å se hvordsn andre ville redigert bildet lenger ned i posten. Egentlig bare for å kanskje få noen ideer. Selve motivet er ikke særlig spennende dog. Det eneste jeg vil se er deres versjon av ferdigbehandlet raw-fil, slik at jeg kan se hva dere mener er passe med farger/skarphet/kontrast/beskjæring etc etc. Dette er da altså raw-filen rett fra kameraet og den er ikke gjort noe som helst med. Fint hvis dere komprimerer filen i etterkant og laster den opp her som jpg-fil. Klikk her for å laste ned raw.filen. (25mb.) CS5 himmel markert med quick selection tool,og justert saturastion en smule. Levels satt jeg på auto Så Nik Color Efex Pro og Nik HDR Efex pro,for så og ta støy med Topaz Denoise og skarpet ørlite med Topaz Infockus..ja og fjernet noen elementer som ledingen på venstre side..samt noen sekker med jord og annet smått Ble flott dette også Men det synes ganske godt at det har blitt "arbeidet" på venstre side av bildet der Uansett, så takker jeg igjen for bidraget ahh..en liten klipp...glemte å gå over med spot healin brush tool..den fjerner det på venstre side;) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 ahh..en liten klipp...glemte å gå over med spot healin brush tool..den fjerner det på venstre side;) Såså... det går så bra atte Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) En dag lyset er bedre....kanskje en "glødende" kveldssol Motivet er ryddet for "rot & rask".... Unngå så mye takflate... Endret 4. september 2011 av flageborg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Nå er det vel ingen som har noe hdr bilde i denne tråden, da må en kansje sjekke opp hva hdr er. HDR er et samlebegrep for teknikker for å ende opp med mer dynamikk enn standard-teknikker gir. Fra en Raw-fil kan du hente ut mer detaljer i både skygger og høylys enn standard jpeg-konvertering - følgelig faller Raw-konvertering som henter ut mer dynamikk, som mange av bidragene her i tråden, i kategorien "HDR". Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Jo, men nevnte bilde har i dette tilfellet mindre dynamikk enn standarbildet eller ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Jo, men nevnte bilde har i dette tilfellet mindre dynamikk enn standarbildet eller ? Poenget er å vise mer dynamikk fra motivet. På de fleste forslagene er det flere detaljer både fra høylysene (himmelen) som er utbrent i standardbildet og detaljer i skyggene (de mørke partiene ved huset) enn defaultkonverteringen - altså mer dynamikk enn standardkonverteringen - altså teknikker som kan betegnes som HDR. Det har altså ikke noe å gjøre med at det absolutt skal være utbrente hvite og helt svarte områder i det resulterende bildet. Som du selv skrev - kanskje sjekke opp hva HDR er? Endret 4. september 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Om det er utbrennt 255.255.255, eller igjen grodd 0.0.0 kan en ikke hente noe ut av de områdene fra en rawfil, poenget mitt er (slik jeg ser på hdr) en trenger mer enn 1 eksponering, en under og en over for å skape et hdr bilde. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Om det er utbrennt 255.255.255, eller igjen grodd 0.0.0 kan en ikke hente noe ut av de områdene fra en rawfil, poenget mitt er (slik jeg ser på hdr) en trenger mer enn 1 eksponering, en under og en over for å skape et hdr bilde. Kan dere ta denne diskusjonen ett annet sted tror dere? Tillater meg å legge inn linken på nytt, så slipper man å gå til første post for dette: Klikk her for å laste ned raw.filen. (25mb.) Kom igjen folkens Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Om det er utbrennt 255.255.255, eller igjen grodd 0.0.0 kan en ikke hente noe ut av de områdene fra en rawfil, poenget mitt er (slik jeg ser på hdr) en trenger mer enn 1 eksponering, en under og en over for å skape et hdr bilde. En raw-fil har typisk 14 bit, mens en jpeg har 8 bit. Det er knapt noe kamera som bruker en kurve som er så dramatisk at den konverterer hele området fra raw inn i jpeg. Derfor finnes det typisk et halvt til ett trinn (og av og til mer) i rawfila både under og over det som er med i jpeg. Altså er det helt relevant å snakke om hdr-teknikker for å hente ut dette. Dave Hill ga navn til én populær, og omdiskutert, retning innen hdr. Men det er bare én variant av hdr. Edit: vi kan ta denne diskusjonen i krangletråden, om det er behov for å fortsette den. Endret 4. september 2011 av kaian Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Denne tråden minner litt om Giuseppe Basile, og hans G+ Edit my RAW file, som han stengte i natt en gang. Tror det kom inn 121 forskjellige versjoner av samme bilde. SÅ til min utgave. Likte ikke huset og eksponeringen der, men likte godt himmelen, og mulighetene som lå der. Bare en rask runde i photoshop.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Litt kjedelig, kanskje, men: ACR 5.7: White balance 5550/+10, Exposure -0,05, Recovery 36, Fill 53, Blacks 6, Bright +23, Contrast +43, Clarity +27, Vibrance +10, Saturation -3. Rettet horisont, svak crop, Red/Cyan Fringe -37. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Artig å se at det er relativt små forskjeller her. Noen stikker seg ut som litt mer "flate" mens ett par har litt livligere farger og kontrast. Noen fler som har noe i bidra med her? Hadde kanskje vært morsomt om fler lastet opp et raw-bilde som vi andre kunne prøve oss på? Lenke til kommentar
gormley Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 1. Rettet horisont. 2. Temperaturendring (kaldere). 3. Satt ned eksponering på himmel. 4. Økte eksponering på hus. 5. Blåere himmel, hvitere skyer = kontrast 6. Litt grønnere gress, det var litt gult og slitt. 7. Hustaket også noe rødere. 8. Svak vignettering. Lightroom. Og så litt lek. Fortsatt lightroom. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Dette ble jo riktig så bra Gormley Flere? Lenke til kommentar
Ruhell Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Heisann Prøver meg med ein variant gjort i Sagelight, med eit hint av softglow Rune edt: la ved eit litt større bilde Endret 5. september 2011 av Ruhell 1 Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Legger til ett bilde som jeg har gått kjapt over. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Hei Hva med og lage en poll/avstemning i førsteposten, så brukere her kan stemme på det eksemplaret som man personlig synes er best Endret 5. september 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå