MAHARANA Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Hei Jeg trenger litt hjelp med å installere win xp prof: - Akkurat nå har jeg installert en piratversjon av win xp på pc'en, men jeg har nå kjøpt en ekte versjon og ønsker å installere den, og slette piratversjonen. - Problemet er at når jeg setter inn den ekte winxp-cd'en for å boote opp ved oppstart, klarer den ikke å boote opp - prosessen klikker etter noen få minutter - skjermen blir svart. - På esken til den ekte winxp-cd'en står det at det er en oppgraderings-cd, hva nå det måtte bety. Hva skal jeg gjøre for å kvitte meg med piratversjonen av xp, og installere "ekte" xp? Skal jeg formatere harddisken manuelt, og så boote opp med den ekte xp-cd'en? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Siden det er en oppgradering CD må du vel ha et eldre OS installert, f.eks 98... kan hende du bare trenger en cd key til et eldre OS (slik er det vertfall med photoshop oppgraderinger). I så fall er det bare å formatere og ha klar en cd key til win 95/98/ME/2000 Lenke til kommentar
MAHARANA Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Takk for svaret, men problemet er at jeg ikke får formatert harddisken. Når jeg prøver å formatere, får jeg beskjeden at "this volume is used by another process" så den kan ikke formateres. Har du noen forslag? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Du kan ikke formattere en hardisk fra et operativsystem som er på harddisken. Det du må gjøre er å kjøre fra et operativsystem på en annen disk- en diskett, for eksempel. Det enkleste er å skaffe seg en oppstartsdiskett fra for eksempel Windows 98, boote PC- en fra den og skrive "Format C:" Husk å ta kopi av alt du vil ta vare på først! Lenke til kommentar
MAHARANA Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Hei Jeg gjorde akkurat det - brukte en oppstartsdiskett for win 98 og boota opp med den, og skrev"format c:". Men da fikk jeg som svar at denne kommandoen ikke er støttet - det går ikke med andre ord. Kan det ha noe å gjøre med partition? Fordi da jeg boota opp med denne oppstartsdisketten fikk jeg melding om at det var problemer med med partition på min harddisk - og det sto at jeg burde runne fdisk. (jeg har en partition - en NTFS). Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Det er ikke støtte for NTFS i win 98. Derfor må du fjerne alt på disken ved hjelp av f- disk. Evt. kan du velge å bruke FAT. Da må du slette ntfs- partisjonen din, det gjør du også med fdisk. Lenke til kommentar
wil Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 vet at når man skal oppgradere til Windows ME så må man ha Windows 98 plata, for at den skal få lasta opp noen filer. mulig man må det med XP også. hva om du installerer den XP som du hadde først også oppgraderer du deretter til den andre. det bør da gå bra? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Har ikke prøvd, men tviler sterkt på at du kan "oppgradere" fra XP til XP. Tror framgangsmåten din er: 1: Tømme disken, dvs. fjerne partisjoner med fdisk 2: Lage fat-32 partisjon fra f-disk 3. Legge inn Windows 98 eller ME 4: oppgradere til XP Har aldri prøvd, fordi jeg har en XP som ikke er en oppgraderingsversjon, derfor sier jeg "tror". Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg prøvd denne framgangsmåten. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Jeg blir desverre nødt til å skrike BULLSHIT Man kan i teorien starte installasjonen fra windows med den ekte, hensikten skjønner jeg ikke. Mulig den ikke lar deg gjøre det om du har pro corporate fra før. Slik som en av de smartere kara oppi her sa, win me upgrade-install spør etter 98 cd. XP gjør det samme. Installere 98 og oppgradere er en dum ting siden oppgraderinger i windowsverdenen ofte ender med en del usynelige fuckups som senere gjør at ett eller annet app ikke funker som det skal. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Mulig du har rett.. men siden han ikke får bootet fra CD er dette en måte å gjøre det på. Forøvrig er jeg enig i at det ikke er lurt å oppgradere. Hvis du kaller en framgangsmåte som fungerer, noe mitt forslag gjør, for bullshit legger du lista for hva som er godtatt høyt... Regner med at nivået på dine innlegg er sinnsykt flott. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Hm oppgradere fra XP til XP. Det er jo sagt den versjonen han hadde var piratversjon, hvordan får man oppgradert piratversjon av XP til XP. Enig med forslga som er kommet: Formater disken med fdisk, legg in win98 hvis du har det og oppgrader. Enig med at oppgradering av OS ikke er den beste løsningen, men når man ikke har annet så får man bruke det man har Lenke til kommentar
einaren Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 eller, hvis du har en original windows 98/ME/2000 cd kan du gjøre det slik: gå inn i setup (under oppstart) og sett pc-en til å boote fra cd-rom. sett inn den originale xp-cden din og start opp maskinen. under installasjonsprosessen får du kan du slette partisjonen med piratXP og lage en ny partisjon som du installerer på. IKKE INSTALLER WIN98. Under XP installasjonen vil du bli bedt om å sette inn den windowsversjonen du oppgraderer fra. sett inn CD-en, trykk ok. smil. hvis du ikke har en ekte eldre windowsversjon har det ingen hensikt å legge inn den ekte xp-versjonen heller, for da er er den fortsatt ikke lovlig... lykke til Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 jo, det går da bra å oppgradere fra XP til XP, men det går bare an å oppgradere fra XP home til pro og omvendt, tviler på at man kan oppgradere fra XP pro til XP pro. det er ikke noe vits heller. men det å oppgradere fra en gammel windows til en ny windows er litt dumt ja, pga at, man har jo de gamle filene ligger fortsatt igjen der, sånn som Windows 98 systemfiler som ligger igjen. så det beste hadde nok vært å tatt en ren installasjon av XP, men siden at det ikke går, så blir det litt vanskelig. hvis det går an å boote fra den ekte XP cd`en så ville det vært det beste egentlig, da for du formatert, å du kan begynne fra scratch. Lenke til kommentar
einaren Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 bare for å gjøre meg helt klar her. for å oppgradere fra win98 til XP trenger IKKE win98 være installert. Du kan installere XP på en nyformatert disk. Men under installasjonen vil XP forsikres om at du har en eldre windowsversjon. Dette gjøres ved at du må sette inn en win98 cd under installasjonen av XP. altså: - format c: - boot fra XP installasjonscd - når installasjonsprosessen spør deg, sett inn win98-cd. (to sekunder senere kan du ta den ut igjen) - sett inn XP-cd og fortsett installasjonen av XP du må selvsagt sette opp maskinen til å boote fra cd-rom i bios. du har en ganske gammel pc om du ikke kan boote fra cd. xp-cden er bootbar! Lenke til kommentar
MAHARANA Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Takk alle som har prøvd å hjelpe. Det var jeg som tok litt feil, oppgraderingscd'en er bootbar - men den spør etter å legge inn en CD fra en eldre windows-versjon underveis i installasjonen. (Akkurat som einaren sa). Forresten så går det ikke an å oppgradere på tvers av språk - altså jeg installerte win 98 (engelsk) - så prøvde jeg å oppgradere til win xp pro (norsk) - det gikk ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå