Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Når man redigerer bilder i raw-formatet så er jeg forsåvidt fornøyd med kunnekapene mine der, men merker at mye blir gjort likt, og har litt lyst til å se hvordsn andre ville redigert bildet lenger ned i posten. Egentlig bare for å kanskje få noen ideer. Selve motivet er ikke særlig spennende dog. Det eneste jeg vil se er deres versjon av ferdigbehandlet raw-fil, slik at jeg kan se hva dere mener er passe med farger/skarphet/kontrast/beskjæring etc etc. Dette er da altså raw-filen rett fra kameraet og den er ikke gjort noe som helst med. Fint hvis dere komprimerer filen i etterkant og laster den opp her som jpg-fil. Klikk her for å laste ned raw.filen. (25mb.) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Får ikke lastet ned filen. Edit: Funket nå. Endret 4. september 2011 av SKT Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Kjapp runde i Lightroom 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Kjapp runde i Lightroom Dette så jo ikke så galt ut Actibus Dette var nok ganske i nærheten hva jeg selv hadde endt opp med som resultat. Men personlig er jeg kanskje alt for glad i kontrastspaken, så jeg hadde kanskje kjørt denne litt mer opp, men dette ble uansett veldig bra synes jeg. Ser veldig naturlig ut og faktisk ganske nær virkeligheten Er det fler som vil komme med sin versjon så kom igjen. Alt er lov. Lenke til kommentar
odargofot Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 5 min i lightroom Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 5 min i lightroom Spennende forsøk Veldig artig å se hvordan andre ville redigert raw-filen. Dette går jo kun på smak og behag og hva man liker av farger/kontrast etc. Flere som vil prøve seg? Lenke til kommentar
odargofot Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 eller for å overdrive en smule Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 eller for å overdrive en smule Hehe, tøft! Fortell gjerne om program og fremgangsmåte også Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Jeg hadde nok havnet på noe slikt Lenke til kommentar
odargofot Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 eller for å overdrive en smule Hehe, tøft! Fortell gjerne om program og fremgangsmåte også Takk;p Tok raw filen inn i lightroom og lagde 2 duplikater av den. Endret deretter eksponeringen med henholdsvis -2 og +2 samt originalfilen. Importerte disse 3 inn i photomatix og dro hardt i spakene der! Deretter tilbake til lightroom og litt oppskapring og småjusteringer. Det er i hvertfall en framgansmåte jeg har funnet som kan fungere på enkelte rawfiler. Er helt sikkert mer "riktige" måter å gjøre det på, men er mer morsomt å eksperimentere seg fram til ting syns jeg;) Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Takk;pTok raw filen inn i lightroom og lagde 2 duplikater av den. Endret deretter eksponeringen med henholdsvis -2 og +2 samt originalfilen. Importerte disse 3 inn i photomatix og dro hardt i spakene der! ... Du vet du kan bruke bare en RAW-fil i Photomatix også, så slipper du å lage to duplikater av filen først. Mener jeg har lest et sted at det funker like bra som å lage to duplikater. Lenke til kommentar
odargofot Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Takk;pTok raw filen inn i lightroom og lagde 2 duplikater av den. Endret deretter eksponeringen med henholdsvis -2 og +2 samt originalfilen. Importerte disse 3 inn i photomatix og dro hardt i spakene der! ... Du vet du kan bruke bare en RAW-fil i Photomatix også, så slipper du å lage to duplikater av filen først. Mener jeg har lest et sted at det funker like bra som å lage to duplikater. takk, visste ikke det skal teste det ut Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Takk;pTok raw filen inn i lightroom og lagde 2 duplikater av den. Endret deretter eksponeringen med henholdsvis -2 og +2 samt originalfilen. Importerte disse 3 inn i photomatix og dro hardt i spakene der! ... Du vet du kan bruke bare en RAW-fil i Photomatix også, så slipper du å lage to duplikater av filen først. Mener jeg har lest et sted at det funker like bra som å lage to duplikater. Helt riktig..photomatix lager to nye bilder etter eget ønske..altså over og under eksponert som du selv kan velge;) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Brukte Aperture. Sliter for tiden med et fargeproblem, så jeg har gjettet meg litt frem. Himmelen var veldig vanskelig da den så totalt forskjellig ut på de to skjermene mine. Skulle kanskje lyst opp mellomtonene litt mer. Endret 4. september 2011 av SKT Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Noe sånnt i dag.... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Artig at det har kommet så mange bidrag her, og det er tydelig at det er forskjellig smak her, hehe. Personlig liker jeg så langt awesnes sitt bidrag. Synes dette ble veldig bra! Har også sansen for odargofot sitt bidrag med HDR-bildet! Noen fler som hiver seg på? Endret 4. september 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Brukte Aperture. Sliter for tiden med et fargeproblem, så jeg har gjettet meg litt frem. Himmelen var veldig vanskelig da den så totalt forskjellig ut på de to skjermene mine. Skulle kanskje lyst opp mellomtonene litt mer. Himmelen bytter du enklet ut med blend if..kun i cs5 http://www.moderskeppet.se/video/show/blend-if Endret 4. september 2011 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Personlig så er jeg ikke så veldig glad i bildemanipulering, noe som vil tillsi at man fjerner eller setter inn elementer i bildet eller gjør andre ting som får bildet til å endre karakter utover vanlige justeringer. Men for all del, kom igjen folkens, det er uansett artig å se hva dere får til Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Personlig så er jeg ikke så veldig glad i bildemanipulering, noe som vil tillsi at man fjerner eller setter inn elementer i bildet eller gjør andre ting som får bildet til å endre karakter utover vanlige justeringer. Men for all del, kom igjen folkens, det er uansett artig å se hva dere får til Så fort du har dratt i en spak har du manipulert bilde,men ikke misforstå..jeg skjønner godt hva du mener Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Personlig liker jeg så langt awesnes sitt bidrag. Synes dette ble veldig bra! Har også sansen for odargofot sitt bidrag med HDR-bildet! Noen fler som hiver seg på? Nå er det vel ingen som har noe hdr bilde i denne tråden, da må en kansje sjekke opp hva hdr er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå