Gå til innhold

Flyttet PC-en til kaldloftet, hva vil skje om vinteren?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter foran skjermen og nyter at det er heeeeelt stille! Flyttet PC-en opp på kaldloftet, borret hull i taket og trakk gjennom 5m HDMI, USB og CAT5 - og bruker wake on lan på telefonen til å skru på maskinen. Helt sjef.

Jeg er imidlertid usikker på hvor lurt det er å ha en PC der oppe? Særlig når vinteren kommer - det er jo et kaldloft. Dårlig/ingen fuktsperre, så pleier å bli fuktig der om vinteren også. Har målt høy fukt i takbjelkene, og ser det på loftsvinduene, der vann kondenserer og fryser til is.

Bør jeg foreta meg noe? Hvis jeg bygger et lite "hus" til PC-en, vil da evt. kondensering skje på innsiden av huset istedenfor inne i selve PC-en?

Vet lite om dette og tar veldig gjerne mot tips!

post-254022-0-58658100-1315089398_thumb.jpg

post-254022-0-53189600-1315089404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Sitter foran skjermen og nyter at det er heeeeelt stille! Flyttet PC-en opp på kaldloftet, borret hull i taket og trakk gjennom 5m HDMI, USB og CAT5 - og bruker wake on lan på telefonen til å skru på maskinen. Helt sjef.

Jeg er imidlertid usikker på hvor lurt det er å ha en PC der oppe? Særlig når vinteren kommer - det er jo et kaldloft. Dårlig/ingen fuktsperre, så pleier å bli fuktig der om vinteren også. Har målt høy fukt i takbjelkene, og ser det på loftsvinduene, der vann kondenserer og fryser til is.

Bør jeg foreta meg noe? Hvis jeg bygger et lite "hus" til PC-en, vil da evt. kondensering skje på innsiden av huset istedenfor inne i selve PC-en?

Vet lite om dette og tar veldig gjerne mot tips!

Utstyret har vel listet opp en del "operating temperatures" for de forskjellige komponentene, men det jeg tenker er at værre enn et kaldt loft er temperaturvariasjoner som gir kondens. Ex. hvis man har en PC liggende i bilen eller på et kaldt loft en vinterdag, for så å ta den ned i stua og fyre den opp. Det er noe jeg unngår, fordi det KAN danne seg litt kondens når kaldt metall møter varm luft. Selv lar jeg alltid utstyret stå noen timer før jeg tar det i bruk om det har lagt i bilen. Som regel tåler utstyret mer enn man tror, så jeg ville ikke vært særlig betenkt egentlig... Spesielt ikke hvis det går hele tiden, så utsiktene til problemer kan kanskje reduseres noe ved å la PCen gå hele tiden. (Selv har jeg to PCer i kjelleren som jeg nesten aldri slår av.

Lenke til kommentar

kodens skjer når varm luft måter en kald overflate - ikke motsatt. Dermed så er en maskin i kulde ikke normalt et problem - ihvertfall så lenge maskinen står på 24/7 og lager nok varme til at det er noen risiko for at det kan bli faktisk isdannelse. Det skulle det ikke være noen særlig risiko for så lenge det ikke er fullt gjennomtrekk der oppe så skal maskinen lett klare å holde seg over 0 internt i kabinettet - selv ved idle - det skal ikke fryktelig mye til. Jeg ville ikke hatt så voldsomt med kabinettvifter dog - eller ihvertfall noen som kan slå seg helt av avhengig av temperatur.

Fukt i seg selv skal heler ikke være noe veldig problem så lenge maskinen er varmere enn omgivelsene. fuktig luft vil i praksis bli tørrere (relativt pga. varm luft bærer mer veske) når den blir varmet opp. Det er som sagt varm OG fuktig luft som møter kaldere overflater som er hovedproblemet.

Jeg ville regnet dette som relativt trygt så lenge forholdene ikke er ekstreme. Jeg ville dog være forsiktig med å slå av maskinen for lengre perioder - spesiellt når luften er under frysetemperatur. Da sier det jo seg selv at det kan oppstå frostrim på alle eksponerte overlfater etter en stund (og kan da smelte og kortslutte ting når maskinen starter opp igjen - spesiellt skadelig inne i PSUen).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...