Chillin123 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hei, jeg er 16 og har lyst til å bli ingerniør. Så lurte jeg på hva kjappeste/beste måten er å bli det på, går første året TIP nå. Lurt å ta fagbrev som f.eks automatiker, så generellstudiekomptenanse, så høyskole/universitet. Eller er det en annen måte? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 To år yrkesfag, for så å ta forkurs for ingeniørstudier er en god vei for å bli ingeniør. Det tar like lang tid som 3 år på allmenfag. Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 To år yrkesfag, for så å ta forkurs for ingeniørstudier er en god vei for å bli ingeniør. Det tar like lang tid som 3 år på allmenfag. Det vil si 2år på TIP, så forkurs for ingeniørstudier? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 To år yrkesfag, for så å ta forkurs for ingeniørstudier er en god vei for å bli ingeniør. Det tar like lang tid som 3 år på allmenfag. Det vil si 2år på TIP, så forkurs for ingeniørstudier? Ja, TIP, eller andre linjer på yrkesfag. Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Kan jeg gå 5år å bli sivilingeniør da, eller kan jeg bare gå 3år og ta bachelorgrad? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Har selv gått 2 år elektro så 1 år forkurs, nå går jeg 1. året på prosessingeniør Ga blaffen i å ta fagbrevet siden jeg ikke kommer til å jobbe med noe relatert til det. EDIT: Du kan gå sivilingeniør også ja. Endret 3. september 2011 av jdmik Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg gikk også 2 år elektro, 1 år forkurs og startet på sivilingeniør på NTNU etter det... Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Noen som vet ca hva jeg må ha i snitt for å komme inn på forkurs? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Det varierer. Jeg søkte først i august på et restinntak, vi er ca 30 stk i klassen. Jeg hadde vel et snitt på 4.5, men tror jeg hadde kommet inn uansett. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Tror ikke det er noe karakterkrav. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Du bør jo også tenke på at du ikke har hatt den "vanskelige" matten de har på ingeniør studier når du går vanlig TIP, spesielt om du 'bare' tar P Matte og ikke T matte. Dermed kan det bli vanskelig å få noen gode karakterer under den utdanningen? Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Så lenge du ikke er kresen på studiested kommer du nok inn på forkurs uten problemer. Men ville anbefalt deg å ta T matte og lese deg opp litt på egenhånd om du ikke er veldig god i matte - For forkurs er på ett helt annet nivå enn P1 matte. Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Noen som vet om jeg blir russ etter 2år på VGS eller etter det 1ene året med ingeniørforkurs da? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Du kan bli svartruss etter 2 år på yrkesfag... 1 Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Du kan bli svartruss etter 2 år på yrkesfag... Kan jeg også bli russ etter 3år? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Du er ikke russ på forkurs, nei. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) To år yrkesfag, for så å ta forkurs for ingeniørstudier er en god vei for å bli ingeniør. Det tar like lang tid som 3 år på allmenfag. Forkurs krever generell studiekompetanse. Det har man ikke etter 2år på yrkesfag. Du må i såfall fullføre svennebrev. Her er opptakskrav fra HiB: Generell studiekompetanse Eller fullført og bestått Vg2 fra yrkesfaglige utdanningsprogram eller fag-/ svennebrev eller grunnskole og minimum fem års yrkeserfaring (heltid), eventuelt en kombinasjon av heltids arbeidslivserfaring og utdanning på videregående nivå på til sammen fem år. Kjappeste og mest fleksible måten til målet er almennfag med matte, fysikk og kjemi fordypning. Endret 4. september 2011 av radivx Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 To år yrkesfag, for så å ta forkurs for ingeniørstudier er en god vei for å bli ingeniør. Det tar like lang tid som 3 år på allmenfag. Forkurs krever generell studiekompetanse. Det har man ikke etter 2år på yrkesfag. Du må i såfall fullføre svennebrev. Her er opptakskrav fra HiB: Generell studiekompetanse Eller fullført og bestått Vg2 fra yrkesfaglige utdanningsprogram eller fag-/ svennebrev eller grunnskole og minimum fem års yrkeserfaring (heltid), eventuelt en kombinasjon av heltids arbeidslivserfaring og utdanning på videregående nivå på til sammen fem år. Kjappeste og mest fleksible måten til målet er almennfag med matte, fysikk og kjemi fordypning. Så jeg må ta fagbrev som noe? Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Men Pifler og jdmik sier jo lenger oppe i tråden at det går å gå 2år på yrkesfaglig, så 1år med ingeniør forkurs? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) To år yrkesfag, for så å ta forkurs for ingeniørstudier er en god vei for å bli ingeniør. Det tar like lang tid som 3 år på allmenfag. Forkurs krever generell studiekompetanse. Det har man ikke etter 2år på yrkesfag. Du må i såfall fullføre svennebrev. Her er opptakskrav fra HiB: Generell studiekompetanse Eller fullført og bestått Vg2 fra yrkesfaglige utdanningsprogram eller fag-/ svennebrev eller grunnskole og minimum fem års yrkeserfaring (heltid), eventuelt en kombinasjon av heltids arbeidslivserfaring og utdanning på videregående nivå på til sammen fem år. Kjappeste og mest fleksible måten til målet er almennfag med matte, fysikk og kjemi fordypning. Dette stemmer ikke. Jeg gikk 2 år yrkesfag, forkurs, og startet på siv. ing. på NTNU. ForkunnskaperVG1 og VG2 (tidligere GK og VK1) for yrkesfaglig utdanningsprogram eller grunnskole og minimum fem års yrkespraksis/utdanning eller generell studiekompetanse. http://www.hials.no/content/view/full/9684 Edit: På linken din: ELLER fullført og bestått VG2 fra yrkesfaglige utdanningsprogram ELLER svennebrev. Endret 4. september 2011 av pifler 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå