Gå til innhold

Førstegangs-kjøper

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg!! :ohmy:

Jeg skal kjøpe meg nytt kamera, og har fått lagt av Eos 550D + stativ (det er med et 18-55mm objekt). Har prøvd å lese meg til om dette er et bra valg for meg, men jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg. Jeg tar mye bilder, og av ymse ting. Men blir jo mest barna, folk og natur.

Jeg har et ixus 82 kamera fra før, og er vel en glad amatør som ikke kommer til å bli proff. Men jeg vil gjerne utforske og lære noe nytt. Uansett hvem jeg spørr, får jeg forskjellige svar ang kameravalg.

Har vurdert superzoom for å slippe forskjellige linser. Hvordan er disse i forhold til speilrefleks? Fått tips om FZ48 og vet det kommer et FZ150. Jeg kommer nok uansett ikke til å ha en haug med forskjellige objektiver. (fått tips om 18-270mm om jeg skal ha et til)

Stabilisator i kamerahus eller objekt? Hva er best for en som skal være på hobbylaget for glade amatører?

Kom over dette sitatet i et diskusjonsforum:

"jeg ville aldri anbefalt en som primært vil ta ferie og familieopptak å kjøpe 550D".

Hvorfor ikke?

SÅ!! Skal jeg gå for 550D, og hvilket objektiv vil dere anbefale at jeg bør skaffe meg i tillegg?? UTEN at det blir svindyrt. (her er det jo en del forkortelser som er gresk for meg, men har sett betydningen av det ett sted).

Finnes det andre kamra i samme prisklasse som kan være like bra, innen både speilrefleks og av typen superzoom?

Hvorfor er fotospråket så vanskelig?? Crop, ymse forkortelser osv. (vet jo ikke hva alle disse forkortelsene går ut på, men det skal jeg vel kunne lære meg).

Håper på en rask og forståelig tilbakemelding, da jeg må bestemme meg inne førstkommende mandag (5.sept)

Takk for svar =)

Endret av Isdronningen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superzoom: Enkelt å bruke, dekker alle behov - men gir ikke like mange muligheter til å utvikle seg som en fotograf som et D-SLR. Bildekvalitet kan heller ikke sammenliknes.

Enkelt forklart; et "komplett" kamera som superzoom er må du tilpasse deg til, mens da D-SLR kan du selv tilpasse til dine ønsker og ditt behov.

Så til valg av kamera.

Dra til en butikk, ta på de - hold på de og se hvordan de er å betjene for din egen del. Valg av kamera er ofte basert på personlige preferanser så det er veldig vanskelig å si hvem som passer DEG best.

EOS 550D er absolutt et godt kamera, og vil nok dekke alle dine behov m.m. Personlig liker jeg Nikon, og ville kanskje anbefalt D5100 som jeg syntes gir bedre dynamikk i bildene samt er mer oppdatert enn 550D. Men den store forskjellen fra Canon til Nikon i Entery-level klassen er at Nikon har en slags bruksanvisning i kamera så du har alltid med deg tips og vink for å kunne ta gode bilder under forskjellige forhold.

Men igjen; dra til en butikk og prøv de forskjellige. I klassen 7000,- minus er det veldig liten forskjell på kamerane og det utslagsgivende kan være objektivet du får med - hvordan det er for deg å holde i og hvordan du syntes det er å betjene (pluss pris selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Vanskelig å kommentere sitatet ditt når det er tatt ut av kontekst som her, men antar at det er tatt fra en diskusjon om kjøp av kamera først og fremst til video og ikke bilder.

Alle produsentene lager gode saker - så også Canon. Med en EF-S 18-55 IS og en EF-S 55-250 IS er du godt dekket.

Men - dra i butikken og klå og se hvilket merke du får godfølelsen for.

Lenke til kommentar

Kom over dette sitatet i et diskusjonsforum:

"jeg ville aldri anbefalt en som primært vil ta ferie og familieopptak å kjøpe 550D".

Som Trondster sier så er det vanskelig å si direkte grunnen for et sådan utsagn, men det er flere grunner for at man ikke anbefaler 550D.

En av grunnene er at en personen gjerne vil fremme sitt egent kameramerke som verdensbeste "fanboy".

En annen grunn er at den blivende fotografen ikke har inntresse til og lære seg alle mulighetene som et digitalt speilrefleks "dslr" kan gi, har man ingen interesse for å lære seg bruken kan mesteparten av bildene havne i søppelbøtta siden det kreves noe innsikt for og få bildene gode, et digitalt kompaktkamera er mindre kresen på hvem som bruker kameraet siden kameraet selv gjør mesteparten av fotojobben automatisk.

En siste grunn kan være at det er relativ mye, tungt og stort utstyr som man må bære på under ferieturen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det viktigste er å finne et kamera en tror en vil bruke mye.

Speilreflekser kan være store og ofte kreve forskjellige objektiver for å kunne utnytte potensiale i dem.

Hvis jeg hadde startet på nytt i dag med fotografering, ville jeg valgt ett avansert kompaktkamera eller ett av de speilløse systemene(Samsung, Olympus, Sony, Panasonic eller Pentax)

Ett speilrefleks blir ofte mer "tungvint" å bruke enn å ha ett avansert kompaktkamera eller speilløst.

Og å ha ett kamera som en sjelden bruker fordi det er tungvint er ingen fordel.

Ser at flere, og kanskje jeg gjør det og, går vekk fra speilrefleks, og over til ett av de speiløse systemene, dette fordi det er lettere, mer hendig og gir samme bildekvalitet som speilrefleks.

Lenke til kommentar

Da jeg og en venninne var ute å fotograferte her om dagen, så kom vi i snakk med en eldre herre som hadde gått over fra et kompakt-kamera til speilrefleks. Han var skuffet over at bildene ikke ble noe bedre enn før...

Og det er noe jeg ofte har hørt.

Grunnen til det er at et speilrefleks krever mer av brukeren enn et kompaktkamera. Men tar du deg tiden til å bli godt kjent med kamera og lærer å utnytte det godt, så vil du ta bilder som ikke er mulig å få til med et kompaktkamera.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et sitat tatt ut av sammenheng, ja - det var snakk om ergonomi sammenlignet med et dedikert videokamera og råd til en hypotetisk amatørbruker angående primær bruk til å ta familie-videoklipp: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1244421&st=40&p=15948532entry15948532

Og - til en sånn bruk ville jeg også anbefalt et dedikert videokamera og ikke en digital speilrefleks.

Trådstarter - hvis en stor del av bruksområdet er video, så kikk også på Panasonic GH2. Og - ikke ta og heng deg opp i sitater - spesielt hvis de er tatt ut av sammenheng. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...