Gå til innhold

Kameraet blinker i mørket


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har Olympus E-410. Jeg er ganske nybegynner med speilrefleks og bruker som regel de automatiske innstillingene, men jeg vil gjerne lære mer. Jeg har likevel et problem, kameraet mitt blinker som en diskokule når jeg skal ta bilder inne om ettermiddagen eller kvelden.

 

Hva skal jeg stille inn kameraet på for å unngå dette? Og for å få fine bilder om kvelden?

 

Håper noen vet :)

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus?

 

Hva mener du med blinker? Blitsen?

 

 

For å ta gode bilder i mørket trenger du stativ og et stillestående motiv. Om dette ikke er en mulighet kan du prøve deg på størst mulig blender, så høy ISO du føler deg komfortabel med og så lang lukkertid som mulig uten at du får bevegelsesuskarphet. Eventuelt så må du lyse opp litt i mørket, enten med lamper eller blits.

 

Den enkleste måten å forbedre innendørsbilder på er å kjøpe en ekstern blits og rette denne opp mot taket. Da vil blitslyset reflektres ned på motivet. Den store overflaten (taket) vil gjøre lyset mykere og du slipper typiske rett-på-blits-bilder med røde øyne og hardt lys.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Olympus?

 

Hva mener du med blinker? Blitsen?

 

 

For å ta gode bilder i mørket trenger du stativ og et stillestående motiv. Om dette ikke er en mulighet kan du prøve deg på størst mulig blender, så høy ISO du føler deg komfortabel med og så lang lukkertid som mulig uten at du får bevegelsesuskarphet. Eventuelt så må du lyse opp litt i mørket, enten med lamper eller blits.

 

Den enkleste måten å forbedre innendørsbilder på er å kjøpe en ekstern blits og rette denne opp mot taket. Da vil blitslyset reflektres ned på motivet. Den store overflaten (taket) vil gjøre lyset mykere og du slipper typiske rett-på-blits-bilder med røde øyne og hardt lys.

 

Ja, det er blitsen som blinker flere ganger før kameraet får fokusert og deretter tar bildet.

 

Takk for svaret, men tror ikke jeg kommer til å drasse rundt på et stativ og en ekstra blits. Jeg skal ha det med meg rundt og ta bilder f.eks. på en bursdagsfest.

 

Jeg har prøvd å stille på de manuelle innstillingene og fulgt tips på nettet, men det blir virkelig ikke bra :S Jeg må nok øve en del!

 

Også lurer jeg på, det er et hjul øverst på kamerat med følgende bokstaver: P, A, S, M. Hva står de for?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med Olympus, men P, A, S og M står for Program, Aperture priority, Shutter speed og Manual.

 

Program er nesten det samme som auto (men tydeligvis ikke på Olympus). Kameraet velger passende blenderåpning og lukkertid, resten styrer du selv (for eksempel blits). Forslagene kameraet kommer med angående blender og lukkertid kan endres på ved å vri på hjulet som (jeg tipper) er plassert ved den høyre tommelen din.

 

Aperture priority lar deg velge blender, og kameraet finner en lukkertid som gir rett eksponering i forhold.

 

Shutter speed lag deg velge lukkerhastigheten og kameraet finner en blendeåpning som gir rett eksponering.

 

Siste er manuell og du står for alle valgene selv.

 

Selv bruker jeg stort sett A, med mindre det er noe spesielt jeg skal. Ved blitsbruk syns jeg manuell er best.

 

Om du er interessert i å komme deg videre fra auto er P en fin instilling.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med Olympus, men P, A, S og M står for Program, Aperture priority, Shutter speed og Manual.

 

Program er nesten det samme som auto. Kameraet velger passende blenderåpning og lukkertid, resten styrer du selv (for eksempel blits). Forslagene kameraet kommer med angående blender og lukkertid kan endres på ved å vri på hjulet som (jeg tipper) er plassert ved den høyre tommelen din.

 

Aperture priority lar deg velge blender, og kameraet finner en lukkertid som gir rett eksponering i forhold.

 

Shutter speed lag deg velge lukkerhastigheten og kameraet finner en blendeåpning som gir rett eksponering.

 

Siste er menuell og du står for alle valgene selv.

 

Selv bruker jeg stort sett A, med mindre det er noe spesielt jeg skal. Ved blitsbruk syns jeg manuell er best.

 

Om du er interessert i å komme deg videre fra auto er P en fin instilling.

 

På Olympus er P = Auto

 

Her er linken til Olympus manual, for ditt kamera. Her står det mye nyttig og kan være en fin start.

http://www.olympus.no/consumer/208_manuals.cfm?prodID=MN3125592

Endret av baarsk
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med Olympus, men P, A, S og M står for Program, Aperture priority, Shutter speed og Manual.

 

Program er nesten det samme som auto. Kameraet velger passende blenderåpning og lukkertid, resten styrer du selv (for eksempel blits). Forslagene kameraet kommer med angående blender og lukkertid kan endres på ved å vri på hjulet som (jeg tipper) er plassert ved den høyre tommelen din.

 

Aperture priority lar deg velge blender, og kameraet finner en lukkertid som gir rett eksponering i forhold.

 

Shutter speed lag deg velge lukkerhastigheten og kameraet finner en blendeåpning som gir rett eksponering.

 

Siste er menuell og du står for alle valgene selv.

 

Selv bruker jeg stort sett A, med mindre det er noe spesielt jeg skal. Ved blitsbruk syns jeg manuell er best.

 

Om du er interessert i å komme deg videre fra auto er P en fin instilling.

 

Tusen takk, det var hjelpsomt! :D

 

En ting til bare, når jeg leser på nettet så står det at blenderåpningen skrives slik: f/1.4 (størst) eller f/22 (minst)." Men på mitt kamera står det fra F3.5 til F22. Er F3.5 min største blenderåpning da?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med Olympus, men P, A, S og M står for Program, Aperture priority, Shutter speed og Manual.

 

Program er nesten det samme som auto. Kameraet velger passende blenderåpning og lukkertid, resten styrer du selv (for eksempel blits). Forslagene kameraet kommer med angående blender og lukkertid kan endres på ved å vri på hjulet som (jeg tipper) er plassert ved den høyre tommelen din.

 

Aperture priority lar deg velge blender, og kameraet finner en lukkertid som gir rett eksponering i forhold.

 

Shutter speed lag deg velge lukkerhastigheten og kameraet finner en blendeåpning som gir rett eksponering.

 

Siste er menuell og du står for alle valgene selv.

 

Selv bruker jeg stort sett A, med mindre det er noe spesielt jeg skal. Ved blitsbruk syns jeg manuell er best.

 

Om du er interessert i å komme deg videre fra auto er P en fin instilling.

 

Tusen takk, det var hjelpsomt! :D

 

En ting til bare, når jeg leser på nettet så står det at blenderåpningen skrives slik: f/1.4 (størst) eller f/22 (minst)." Men på mitt kamera står det fra F3.5 til F22. Er F3.5 min største blenderåpning da?

 

Slenger med en link her også :-)

 

Fin forklaring og demo av hvordan de forskjellige innstillinger påvirker.

http://www.fotoabc.rotne.no/fotografi/index.php

Lenke til kommentar

Det kommer an på objektivet. Du har mest sannsynlig kitobjektivet som fulgte med kameraet, og da er f/3,5 største blenderåpning. Det er desverre sjeldent stort nok til å kunne ta skarpe bilder i dårlig innebelysning.

 

Ja, det stemmer. Objektivet mitt er 14-42 mm. Hvordan objektiv burde jeg ha for å ta gode bilder innenførs? :)

Lenke til kommentar

Problemet her er tydligvis 2-sidig.

 

1) Kamera trenger lys for å kunne fokusere. Ved dårlig lys må den ha hjelp, som er av blink fra blits.

 

2) Manuell fokus kan være vanskelig med dagens digitale kameraer. De er ikke beregnet for dette. Gamle filmbaserte manuelle kameraer hadde forskjellige typer mattskiver som hjalp til ved manuell fokus.

 

Og hvis fotografen ikke kjenner kameraet eller basis for fotografering (som egentlig kan omtales som tegning med lys) err det bare en ting som hjelper. Les manualen ytterligere noen ganger. Bli kjent med kameraet. Og sørg for godt nok lys slik at blenderåpning gir nok lys til sensor uten at tiden må økes (med uskarphet som resultat).

Lenke til kommentar

Det kommer an på objektivet. Du har mest sannsynlig kitobjektivet som fulgte med kameraet, og da er f/3,5 største blenderåpning. Det er desverre sjeldent stort nok til å kunne ta skarpe bilder i dårlig innebelysning.

 

Ja, det stemmer. Objektivet mitt er 14-42 mm. Hvordan objektiv burde jeg ha for å ta gode bilder innenførs? :)

 

Har selv et Olympus 14-42 som er det samme som du har. For å ta bilder er det mer enn bare objektivet og blenderåpning som må stemme, det viktigste er lys, lys og lys igjen.

 

Jeg har brukt dette objektivet i flere år nå og føler selv jeg har tatt mange "gode" bilder, men hva som er gode bilder er jo også opp til øye som ser :-)

 

Mitt Olympus E-330 og jeg tar masse bilder, både inne og ute. Når jeg ikke har tilstrekkelig med lys, må jeg velge mellom å tilføre dette med blits, justere ISO eller lukkertid.

Endret av baarsk
Lenke til kommentar

Du har sikkert forstått det nå, at preflash/hurtigblinkingen er noe kamera må gjøre i mørkere omgivelser for å kunne klare og fokusere, for å unngå det må du bruke en av de andre program-modusene, da kan du selv bestemme om du vil bruke blitsen eller ikke, ville ikke ta bort preflash funksjonen da den er nyttig når du har behov for blits.

 

Det du kan gjøre er og bruke manuell program-mode, og sette iso så høyt som kameraet tåler uten at detaljene blir borte i pikselstøy, sett blender på f/3.5 og 14mm, da kan du justere lukkertiden så lang som du kan uten at det blir bevegelseuskarphet, kan hende du må justere fokuset manuelt hvis ikke kameraet klarer og låse fokuset, det er bedre og bruke 14mm brennvidde da du får største blender samt at kameraet tåler lengere lukkertider før du får bevegelseuskarphet, er bedre og klippe ned til ønsket utsnitt av bildet i etterkant.

Dette er ikke en fullgod løsning, men fungerer i nøden.

 

Det mest fornuftige er og kjøpe en ekstern blits som har et fast fokuslys, det den hjelper deg med er at når du skal fokusere så gir blitsen et fast rødt lys som gjør at fokuset finner fokus veldig raskt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du har sikkert forstått det nå, at preflash/hurtigblinkingen er noe kamera må gjøre i mørkere omgivelser for å kunne klare og fokusere, for å unngå det må du bruke en av de andre program-modusene, da kan du selv bestemme om du vil bruke blitsen eller ikke, ville ikke ta bort preflash funksjonen da den er nyttig når du har behov for blits.

Preflash for fokus hjelpelys stilles uavhengig av Auto eller P. Det er det samme som Canon. Forskjellen mellom Auto og P er at du selv velger om blitsen skal slås på i det hele tatt. Dvs. hvis du ikke har slått på blitsen i P, så slipper du blinkingen da blitsen ikke popper opp av seg selv ...

 

Det mest fornuftige er og kjøpe en ekstern blits som har et fast fokuslys, det den hjelper deg med er at når du skal fokusere så gir blitsen et fast rødt lys som gjør at fokuset finner fokus veldig raskt.

Det er et godt råd. FL-36 er en fin blits for Olympus-folket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...