superclementz Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 På grunn av alvorlige fritidsproblemer har jeg sett litt på mulighetene for Raid 5 på en liten server. Planen er å bruke 4x3TB disker og en fornuftig kontroller som er kompatibel med VMvare ESXi (HARDWARE BASERT). Jeg kommer ikke til å kjøre ESXi fra Raid, men raidet må selvfølgelig støttes så jeg får satt opp alt annet i VMvare. Jeg så egentlig på en HP P410/512mb BBWC (462864-B21), men leste at denne ikke støtter mer enn 2TB som blir litt i minste laget i forhold til hva jeg har sett for meg. Stemmer det at kontrollere ikke takler mer enn 2TB? En ting jeg har tenkt litt på er om kontrolleren takler 4K sektor istedenfor 512Kb. Noen som har noen erfaringer eller råd de ønsker å dele? Må støtte: VMvare ESXi 4x3TB Harddisker (tenkt litt på om det blir Hitachi Ultrastar 7K3000 eller 5K3000 med 4K da WD Green ikke er på bølgelende med TLER). Mini-SAS SFF8087 8 porter -> 2x Mini-SAS (8 og ikke 4 pga potensielt fremtidige fritidsproblemer). Lavprofil PCIe (skal inn i en HP Microserver). Hastighet er ikke det aller viktigste her, men heller at utstyret er kompatibelt og stabilt. Nyttige lenker: HP Microserver HP Smart Array P410 controller Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 JEg kan jo anbefale Areca 1880i 8 porter. En særdeles rask og stabil kontroller som støtter det meste. Low profile er den også. Om man ønsker flere porter etterhvert, så kan man bare koble til sas/sata expander og få veldig mange porter ekstra. Selv har jeg Areca 1880i med 8stk Hitachi 7k3000 3tb harddisker i raid-6 Lenke til kommentar
superclementz Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 JEg kan jo anbefale Areca 1880i 8 porter. En særdeles rask og stabil kontroller som støtter det meste. Low profile er den også. Om man ønsker flere porter etterhvert, så kan man bare koble til sas/sata expander og få veldig mange porter ekstra. Selv har jeg Areca 1880i med 8stk Hitachi 7k3000 3tb harddisker i raid-6 Takk for svar. Hvis du har noen tips ned mot samme prisklasse som P410 er det supert (2800+mva ca). Det er forresten halv lengde og halv høyde på sporet så dette du har satt opp går akkurat inn, men litt usikker på kabling videre med portene pekende videre bort mot komponenter i kabinettet med den lengden ellers, må sjekkes! Blir kortet varmt ved lav/normal belastning? Så ut som litt av en kraftpakke! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Varme er ikkje noe problem med dette kortet. Det er en liten stille vifte som blåser på "cpuen". Har snakket med Areca, og de sier at om kortet er under 70 grader så er det ingen problem. Kortet ligger vel på ca 50 grader nå. Har også storebroren Areca 1880ix-24 4gb. Men dette er ikkje akkurat lowprofile og lite kort. Er nesten like langt som GTX 580 uten kabel som går ut i enden. Jeg har veldig god erfaring med Areca, så jeg anbefaler deretter. LSI korta er litt billigere og bruker samme cpu på korta. Dog liker jeg generelt Areca mye bedre selv om jeg har noen LSI kontrollere også. Lenke til kommentar
superclementz Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Varme er ikkje noe problem med dette kortet. Det er en liten stille vifte som blåser på "cpuen". Har snakket med Areca, og de sier at om kortet er under 70 grader så er det ingen problem. Kortet ligger vel på ca 50 grader nå. Har også storebroren Areca 1880ix-24 4gb. Men dette er ikkje akkurat lowprofile og lite kort. Er nesten like langt som GTX 580 uten kabel som går ut i enden. Jeg har veldig god erfaring med Areca, så jeg anbefaler deretter. LSI korta er litt billigere og bruker samme cpu på korta. Dog liker jeg generelt Areca mye bedre selv om jeg har noen LSI kontrollere også. Takk for tips. Skal sjekke LSI litt nærmere.. de produserer en del kort som andre rebrander.. gir en hyggeligere pris for min del. Så ikke så mange som har disse Areca kortene av nettbutikkene som blir indeksert av hw.no Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 HP bruker vel nesten bare LSI. Har selv 2 kort som er HP som er rebranded LSI. Iwill.no og Nextron.no leverer Areca. Digitalimpuls.no kan også levere Areca. Det er bare å bestille hva man vil ha... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 LSI vil jeg tro går toppers sammen med VMWare. Deres virtuelle SAS kontrollere emulerer jo en LSI kontroller morsomt nok. Lenke til kommentar
superclementz Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 LSI vil jeg tro går toppers sammen med VMWare. Deres virtuelle SAS kontrollere emulerer jo en LSI kontroller morsomt nok. Noen som har noe erfaring med Hitachi sine harddisker som ikke er "enterprise", men vanlig "desktop" i hardware raid? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Har både 2tb og 3tb diser av hitachi som er av deskstar. Altså ikkje enteprisediskene. Disse fungerer veldig bra til hardware raid Ultrastar er enteprise. Lenke til kommentar
superclementz Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Har både 2tb og 3tb diser av hitachi som er av deskstar. Altså ikkje enteprisediskene. Disse fungerer veldig bra til hardware raid Ultrastar er enteprise. Har sjekket litt mer, og det ser ut til at 12 TB raid nå støttes med siste firmware fra august på P410 kortet. Kortet selges også latterlig mye billigere på ebay (tatt ut av servere som skal ha andre kontrollere, men helt nye ). Da blir det trolig en kombinasjon av dette kortet med 4x3TB Deskstar 7K3000 Takk for innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå