seriksen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 ... trenger 2-3 objekter som kan dekke det meste. Skal hovedsakelig ta portrettbilder, noen makro bilder, og litt landskap.. Budsjett på ca 5000. D7000 er et flott hus og veldig bra hvis du regner med å bruke det mye. Jeg vet ikke hva du har brukt av andre kameraer tidligere, men jeg ser D7000 som et ganske avansert begynnerkamera. Ikke det at det er vanskeligere å bruke enn billigere modeller, men på et stramt budsjett ville jeg vurdert D5100 også. Det gir samme bildekvalitet til noe lavere pris. D5100 er ikke like bra som D7000 på alt, men fortsatt et bra kamera. En standardzoom er det vanskelig å komme utenom og da er 16-85 VR som flere har foreslått allerede et bra alternativ hvis du har råd. Ellers er både 18-55 VR og 18-105 VR rimeligere alternativ, et stykke fra perfekte, med det tas masse fine bilder med disse også. Makro og portertt kan kombineres i et objektiv, da gjerne et i området 50mm til rundt 90mm. Hadde du ikke nevnt makro ville jeg sagt det nye AF-S 50mm f1.8, men med makro faller det bort. Alternativ da er Nikons 60mm F2.8 makro som kanskje har litt dårlig blender for portretter hvis du er av typen som jakter liten dybdeskarphet. Tamron har en 60mm F2.0 makro som ikke har fått perfekte kritikker, men burde fungere rimelig bra. Tamron har forøvig en 90m makro også som har fått mye bra kritikker. Vil du ha makro med stabilisator er Nikons 85mm VR et alternativ. Lysstyrken er bare F3.5, men på 85mm og portrettavstand vil du fortsatt ha relativt liten dybdeskarphet. Btw, hvis du med makro tenker på nærbilder av som for eksempel litt større blomster kan det godt være at du klarer deg uten eget makroobjektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå