Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble Dimmere selv?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om at vist jeg bytter mine lysbrytere ut med dimmere selv, Noe jeg vet at ikke er lov og at man må ha elektriker til å gjøre!! Er hva vill skje om dette skulle begynne å brenne? eller gjøre skader på noe? Vill dette gjøre slik at jeg ikke får noe igjen på forsikring? hus og innbo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil vel neppe ikke få igjen noe i det hele tatt, men du må regne med en ganske heftig avkortning.

Husk at det er uvesentlig HVOR i det elektriske anlegget det begynner å brenne. Hvis det kan sannsynliggjøres, at du har gjort endringer på det faste elektriske anlegget selv, vil du sannsynligvis få avkortet forsikringssummen. Selv om du ikke nødvendigvis har rørt den delen av anlegget som forårsaket brannen.

Lenke til kommentar

Du vil vel neppe ikke få igjen noe i det hele tatt, men du må regne med en ganske heftig avkortning.

Husk at det er uvesentlig HVOR i det elektriske anlegget det begynner å brenne. Hvis det kan sannsynliggjøres, at du har gjort endringer på det faste elektriske anlegget selv, vil du sannsynligvis få avkortet forsikringssummen. Selv om du ikke nødvendigvis har rørt den delen av anlegget som forårsaket brannen.

Blir vel litt feil å påstå slike ting da det er forskjellig praksis fra selskap til selskap.

En grunn til at forsikringsselskapene ikke kan være for strenge på dette er at gjennomsnitts botid på en bolig er 5-7 år og det er derfor vanskelig å finne dokumentasjon på alt arbeid som er gjort.

Lenke til kommentar

Er hva vill skje om dette skulle begynne å brenne? eller gjøre skader på noe? Vill dette gjøre slik at jeg ikke får noe igjen på forsikring? hus og innbo?

Heilt rett. Det er i dag 100 % avkorting om du stiftar brann etter å ha leika hobbyelektrikar. I tillegg må du rekna med at politiet då vil ha eit ord med deg, sidan du då har gjort noko som vert råka av straffeføresegner.

Lenke til kommentar

Det er en formalitet uansett. Alle oppegående mennesker skal klare å montere en dimmer. Elektriker er en fagutdannelse, ikke en høyere utdannelse. Det er ikke mange årsaker til brann i et elektrisk anlegg. Gnister(lysbue), feil dimensjon på kabelen og ytre varmekilder. Under bytte av bryter til dimmer er faren hysterisk liten. Det eneste du må huske er å stramme skruene skikkelig, antar at samme kabel blir brukt, og bruke en dimmer av god kvalitet. Det at jobben ser uprofesjonell ut, vil ikke si at det må være en brannfare.

Finnes det et eksempel på noen som faktisk har fått avkortet forsikring? Bevisbyrden ligger på forsikringselskapet og det er alltid åpent for et sivilt søksmål om man skulle bli urettferdig behandlet. Er lei denne diskusjonen, det er forskjell på å bytte en dimmer og det å ligge alt det elektriske anlegget i et nybygg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en formalitet uansett. Alle oppegående mennesker skal klare å montere en dimmer. Elektriker er en fagutdannelse, ikke en høyere utdannelse.

Javel, det er kanskje av di Noreg og trygingsselskapa i Noreg handhevar eletrikar"formalitetene" så hardt at talet på brann i elektrisk nett er 1/3 i Noreg samanlikna med Danmark, om ein samanliknar pr 100000 bustader. Dette trass i langt meir nytsle av straum i ein norsk hustand enn i ein dansk, og mindre brennbare hus i Danmark, sidan ein der byggjer i mur.

Straum er ikkje "berre straum", og det er ein grunn for at ein elektrikar har ei temmeleg lang FAGutdanning, og ikkje eit firedagarskurs!

Lenke til kommentar

Det er en formalitet uansett. Alle oppegående mennesker skal klare å montere en dimmer. Elektriker er en fagutdannelse, ikke en høyere utdannelse.

Javel, det er kanskje av di Noreg og trygingsselskapa i Noreg handhevar eletrikar"formalitetene" så hardt at talet på brann i elektrisk nett er 1/3 i Noreg samanlikna med Danmark, om ein samanliknar pr 100000 bustader. Dette trass i langt meir nytsle av straum i ein norsk hustand enn i ein dansk, og mindre brennbare hus i Danmark, sidan ein der byggjer i mur.

Straum er ikkje "berre straum", og det er ein grunn for at ein elektrikar har ei temmeleg lang FAGutdanning, og ikkje eit firedagarskurs!

Hadde alle innbyggere i Norge hatt ett firedagerskurs innen el- og brannsikkerhet hadde vi sannsynligvis fjernet bortimot alle branner i eneboliger i landet....

Lenke til kommentar

Hadde alle innbyggere i Norge hatt ett firedagerskurs innen el- og brannsikkerhet hadde vi sannsynligvis fjernet bortimot alle branner i eneboliger i landet....

Under føresetnad at det vart testa at dei faktisk og hadde lært noko der, ikkje berre sove fire dagar der, er eg langt på veg samd - men berre så lenge dei ikkje nyttar eit slikt kurs til å leika hobbyelektrikar. Det er nemleg grunn for ein elektrikar har meir enn dette.

Lenke til kommentar

Under føresetnad at det vart testa at dei faktisk og hadde lært noko der, ikkje berre sove fire dagar der, er eg langt på veg samd - men berre så lenge dei ikkje nyttar eit slikt kurs til å leika hobbyelektrikar. Det er nemleg grunn for ein elektrikar har meir enn dette.

Jeg driver å leser til å bli elektroinstallatør, så jeg vet hva du prater om.

Men uansett er det ofte snakk om sundt bondevett, også når det gjelder det å unngå brann i elektriske anlegg...

Lenke til kommentar

Ett firdagerskurs hadde nok holdt for mange men langt i fra de fleste.

Ett slikt kurs hadde kun vært ett frikort for "udugelig" (udugelig på elektrisitet) folk å drive fjøsmek på eget elektrisk anlegg.

Å koble en bryter er ikke store problemet hvis man lærer å tyde ett koblingsskjema og man har akkurat de ledningene man skal ha tilgjengelig.

Problemet oppstår når man åpner dekselet på en bryter å finner 8-10-12 ledere som går inn til bryteren.

Ingen problem egentlig for de som forstår seg på det men man skal ikke begynne på noe slik fordi man tok ett firdagerskurs for x antall år siden.

Lenke til kommentar

Ett firdagerskurs hadde nok holdt for mange men langt i fra de fleste.

Ett slikt kurs hadde kun vært ett frikort for "udugelig" (udugelig på elektrisitet) folk å drive fjøsmek på eget elektrisk anlegg.

Å koble en bryter er ikke store problemet hvis man lærer å tyde ett koblingsskjema og man har akkurat de ledningene man skal ha tilgjengelig.

Problemet oppstår når man åpner dekselet på en bryter å finner 8-10-12 ledere som går inn til bryteren.

Ingen problem egentlig for de som forstår seg på det men man skal ikke begynne på noe slik fordi man tok ett firdagerskurs for x antall år siden.

..akkurat det som jeg mener om å bruke sundt bondevett. Ting man ikke har greie på holder man seg borte fra....

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men om en elektriker har gjort jobben, så har vedkommende en forsikring som dekker eventuelle feil. (Les materiellfeil, røykskader, brann, tap av bolig).

Om du har gjort jobben selv så har du ikke dette.

Det burde telle litt.

Og (sad but true) så er det vel greit å ikke kunne skylde på seg selv når din kone og dine barn brenner.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men om en elektriker har gjort jobben, så har vedkommende en forsikring som dekker eventuelle feil. (Les materiellfeil, røykskader, brann, tap av bolig).

Om du har gjort jobben selv så har du ikke dette.

Det burde telle litt.

Og (sad but true) så er det vel greit å ikke kunne skylde på seg selv når din kone og dine barn brenner.

Der tar du feil. Hvis en elektriker gjør jobben er det først når elektrikeren har en installatør bak seg at forsikringen gjelder. Nytter ikke at du springer bort til elektriker-naboen for å få han til å gjøre jobben i en fart....

Er kanskje flisespikkeri for det er vel kanskje det du mener, men mange er ikke klar over dette.

Lenke til kommentar

Forsikring og penger har lite å si om man faktisk mister sine barn og kone i en brann. Forsikringen har man uansett. Jeg liker å støtte mine påstander med å sitere kilder.

Brytere og annet installasjonsmateriell har lavest hyppighet med hensyn til å forårsake brann i boliger i Norge ifølge statistikken til DSB.

Varmeutvikling på grunn av vibrasjoner og dårlig tilskrudde koblingsskruer, som medfører varmgang, er den hyppigste årsaken til brann i stikkontakter.

Teiter man skruene godt nok unngår man det som oftest fører til brann i elektriske anlegg.

Hele teksten er tilgjengelig her, leser du hele teksten og tar hensyn til den skal det virkelig mye til for at noe skjer. Brytere er mindre utsatt enn støpsler, det har med de fysiske påkjenningene å gjøre. Jeg forstår godt at folk bytter en bryter eller en stikkontakt selv når det koster som det gjør å få en elektriker til å gjøre jobben. Prisene skulle vært regulert, det hadde ført til mindre elektriske branner i Norge.

Man skal gjør ganske grove feil for at det skal være mulig å bevise ved en eventuell brann. Slitasje eller feilbruk på utstyr montert av elektriker kan bli en like stor brannfare.

Lenke til kommentar

Der tar du feil. Hvis en elektriker gjør jobben er det først når elektrikeren har en installatør bak seg at forsikringen gjelder. Nytter ikke at du springer bort til elektriker-naboen for å få han til å gjøre jobben i en fart....

Er kanskje flisespikkeri for det er vel kanskje det du mener, men mange er ikke klar over dette.

En elektriker og en installatør er det samme, når en elektriker installerer noe er han installatør.

Det du sikkert mener er at en elektriker trenger autorisasjon for å gjøre jobben. Det får elektrikerne gjennom sin arbeidsgiver som må ha godkjenning for sitt elektrikervirke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...