Brishnev Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hvem er du? hva gjør du? hvorfor GJØR Du det? Har dere lagt merke til at hver eneste gang noe spør deg... hva driver du med da? så skal man altid ramse opp hele livs historien sin: jeg jobber med sånn og sånn, driver med sånn og sånn... Når mennesker generelt snakker om "hvem er du?" så ser vi det i en form for hva DIN historien er og hva du har utrettet i løpet av livet... men beskriver dette virkelig hvem man er? hva "er" man egentlig i dets betyning, hva betyr "å være?" Det virker som at vi altid streber etter høyere status for å forheve vår følelse av "å være noe" men er ikke alt dette bare en illusjon? Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Nei. Det er det som definerer din identitet, Å strebe etter høyere status kan være en måte å forsterke identiteten din, om det fungerer eller ikke, eller om det finnes bedre alternativer er en annen sak, men vi trenger en identitet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Tvert i mot. Møter du en nordmann og du spør hvordan det går er svaret du får med STOOOOR sannsynlighet: "Det går bra!"... Og det selv om fyren som svarer det nettopp har skutt kjærringa og ungene sine, satt fyr på huset og bilen og bare hadde tenkt seg rundt hjørnet for å blåse skallen av seg... Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen med høyere status heller jeg... Som jeg sa til sjefen min da han kom inn i mai måned og fortalte at jeg hadde gått opp 43 000 utenom lønns forhandlingene. "Jeg trenger ikke de pengene..." og det er jo sant, da jeg klarte meg fint med det jeg hadde. At noen er slik er ikke til å stikke under en stol da, men langt nær alle.... 4 Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det som er morsomt, RWS, er at det du sier fungerer på samme måte. "Pfft, jeg hever meg over alle de som syns penger er så viktig, jeg trenger ikke de pengene. Jeg er ikke materialistisk". Sier ikke at du er sånn, men det er samme tankegang, heve seg over andre. Noen har bare andre fokus enn andre. Lenke til kommentar
N* Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg tror kanskje at når noen spør deg, hvem er du? Så har det mye med følelser å gjøre. Kanskje til og med hvordan du føler deg akkurat der og da. Lenke til kommentar
Brishnev Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Hyggelig å få masse svar=) Jeg stiller egentlig bare objektive spørsmål rundt dette tema. En identitet et viktig å ha.. men akkurat det å ha identitet - at en person heter per og kommer fra oslo, er regnskapsfører ellernoeslikt.. er jo i bunn å grunn et menneskeskapt fenomen som er et produkt av vårt samfunn - Samme som ego. Hvis man tar bort språk og samfunn hva sitter individet igjen med da. Hvis du tar bort hele "historien" din... Å si at man sitter tomt igjen med ingenting blir litt feil.. et barn starter jo med blanke ark, en uskreven tavle... og du finner ikke noe mer modigere og utforskende enn et barn.. Gjør kunnskap en mer ulykkelig? Slenger bare ut litt random spm her jeg:) bare skriv videre! diggger dette=) =) Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Tankene mine beveger seg fort mot gener når du sier "ta bort språk og samfunn", men jeg ser avataren din og vet at det ikke er svaret du er ute etter Jeg vil si svaret man sitter igjen med er bevissthet i seg selv, dessverre primitivt/dårlig brukt av individene på denne planeten. Jeg tror ikke det er kunnskap som gjør en ulykkelig, heller det at man blir vant til ting, same shit different day! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Det som er morsomt, RWS, er at det du sier fungerer på samme måte. "Pfft, jeg hever meg over alle de som syns penger er så viktig, jeg trenger ikke de pengene. Jeg er ikke materialistisk". Sier ikke at du er sånn, men det er samme tankegang, heve seg over andre. Noen har bare andre fokus enn andre. Har ikke alltid vært der vettu... Var en stund jeg trodde at penger var det eneste saliggjørende, men har funnet ut at de ikke er det, for meg, da jeg faktisk ville klart meg med det jeg har... Dette har jo såklart med at jeg i dag tjener godt nok, hadde jeg ikke gjort det så hadde det kanskje vært anderledes, jeg vet ikke... Jeg begynte i ny jobb for fire år siden, ikke fordi jeg ville tjene mer men rett og slett fordi jeg ville ha en ny utfordring... Penger er ikke alt faktisk, du kan ikke kjøpe deg lykke.... og det er vel noe som demrer for en når en har penger nok kanskje... he he. Men skjønner at det kan se ut som om jeg ønsker å sette meg "over" andre med dette ja, men det var faktisk ikke tilsiktet.... 4 Lenke til kommentar
Brishnev Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Iværtfall i det vestlige samfunnet vi lever i idag, med tanke på norge, så kommer vi aldri til å sulte, uansett hvor fattig man blir - aldri si aldri, men iværtfall slik ting er nå. Jeg føler ofte at norske normer rundt status bare gir en ødeleggende faktor mot det vi kaller selvrealisering. Vi søker heller mot sosial status enn å finne det som faktisk gjør oss "lykkelige" alt dette er selvfølgelig subjektivt. Mange tenker jo ikke over dette... Men i bunn og grunn syntes jeg ikke å fortelle livshistorien din og din "profession" definer DEG. Jeg ser heller det å forklare livshistorien din til andre mer som en "kjedelig sosial norm" enn en ekte beskrivelse av hva du føler, eller har lyst til å fortelle personen... noen innspill?=) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Iværtfall i det vestlige samfunnet vi lever i idag, med tanke på norge, så kommer vi aldri til å sulte, uansett hvor fattig man blir - aldri si aldri, men iværtfall slik ting er nå. Jeg føler ofte at norske normer rundt status bare gir en ødeleggende faktor mot det vi kaller selvrealisering. Vi søker heller mot sosial status enn å finne det som faktisk gjør oss "lykkelige" alt dette er selvfølgelig subjektivt. Mange tenker jo ikke over dette... Men i bunn og grunn syntes jeg ikke å fortelle livshistorien din og din "profession" definer DEG. Jeg ser heller det å forklare livshistorien din til andre mer som en "kjedelig sosial norm" enn en ekte beskrivelse av hva du føler, eller har lyst til å fortelle personen... noen innspill?=) En ting er ihvertfall brennsikkert og det er at vi går langt vanskeligere tider i møte i nær fremtid. Om 50 til hundre år kommer menneskene til å oppleve noe de aldri før har opplevd, nemlig å gå tom for naturlige ugjennvinnbare ressurser og de er det ikke sikkert at det blir så gøy å være jordboer lenger, alt etter hvordan vi velger å løse problemet. En av de første tingene vi må kvitte oss med et tankegodset om at guder kan hjelpe oss, vi må med andre ord slutte å tro at vi kan sette vår lit til påståtte guder. Dernest følger det politiske systemet vi i dag har samt den økonomiske modellen vi i dag følger. Vi må tenke helt nytt og legge fra oss sløse mentaliteten vi igjennom evolusjon har tilegnet oss og som vi alle bruker fra tid til annen så fort anledningen byr seg. Anbefaler "Det biologiske mennesket" for de som intresserer seg for fremtiden, den presenterer et troverdig og godt bilde av hvordan vår fremtid vil se ut og noen gode alternativer til hvordan vi kan begynne å tenke for å løse ressurs problemet. Spennende lesning. 1 Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Og jeg vil anbefale Krishnamurti & David Bohm - The Future of Humanity videoserien, den er ganske lang og i to deler. Jeg har ikke sett del 2 ennå men del 1 er fantastisk! Lenke til kommentar
Andussen Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hyggelig å få masse svar=) Jeg stiller egentlig bare objektive spørsmål rundt dette tema. En identitet et viktig å ha.. men akkurat det å ha identitet - at en person heter per og kommer fra oslo, er regnskapsfører ellernoeslikt.. er jo i bunn å grunn et menneskeskapt fenomen som er et produkt av vårt samfunn - Samme som ego. Hvis man tar bort språk og samfunn hva sitter individet igjen med da. Hvis du tar bort hele "historien" din... Å si at man sitter tomt igjen med ingenting blir litt feil.. et barn starter jo med blanke ark, en uskreven tavle... og du finner ikke noe mer modigere og utforskende enn et barn.. Gjør kunnskap en mer ulykkelig? Slenger bare ut litt random spm her jeg:) bare skriv videre! diggger dette=) =) Jeg tror ikke kunnskap gjør en mer ulykkelig, men ikke lykkeligere heller. Jeg personlig kan ikke si at jeg noen gang har vært lykkelig... Hvis noen spør hvem jeg er så blir jeg taus. Jeg aner ikke hvem jeg er og om jeg noen gang kommer til å finne det ut. Er man usikker på seg selv hvis man ikke kan fortelle hvem man er? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg tror ikke kunnskap gjør en mer ulykkelig, men ikke lykkeligere heller. Jeg personlig kan ikke si at jeg noen gang har vært lykkelig... Hvis noen spør hvem jeg er så blir jeg taus. Jeg aner ikke hvem jeg er og om jeg noen gang kommer til å finne det ut. Er man usikker på seg selv hvis man ikke kan fortelle hvem man er? Å finne seg selv er ikke lett for noen. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hva vil det si "å finne seg selv" ??? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hva vil det si "å finne seg selv" ??? Å finne sitt sanne "jeg" sin identitet. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hva vil det si "å finne seg selv" ??? Å finne sitt sanne "jeg" sin identitet. Hva vil det si? Hva vil det si å "finne sitt sanne "jeg" sin identitet"? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hva vil det si "å finne seg selv" ??? Å finne sitt sanne "jeg" sin identitet. Hva vil det si? Hva vil det si å "finne sitt sanne "jeg" sin identitet"? Å få et riktig selvbilde, en korrekt oppfatning av hva/hvem du er. Lenke til kommentar
Brishnev Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 På mange måter kan det jo hende at søken etter å finne seg selv - er nettopp det som hindrer en å finne seg selv? kanskje å finne seg selv er mye enklerer enn man tror, en kan kanskje bare ha gjort søken etter seg selv komplisert...inspill? 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) På mange måter kan det jo hende at søken etter å finne seg selv - er nettopp det som hindrer en å finne seg selv? kanskje å finne seg selv er mye enklerer enn man tror, en kan kanskje bare ha gjort søken etter seg selv komplisert...inspill? Vel, alle er seg selv fra fødselen av. Så det er bare å gå tilbake til begynnelesen. Endret 27. november 2011 av IHS Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hva vil det si "å finne seg selv" ??? Å finne sitt sanne "jeg" sin identitet. Hva vil det si? Hva vil det si å "finne sitt sanne "jeg" sin identitet"? Å få et riktig selvbilde, en korrekt oppfatning av hva/hvem du er. Hva er et riktig selvbilde? Hva er en korrekt oppfatning av hvem man er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå