Macklemore Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hei jeg har jobbuke i uke 5, hva tror dere kan være bra jobb for meg å søke om? jeg bor ganske sentralt i bærum så kan jobbe på sandvika storsenter. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hiv inn en søknad på Ultra på SS, og Meny i gågata kanskje? Fordelen med det, er at det blir lettere for deg å få seg jobb der etter at du er ferdig med uka. Selv søkte jeg og 2 andre på en annen MENY-butikk ikke så veldig langt unna, og alle tre fikk jobben etter uka. Hvis du derimot ikke bryr deg om å få deg jobb der i ettertid, kan det kanskje være mer aktuelt å prøve å søke innenfor noe du vil begynne å jobbe med. Har da f.eks dataavdelingen på Lefdal. Sansynligheten er vesentlig mindre for at du får deg jobb der rett etter arbeidsuka, men du har i allefall fått litt mer innblikk i hva jobben går ut på. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Lefdal virket interesant ;D Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Du har jo uendelig mange butikker å velge mellom. Det er snakk om èn uke, du overlever det meste. Hvis du er tilbøyelig til å dra til Asker, så hadde jeg praksisplass på Hennig Olsen sitt lager der. Var koselig og fikk spise så mye is jeg ville Endret 3. september 2011 av Mchansern Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Du har jo uendelig mange butikker å velge mellom. Det er snakk om èn uke, du overlever det meste. Hvis du er tilbøyelig til å dra til Asker, så hadde jeg praksisplass på Hennig Olsen sitt lager der. Var koselig og fikk spise så mye is jeg ville kan lett dra til asker jeg Men hva gjorde du på Hennig Olsen lageret? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Var vel der i niendeklasse eller noe slikt, så det er en stund siden. Jeg var med rundt i butikker i Oslo/Asker/Bærum å fylte på is for det meste. Var greit det :-D Lenke til kommentar
Faenskap Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Kva enn du gjer, ikkje jobb på ElectroWorld på Storsenteret. Eg gjorde det i niende, og vel... Det var fem timar kvar dag i ei heil veke eg gjorde ingenting anna enn å vaske gulv og vente på at klokka skulle slå tri. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Eg vil anbefale at du tenker deg godt om før du finner ein jobb til arbeidsveka. Dette er ein gyllen muligheit til å få innpass på eit arbeidsområde der du ikkje eigentleg er kvalifisert til å jobbe. Alle kan få seg butikkjobb, så dette vil ikkje gi deg dei heilt store erfaringane. Spørsmålet du må stille deg er; kva vil du jobbe som? Vil du studere medisin? I så tilfelle søker du jobb på legekontor, sjukehus eller dyreklinikk. Du blir kanskje ikkje satt i direkte fagrelatert arbeid, men mest sannsynlig får du fotfølge ein av dei som jobber med faget. I ein butikkjobb er det lett for at du blir satt til å rydde og vaske, eventuellt andre slike oppgåver som ingen andre vil gjere. På tilsvarande måte velger du andre arbeidsområder dersom du har andre fagområder som du vurdere å jobbe med i framtida. På denne måten vil du få eit av to utfall, enten vil du bekrefte at det yrket du har sett nærmare på er eit spennande yrke som du vil sattse vidare på. Eller så vil du oppdage at yrket ikkje er slik som du forestiller deg slik at du får sjangsen til å velge noke anna å utdanne deg til. Eit enkelt eksempel: Ein person som har stor interesse av hår og sminke og derfor vil utdanne seg til frisør. Etter at utdanning er påbegynt finner personen ut at det å ta på andre personer sitt våte hår er ekkelt. Her kunne ein ungått å kasta vekk mykje tid ved å prøve faget litt på forhånd. På samme måte blir det med legestudenten som etterkvart finn ut at ho ikkje tåler blod. Min oppfordring er derfor at du velger arbeidsplass utifrå kva du er interesert i å jobbe med i framtida og ikkje basert på kvar det er lett å finne jobb. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt jobb på f.eks. Ultra på SS for jobbmuligheter etter arbeidsuka. Det utvikler deg en del mer å ha en jobb hvor du tjener egne penger osv. enn å velge enn jobb som du vil begynne med i fremtiden. Du er 13-15 år og veldig mye kan skje på bare ett år, og den erfaringen du gjorde med en jobb over en uke kan være bortkastet, fremfor å vise til flere måneders erfaring fra en butikk som ga deg en sjangse og ansatte deg etterpå, eksempelvis. Så jeg er litt uenig med karen over her, men også enig. Er det noe du virkelig brenner for, så er det verdt å prøve ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Men ein jobb på dagligvare butikk kan ein jo skaffe seg når som helst. Jobberfaring og gode referanser er viktig, men det er viktigare å finne deg ein jobb du vil trives i. Derfor bør denne annledningen benyttes til å teste eit yrke som du normalt sett ikkje får jobb som før du er ferdig utdanna. Velger du feil så velger du feil, men då finner du det ut på eit tidlig tidspunkt før du investerer mykje tid i faget. Sjølv jobba eg som elektrikker på arbeidsveka sidan eg hadde interesse for det. Heldigvis fekk eg den jobbe og eg kunne erfare at det å jobbe som elektrikker, det var forferdelig kjedelig og repeterande. Dette var ei kjedelig veke for min del, men det gjorde også at eg ikkje kasta vekk tid med å starte på ei utdanning som eg ikkje ville jobbe med. Som 16 åring får du vanligvis ikkje innpass i slike bedrifter som vanlig arbeidstaker sidan du er for ung og utan utdanning, men denne arbeidsveka gir deg den muligheita som du normalt sett ikkje ville fått. Ta deg for all del ein butikkjobb der du tjener eigne penger og får god arbeidserfaring samt gode referanser frå arbeidsgiver. Men ikkje kast vekk arbeidsveka i veke 5 på å skaffe deg ei erfaring som du kan skaffe deg no med ein gong. Arbeidsveka skal du bruke til noke som du verkelig vil eller trur du vil jobbe med i framtida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå