SniKaZ Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg har ei oppgave der jeg har fått likningene y=2x-1 og y=-x+5. Oppgaven er: Bestem skjæringspunktet mellom de linjene grafisk og ved regning. Jeg vet hvordan jeg gjør det grafisk siden det er bare å sette de to linjene inn og lese av nøyaktig hvor de krysser, men husker ikke helt hvordan jeg regna ut dette. Noe hjelp? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Hvis y1 = 2x-1 og y2 = -x+5 så er x-koordinatet til skjæringspunktet der y1 = y2, med andre ord 2x-1 = -x+5 En setter deretter dette x-koordinatet inn i hvilken som helst av funksjonene (enten y1 eller y2) for a finne y-koordinatet. Koordinatene til skjæringspunktet mellom linjene blir da (x, y) hvor x er den første verdien du fant og y er verdien du fant ved insetting av x-verdien. Edit: y2 er vel bedre å si enn y2. Endret 3. september 2011 av Nyah Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Så jeg løser 2x-1 = -x+5 som ei vanlig ligning så x=2 da? også blir Y= 2*2-1 som da blir 3? Altså x=2 og y=3? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ja. Og koordinatene til skjæringspunktet blir da (x, y) eller (2, 3). Du kan undersøke om det stemmer overens med grafisk utregning. Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Ja. Og koordinatene til skjæringspunktet blir da (x, y) eller (2, 3). Du kan undersøke om det stemmer overens med grafisk utregning. Okei takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå