Kasp0me Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Problemet mitt er som følger, jeg bruker kabel og dem trådløs. De mener jeg gjør internetten treg ved kabel. Jeg har forklart for dem at det fungerer på samme måte bare at internetten blir ført på forskjellige måter. Dette var noe dem var usikre på fra start da jeg flyttet inn hit. Jeg bor samme med 2 andre nordmenn på samme alder som meg. Og de er like irritert og plaget av disse folka som det jeg er. De bruker bærbar trådløs og bruker ikke pcene sine til noe annet enn hverdagslige gjøremål. Vi bor i hver vår del av et boligkompleks der det er 3 forskjellige leiligheter. Alle er lukket for hver sin del og alle har hver sin ytterdør. Vi har ikke mulighet til og komme oss til dem, men de har mulighet til og komme seg til oss da sikringskapet er hos oss. De har modemet og ruteren, så det er der problemet ligger. Jeg har sagt til huseieren at vi vil ha modemet så vi slipper disse problemene her, men hitil har ikke dette skjedd. Han mener det er unødvendig av dem og holde på sånn for vi har hatt sånne problemer som det her før da de har dratt ut internetten da vi har spilt for høy musikk på dagtid! I boligkontrakta står det at alle skal få internett, men det får nå ikke jeg. Jeg bruker datamaskina hovedsakelig til spilling via internett der jeg er avhengig av kabel da jeg får bedre ping/oppkobling og dette har jeg forklart til dem, men virker som om det går inn det ene øret og ut det andre. Så nå vurderer jeg og bestille meg mitt eget nett der jeg slipper dette maset og trøbbel. Huseier er drittlei av og måtte megle og har sagt at vi kan ta internettboksen inn til oss. Han bor ikke i nærheten av oss, rettere sagt flere timer unna med bil, så han ser vi sjeldent, og dermed har vi problemene for oss selv. De nekter oss og ta modemet/ruteren inn til vår leilighet enda vi har fått klart signal fra huseier. De har tilbydt og flytte modemet nærmere leiligheta vår, men det hjelper meg fint lite som bruker kabel. De har kalt oss opp og vært veldig ufine i diskuteringa og dette gjør meg mer og mer irritert. Den ene av dem som bor der sto og skrek meg rett opp i ansiktet. De sier de bruker internetten til og streame og prate med familien sin i Latvia. De er ca 5-7 stykken som bor der så tror de er ganske flinke til og tappe internetten for kraft, dette gir de da meg skylda fordi jeg bruker kabel. Jeg prøver og få kontakt med huseier men han virker ikke som er intressert i og svare meg. Han har sagt før at det er umulig og diskutere med dem noe jeg har merka. Da dem har tatt internetten så har vi tatt sikringa, og det er dit vi har kommet nå. Så hva burde vi gjøre? Mulig dette havnet i feil kategori, men administratorer får flytte posten om nødvendig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Gitt at du ikke bare er interessert i moralsk støtte fra forumet (som neppe vil hjelpe deg i praksis) så bør du kan spesifisere bedre hva det er du ønsker hjelp med. Ser du etter alternative tekniske løsninger eller? I så fall bør du spesifisere om du har valgt å gå fr eget internett (i så fall trengs det vel ikke så mye i form at tekniske løsninger) eller om du vil prøve å få det til å fungere bedre slik som det er. I sistnevnte tilfelle er det beste jeg kan foreslå å sette opp en passelig sterk ruter med QoS slik at båndbredden kan fordeles dynamisk på en smart måte - men det krever selvfølgleig ny hardware (minimum 150-200kr og helst opp mot 4-500kr for en god ruter til denne bruken). Det krever også en del teknisk innsikt for å installere passende custom firmware og sette opp QoS og network congestion - og til sist må du selvfølgelig få støtte blandt de andre beboerene på at dette er en akseptabel løsning da det vil involvere en liten endring i hvordan nettverket fysisk er oppkoblet. I forhold til at kabelkontakt "stjeler" båndbredden så er dette selvfølgelig bare tull. Det vil være primært trafikken fra maskinene som bestemmer hvor mye hver maskin tar av kapasiteten. Nedlastingsprogrammer og spesiellt da torrents vil være det som vil lage mest trøbbel for andre som bruker forbindelsen - spesiellt når linjen ikke har noen form for QoS eller decongestion protokoll aktiv. -Stigma Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Ingen moralsk støtte! Men har kommet så langt at modemet har blitt flyttet fra Latvierne sin leilighet og over til vår egne, der hovedkabelen kommer inn i huset. Har et spørsmål ang dette. Nettet er 100% stabilt. Nettet er på 20 mb, å dette er fordelt på 9 datamaskiner. Nå for tiden har det vært veldig tregt, ikke med tanke på hastigheta men Pingen. Har testa internetten flere ganger i løpet av tia det har vært tregt og da har jeg sittet igjen med 10-15 mb og 80-200 i ping. Det jeg lurer på er hva som kan forårsake tregt nett? Linja er helt fin, men hva i bruken kan forårsake at pingen blir så høy? Latvierne bruker internetten primært på skype og streaming, de jeg bor med bruker nettet til facebook og nedlastning, men nedlastning ville nok tatt mer enn 5 mb. Så lurer mest på hvorfor det er som det er? Er egentlig 20 mb fordelt på 9 datamaskiner nok? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Det er ikke den totale hastigheten på nettverket som gjør det tregt men bruksområdene. Om hver bruker har et torrent program og laster ned litt hver dag så blir det mange torrent klienter som belaster sådan Ruteren og ikke minst sentralen som gir nett til dere. Avhengig av kvaliteten på ruteren og ikke minst kvaliteten på leddene videre så vil man oppleve alt fra minimalt med lag / respons i ms til kraftig lagging nettopp pga denne belastningen. Er nok ikke mye man kan gjøre med mindre det er en god kvalitets ruter som kan fordele bedre nettverket mellom hver bruker, inkludert antal oppkoblinger etc. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Jeg er den eneste som sitter på kabel og feks klokka 0200 på natta så har jeg 1-9 i ping på nettet og sånn er det helt til dagen etter da folk begynner og koble seg opp. Utrolig kjett spør du meg! Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Om du vil ha stabilt nett så er det ikke mange andre løsninger enn å skaffe seg eget nett. Å dele en reuter med så mange andre uten strenge felles regler for man bruker nettet til er å be om trøbbel. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jepp. Personlig hadde jeg skaffet meg eget abbonement om det er mulig. Å dele oppkobling med andre mennesker leder bare til problemer, som du nå opplever. Det var snakk i bygget her jeg bor om felles fiberlinje, men jeg sa at jeg ordner meg selv, slik at jeg kan unngå ubehageligheter og konflikter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå