Gå til innhold

IC som gir puls hvert sekund? - For DIY-klokkeprosjekt

Anbefalte innlegg

Hei. :)

1) Som tittelen tilsier, leter jeg etter en IC som er i stand til å gi et digitalt signal (puls) hvert sekund, helt nøyaktig. En liten og enkel IC.

Gjør ingenting at den bruker minimalt med strøm.

2) Ellers, er det noen som vet om en "alt-i-ett"-IC som kan brukes til å lage en veldig liten klokke (så liten så mulig)?

Hadde være greit å fått svar på både 1 og 2. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leeeeeeeenge siden jeg drev på med slike ting (16-17 år ca) med IC'er. så husker ikke detaljer og modeller så godt.

Men for å ha det nøyaktig så bør du har en oscillator som går på Mhz området minst. Jo høyere frekvens og jo mer nøyaktig vil en klokke telling som regel være. Tenk deg selv om du har en oscillator som har 1hz, om den har 1 prosent feil, så vil den telle 0,99 eller 1,01 hvert eneste sekund. Derimot har du en som går på 10Mhz, og man får noen få hz feil, så vil det ta mange dager før man får noe særlig utslag. Ikke uten grunn at de fleste klokkeprodusenter laget såkalte quartz klokker med en høyfrekvent quartz oscillator.

Hvor du kan skaffe slike komponenter, sjekk www.elfa.se De har norske avdelinger, blant annet i sandakerveien i Oslo. :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg tenker overkill, men hva med en liten og billig avr, som programmeres til å gi ut en puls ved 1hz på en pinne? Disse kan kjøres på 20MHz ved krystaller, og du får da en _sykt_ stabil kilde for signalet?

ER du glad i å programmere, så er det null stress å fikse en avr som tar seg av hele klokka.

Har du litt detaljer, og en tidshorisont på dette?

Jeg kan fort ta på meg å lodde sammen noe, og programmere det, om du vil? Som et hobbyprosjekt? Enten en helt komplett klokke, eller en brikke som gir 1hz ut?

EDIT: For 1hz ut, er jo attiny25-20 eller lignende pene. 8-pin ic, et par kondensatorer og et krystall, og du har en pålitelig klokkekilde.

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

Vil takke alle sammen for svarene! :)

Dallas har diverse små IC'er for klokkefunksjoner:

Link

Eg har god erfaring med å bruke DS1307 fra dallas. Bruker da I2C for kommunikasjon.

Takk for svar, skal se nærmere på disse. Men kanskje jeg går for noen av de andre alternativene her. Men skal uten tvil ta en titt på dette, kan være nyttige IC-er dette.

Men for å ha det nøyaktig så bør du har en oscillator som går på Mhz området minst. Jo høyere frekvens og jo mer nøyaktig vil en klokke telling som regel være. Tenk deg selv om du har en oscillator som har 1hz, om den har 1 prosent feil, så vil den telle 0,99 eller 1,01 hvert eneste sekund. Derimot har du en som går på 10Mhz, og man får noen få hz feil, så vil det ta mange dager før man får noe særlig utslag. Ikke uten grunn at de fleste klokkeprodusenter laget såkalte quartz klokker med en høyfrekvent quartz oscillator.

Hvor du kan skaffe slike komponenter, sjekk www.elfa.se De har norske avdelinger, blant annet i sandakerveien i Oslo. :)

Interessant, skal ta det med i betraktning. Hva er en Quartz-ocsillator?

Mulig jeg tenker overkill, men hva med en liten og billig avr, som programmeres til å gi ut en puls ved 1hz på en pinne? Disse kan kjøres på 20MHz ved krystaller, og du får da en _sykt_ stabil kilde for signalet?

ER du glad i å programmere, så er det null stress å fikse en avr som tar seg av hele klokka.

Har du litt detaljer, og en tidshorisont på dette?

Jeg kan fort ta på meg å lodde sammen noe, og programmere det, om du vil? Som et hobbyprosjekt? Enten en helt komplett klokke, eller en brikke som gir 1hz ut?

EDIT: For 1hz ut, er jo attiny25-20 eller lignende pene. 8-pin ic, et par kondensatorer og et krystall, og du har en pålitelig klokkekilde.

Det er bare å tenke det, jeg liker overkill! :) Har man lyst, har man lov!

Liker programmering, men har ikke mye erfaring med programmering av IC enda.

Planen er å lage en klokke som viser tiden med LED. Er ikke helt sikker på hvordan det blir enda, men kan oppdatere tråden med dette når jeg kommer igang. Jeg har lyst til å lage dette med JK-vipper bare for gøy, men i utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å programmere en IC og bruke den.

For tiden driver jeg med flytting og diverse, så har ikke tid. Prosjektet begynner jeg kanskje om et par måneder. Men jeg liker å planlegge fremgangsmåter og muligheter tidlig. :)

Det er alltid kjekt å se prosjekter! Jeg klarer å sette sammen kretsen selv. :) Men hvis du har lyst å gjøre det for gøy så kan du gjerne det også deretter poste bilder her. ;) Du trenger ikke å gjøre det for min skyld, men har du lyst så er det bare å slå seg løs. :yes:

Her har du en IC som gir 1 Hz ut, med vanlig klokkekrystall. Denne er like nøyaktig som klokka i PC'n din.

Denne har jeg personlig god erfaring med, men jeg har også benyttet kalenderfunksjonen til IC'en.

http://www.sparkfun.com/products/99

Bare nyskjerrig jeg, man disse tingene dere omtaler her må ha en quarts krystal eller annen form for krystall ikke sant ?

:hmm: Virker interessant. Liker lyden av "nøyaktig". :wee:

Igjen, Quarts og klokkekrystall, hva er det? :hmm:

Takk, takk for svar folkens! :thumbup:

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Quartz er er grunnstoffet kvarts som er et krystall.

For at man skal måle tid utnytter man som regel fenomenet oscillasjon (vibrering). Dette finner man igjen i bestefarklokker (lang pendel), mekaniske armbåndsur (tannhjul som oscillerer), atomur (atomer som oscillerer) osv.

Man ønsker da at et gitt antall oscillasjoner per sekund (frekvensen) skal ligge tettest opp et "nøyaktig" sekund.

Eksempelvis vil pendelen til en bestefarsklokke kanskje svinge ca. 0,5 ganger fram og tilbake per sekund, og hjulet i en mekanisk klokke vil kanskje oscillerer ca. 2 ganger per sekund.

Problemet med denne måten å måle tid på er at frekvensen som urene oscillererer på kan lett påvirkes av omgivelsene slik at de blir unøyaktige.

Et kvartskrystall har den egenskapen at det vibrerer med en gitt frekvens relativt upåvirket av omgivelsene. Den største påvirkningen av frekvensen er temperaturen.

Man kan justere frekvensen til et kvartskrystall ved å file av deler av krystallet.

Et klokkekrystall er et kvartskrystall som er kapslet inn og tilpasset elektronikk. Her er det spenningen mellom to ledere som representerer frekvensen til krystallet. Klokkekrystallet er justert til å oscillerre på 32,768 kHz. Dette er fordi akkurat dette tallet er veldig lett for elektronikk og bearbeide. 32768 er det samme som 2^15, og man kan da få ut 1 Hz (1 svingning per sekund) ved å dele tallet i to (pga totallsystemet) 15 ganger.

Bilde av et klokkekrystall:

pb_dwkn1300930270.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...