Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistet Bærbar i bakken, windows vil ikke boote!

Anbefalte innlegg

Mistet min Hp pavillion 2153eo maskin i bakken. Etter det har den ikke villet boote. Tenker da at det er harddisken som er ødlagt. Må vell kjøpe en ny, men det er ikke problemet nå. Jeg må ha windows 7 lisensen til den nye harddisken. Noen som har link til en harddisk jeg kan kjøpe? Er de noe annet som kan jeg kan risikere kan være ødlagt etter et fall på 40 cm? Tusen takk. Trenger virkelig hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken er en av de komponentene som er mest sårbar for støt ja, så det er ikke helt usansynlig at den kan være død - spesiellt om den var på da det skjedde.

Hvis du skal ha noe mer hjelp med å diagnosere det før du kjøper nytt bør du begynne med å fortelle os nøyaktige feilmeldinger du får - smat å sjekke om disken viser seg når du går inn i BIOS.

Anngpende ny harddisk så er det ikke så mye spesiellt å velge mellom der ved midnre du velger å gå for en SSD fremfor tradisjonell mekaniks harddisk. Velger du sistnenvte så bare plukk størrelsen du trenger fra listen:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=406&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

ytelsesmessig er alle disse diskene rimelig mye det samme. Den største forskjellen vil nok ligge i rotsasjonshastigheten. høyere RPM gir (litt) bedre responstid - men bruker mer strøm og produserer mer varme og støy. Av disse grunnene er 5200RPM disker som regel mest brukt i bærbare maskiner.

Den listen der anntar at harddiskne din bruker S-ATA grensesnitt - hvilket er normalt på alle relativt nyere maskiner.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei , og tusen takk for hjelp. Lisensmerket under dataen er ikke tydelig, og det er umulig å se hva som står der. Er det ingen annen måte å få det på? Så på diagnosic log på BIOS, der stod det datoen jeg hadde prøvd å boote, og under stod det -No Data.

Når jeg prøvde å kjøre en harddisk test, så failet hele testen, sikkert pga den ikke får tilgang til den

Lenke til kommentar

Trenger svar da jeg snart skal til å bestille ny harddisk. Kan jeg riksikere at noe annet er ødlagt?

Hvordan skal jeg få windows 7lisensen min over på den nye harddisken, uten nøkkelen.

Jeg kommer på "starter windows" , og etter ca 10 min kommer det opp en slags feilmelding. Har ikke behov for å redde noe data, utenom windows 7. Først kom det fram "no bootable device" , men etter det prøvde han jo å starte windows. Betyr det at den har tilgang til harddisken?

Værsåsnill trenger kjapt svar!

Lenke til kommentar

Bios finner harddisken , men windows klarer ikke å boote opp windows, står bare starter windows. What to do? Noen som kan gi meg step by step guide her? Vil helst ha maskina tilbake til fabrikkbilde.

du kan prøve å kjøre startup repair ved å boote fra windows disken. Det vil kunne rette en god del typiske feil automatisk (om ikke disken fysisk er skadet da). Den tar dog ikke alle typer feil - slik som korrupte partisjonstabeller og denslags. da må du vel ha noe mer spesialiserte verktøy.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har jo ikke noe windows disk. Bios finner disken og windows, men alt jeg prøver med windows som å starte, eller å reinstallere stopper. Hvordan skal jeg finne produktnøkkelen min?

Kan noen være så snille å skrive en guide til meg om hvordan jeg skal gjøre dette, På en fullt forståelig måte? :)

Lenke til kommentar

Kan noen være så snille å si hvordan jeg skal gjøre dette? Hjelper jo ikke at dere skriver noen svar og så plutselig lar tråden dø ut.

Det jeg ber om er : Hvordan skal jeg få windows lisensen over på den nye harddisken? Eller kan det være en måte å fikse harddisken uten å kjøpe ny? isåfall svar på en forstålig måte.

Tusen Takk :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...