Thitorkin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) AGNOSTISIME HAR INGENTING MED TEISME/ATEISME Å GJØRE STERK (GNOSTISK) TEISME/ATEISME HAR NOE MED GUDS EKSISTENS Å GJØRE, SÅLEDES HAR DE NOE MED AGNOSTISISME Å GJØRE, DIN DUMME, DUMME DANSKE http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_and_positive_atheism Read up, quaker DU KAN FØLE DEG DUM ETTER Å HA LEST DENNE WIKIPEDIA ARTIKKELEN: http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism Endret 3. september 2011 av Thitorkin Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) AGNOSTISIME HAR INGENTING MED TEISME/ATEISME Å GJØRE STERK (GNOSTISK) TEISME/ATEISME HAR NOE MED GUDS EKSISTENS Å GJØRE, SÅLEDES HAR DE NOE MED AGNOSTISISME Å GJØRE, DIN DUMME, DUMME DANSKE http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_and_positive_atheism Read up, quaker Gnostisk betyr ikke "sterk". Gnostisk betyr at det har en tilknytning til gnostisismen. Endret 3. september 2011 av turbonello Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ganske enig med trådstarter her. Kan ihvertfall gå med på at en del av ateistene som henger på denne forumdelen til daglig er aggressive og trangsynte. Ser meg sjøl som agnostiker, men det viktigste for meg er respekt for alle som tror, men som fortsatt kan respektere andres livssyn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Egentlig burde jeg holde meg unna denne delen, plutselig kommer en eller annen militant-ateist dude og hetser meg i hue og ræva, så tør jeg ikke gå inn her lenger igjen.. Minner meg litt om en krigssone her inne egentlig. 3 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Istedenfor å anta noe basert på ett enkelt ord som lett kan forstås ulikt, hvorfor ikke spørre folk hva de egentlig mener? Endret 3. september 2011 av KarlRoger 2 Lenke til kommentar
Red_John Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) DU KAN FØLE DEG DUM ETTER Å HA LEST DENNE WIKIPEDIA ARTIKKELEN: http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism[/size] Jeg er helt målløs. Forstår du det ikke? Gnostisk betyr ikke "sterk". Gnostisk betyr at det har en tilknytning til gnostisismen. På samme måte som ordboka failer på "ateisme". Ordet blir brukt (og brukes) om posisjoner som er "positive", dvs. påstående om besittelse av kunnskap. "Gnosis is a feminine Greek noun, which means "knowledge."" http://www.sciforums.com/showthread.php?t=26679 osv. Bare google det Oh, btw, i setninga over er "gnostisk" kun synonymt med "sterk" i kontekst. "Sterk" betyr altså ikke "muskuløs" eller watnot Endret 3. september 2011 av Red_John 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 DU KAN FØLE DEG DUM ETTER Å HA LEST DENNE WIKIPEDIA ARTIKKELEN: http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism[/size] Jeg er helt målløs. Forstår du det ikke? Gnostisk betyr ikke "sterk". Gnostisk betyr at det har en tilknytning til gnostisismen. På samme måte som ordboka failer på "ateisme". Ordet blir brukt (og brukes) om posisjoner som er "positive", dvs. påstående om besittelse av kunnskap. "Gnosis is a feminine Greek noun, which means "knowledge."" http://www.sciforums.com/showthread.php?t=26679 osv. Bare google det Oh, btw, i setninga over er "gnostisk" kun synonymt med "sterk" i kontekst. "Sterk" betyr altså ikke "muskuløs" eller watnot Jo, men det betyr ikke "sterk". Det er mer nærliggende å kalle det: "Kunnskapsbasert ateisme" dersom det er gnostisk ateisme det er snakk om. Det kan også være en ateistisk rettning innen gnostisismen, altså det gnostiske synet om at Gud er ikke-eksisterende, men kanskje et bilde på det høyere selvet, eller det egentlige Jeget i et hvert menneske. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Men hvorfor kaller vi oss gudenektere når vi ikke har mer peiling selv? Er det noen her som benekter Gud? Har møtt og kjenner ganske mange, de fleste er ikke kristne men ikke en eneste jeg kjenner kaller seg gudenektere eller benekter Guds eksistens med 100% sikkerhet. Endret 3. september 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
Red_John Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Jo, men det betyr ikke "sterk". Det er mer nærliggende å kalle det: "Kunnskapsbasert ateisme" dersom det er gnostisk ateisme det er snakk om. Det kan også være en ateistisk rettning innen gnostisismen, altså det gnostiske synet om at Gud er ikke-eksisterende, men kanskje et bilde på det høyere selvet, eller det egentlige Jeget i et hvert menneske. Men helvete, da! STERK == POSITIV == GNOSTISK Begrepet brukes om ateister som nekter for guds eksistens (les: for de som påstår at de besitter kunnskap om guds eksistens, og som i kontekst - ateisme - mener vedkommende ikke eksisterer). Kan du ikke bare gjøre verden en tjeneste og bla det opp? Endret 3. september 2011 av Red_John 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Jo, men det betyr ikke "sterk". Det er mer nærliggende å kalle det: "Kunnskapsbasert ateisme" dersom det er gnostisk ateisme det er snakk om. Det kan også være en ateistisk rettning innen gnostisismen, altså det gnostiske synet om at Gud er ikke-eksisterende, men kanskje et bilde på det høyere selvet, eller det egentlige Jeget i et hvert menneske. Men helvete, da! STERK == POSITIV == GNOSTISK Begrepet brukes om ateister som nekter for guds eksistens (les: for de som påstår at de besitter kunnskap om guds eksistens, og som i kontekst - ateisme - mener vedkommende ikke eksisterer). Kan du ikke bare gjøre verden en tjeneste og bla det opp? Nei. Det betyr begge deler. Kan i alle fall. En gnostisk ateist, kan påstå at han eller hun: Vet at Gud ikke eksisterer, eller si at man har nok kunnskaper til å vite at Gud ikke eksisterer. En gnostiker, med et ateistisk livssyn, vil kunne godta at Gud eksisterer i hodene til folk, eller andre definisjoner av Gud hvor det overnaturlige er fraværende.. En gnostiker kan peke på at du skal finne Guden i deg selv, og mene styrken(kjærligheten, fornuften og liknende) i deg selv... Det er sterk ateisme, dersom man sier at man vet at gud ikke finnes. Det er jævlig sterk ateisme.. Men det er samtidig ikke bare det, men én type gnostisk ateisme. =) Oversatt fra gresk vil det jo bli innsikt-basert Gudsbenektelse, og ikke bare et fravær av gudetro, men ren avvisning, fordi man for det første har Gnosis (innsikt) og for det andre ikke tror på Gud, og når man har innsikt og ikke tror på Gud, så blir det at man vet at Gud ikke finnes, fordi han eller hun som er gnostiker, vet at noen Gud ikke kan finnes. =) Endret 3. september 2011 av turbonello 2 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ganske enig med trådstarter her. Kan ihvertfall gå med på at en del av ateistene som henger på denne forumdelen til daglig er aggressive og trangsynte. Ser meg sjøl som agnostiker, men det viktigste for meg er respekt for alle som tror, men som fortsatt kan respektere andres livssyn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Egentlig burde jeg holde meg unna denne delen, plutselig kommer en eller annen militant-ateist dude og hetser meg i hue og ræva, så tør jeg ikke gå inn her lenger igjen.. Minner meg litt om en krigssone her inne egentlig. Jeg tror ikke at et moderat synspunkt nødvendigvis er det mest hensiktsmessige i enhver uenighet. Å respektere andres livssyn betyr i utrolig mange tilfeller det samme som å respektere en i mine øyne grusom moral, og dogmer som går ut over utrolig mange uskyldige mennesker. Jeg respekterer ikke at homofile mennesker ikke blir sidestilt med resten av oss. Jeg respekterer ikke at kvinner blir undertrykt og må gå med telt for å skjule ansiktet. Da blir det utrolig vanskelig å samtidig respektere livssynene som taler for denne praksisen. Jeg går heller "til krig" enn å godta urettferdig, grunnløs undertrykking av uskyldige medmennesker. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 DU KAN FØLE DEG DUM ETTER Å HA LEST DENNE WIKIPEDIA ARTIKKELEN: http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism[/size] Jeg er helt målløs. Forstår du det ikke? Det er nok du som ikke forstår. agnostikk betyr enkelt, uten kunnskap. Det har null og niks med teisme/ateisme å gjøre. Lenke til kommentar
Red_John Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Nei. Det betyr begge deler. Kan i alle fall. Det kan også bety at solen er blå. Hva du semantisk legger i det, er for min part uinteressant. Bruken av "gnostisk ateisme" er som jeg har beskrevet - et synonym for "positiv ateisme": gudsbenektelse. En gnostisk ateist, kan påstå at han eller hun: Vet at Gud ikke eksisterer, eller si at man har nok kunnskaper til å vite at Gud ikke eksisterer. En gnostisker (i overnevnt sammenheng) er en som påberoper seg kunnskap om hvorvidt gud eksisterer. Å vite at gud ikke eksisterer og å si at gud ikke eksisterer er synonymt (kontekstualistisk). Å snakke om "å vite" som en refleksjon av det som faktisk er gir ikke mening. En gnostiker, med et ateistisk livssyn, vil kunne godta at Gud eksisterer i hodene til folk, eller andre definisjoner av Gud hvor det overnaturlige er fraværende.. Hvor har du dette fra? Klart at "gnosis" (med utgangspunkt i etymologien) kan betyr hva som helst. En gnostisk ateist kan være en ateist som har kunnskap om hvordan pølser kommer seg rundt i jungelen, men i alle praktisk sammenheng er definisjonen jeg har gitt den regjerende. Om noen forteller deg at de er "pro gamers" (eller what not), antar du da at de er pro i vektløfting men også "gamers" ellers? Det er nok du som ikke forstår. agnostikk betyr enkelt, uten kunnskap. Det har null og niks med teisme/ateisme å gjøre. Og således har ikke mat noe med kebab å gjøre? Finnes det relasjoner mellom ontologi og agnostisisme, rent semantisk? Klart det gjør. Kunnskap (eller fravær av kunnskap) har selvsagt noe å gjøre med påberopelser om kunnskap. SPESIELT når man i gitt sammenheng har et begrepsapparat som inkluderer "agnostisisme". Kom deg på skolen, gutt. Endret 3. september 2011 av Red_John 3 Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ganske enig med trådstarter her. Kan ihvertfall gå med på at en del av ateistene som henger på denne forumdelen til daglig er aggressive og trangsynte. Ser meg sjøl som agnostiker, men det viktigste for meg er respekt for alle som tror, men som fortsatt kan respektere andres livssyn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Egentlig burde jeg holde meg unna denne delen, plutselig kommer en eller annen militant-ateist dude og hetser meg i hue og ræva, så tør jeg ikke gå inn her lenger igjen.. Minner meg litt om en krigssone her inne egentlig. Jeg tror ikke at et moderat synspunkt nødvendigvis er det mest hensiktsmessige i enhver uenighet. Å respektere andres livssyn betyr i utrolig mange tilfeller det samme som å respektere en i mine øyne grusom moral, og dogmer som går ut over utrolig mange uskyldige mennesker. Jeg respekterer ikke at homofile mennesker ikke blir sidestilt med resten av oss. Jeg respekterer ikke at kvinner blir undertrykt og må gå med telt for å skjule ansiktet. Da blir det utrolig vanskelig å samtidig respektere livssynene som taler for denne praksisen. Jeg går heller "til krig" enn å godta urettferdig, grunnløs undertrykking av uskyldige medmennesker. Nei selvfølgelig ikke i enhver uenighet. Punktene du tar fram er nok de verste, her er det snakk om nedverdige Amerikanske sekter som er homofobe, i tillegg finnes det også mange muslimer som ikke driver med kvinnenedtrykkelse. Og hvis vi skal dømme enhver person som går under en religion med utrolig mye sekter og forskjellige merkelige livssyn, med å dra fram det verste du har sett/opplevd/hørt så blir det ganske urimelig. Blir det samme som i følgende situasjon; En militant-Ateist jeg har hørt fra mener at vi skal drepe alle religiøse fordi de bare skaper død og forvirrelse som de har har gjort i århundrer. Derfor hater jeg alle Ateister og jeg kommer til å krige mot de resten av livet mitt. Det gjør jeg ikke. Forstår du da poenget mitt? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Og således har ikke mat noe med kebab å gjøre? Finnes det relasjoner mellom ontologi og agnostisisme, rent semantisk? Klart det gjør. Kunnskap (eller fravær av kunnskap) har selvsagt noe å gjøre med påberopelser om kunnskap. SPESIELT når man i gitt sammenheng har et begrepsapparat som inkluderer "agnostisisme". Kom deg på skolen, gutt. Agnostisme har da noe med diskusjon.no å gjøre, inklusiv samtlige følgende emner: Norwegian English A absolvere to give absolution adel nobility adelig noble adelsmann nobleman adoptert adopted adresse address aften evening alder age alderdomssvakhet weakness of old age aldri never alle all alltid always almisse charity almisselem indigent, poor altergang Communion amt county amtmann chief county administrator andre others, other, next anetavle pedigree chart anfall seizure, attack anførte entered, mentioned ankomst arrival anmerkning remark, notice, note annen, annet second, another annen gang second time anno (Latin) year annonsere publish, announce antall number, count april April arbeider laborer arkiv archive arv inheritance arvelodd share of inheritance arving heir astma asthma at that atten eighteen attende eighteenth attest certificate august August av of, at, by, from avdeling part, division avdød deceased avgangen departed avgift duty (monetary), fee avkom offspring, issue avtale agreement B bakbygning back building (additional residence behind the main building) baker baker bakke hill bannlyse excommunicate baptist Baptist bar carried bar barnet held child (at baptism font) bare only barn child barna children barndom childhood barnebarn grandchild barnedåp child baptism barnefar child's father barnløs childless barsel birth barselfeber childbed fever barselseng birthing bed be pray, request beboer occupant, resident bededag prayer day bedrive hor commit adultery befolkning population, people begge both begivenhet event, occurrence begravelse funeral, burial begravet buried behandle handle, treat, manage bemerkning remark ben leg, bone benekte deny benåde pardon beruset drunk besetning livestock, crew beskrivelse description beslektet related bestefar grandfather besteforeldre grandparents bestemor grandmother besvangre impregnate, get with child, make pregnant betale pay betler beggar bevilge grant bevis proof bibliotek library bind volume (book) biografi biography biskop bishop bispedømme diocese bli become blikkenslager tinsmith blind blind blod blood blodgang dysentery blodskam incest blodsott abnormal loss of blood during illness bo to live at bodde lived bok book bokhandler bookseller bokholder, bokfører bookkeeper bokstav letter, character bolig residence, house bonde farmer bopel residence, domicile borger citizen borgermester mayor borgerskap citizenship bot fine, penalty brann fire brennevinsbrenner distiller of spirits brev letter (correspondence) bro bridge bror brother brordatter brother's daughter brorsønn brother's son brud bride brudgom bridegroom bruk farm, use brygger brewer bryllup wedding budeie milkmaid buskap livestock, crew by town, city bygd small country community, village bygdebok rural chronicles bygsel lease byll abscess byllepest plague (bubonic) bære carry bøkker cooper, barrel maker både both, either båret carried båt boat, ship båtbygger shipbuilder båtsmann boatswain, bosun C cirka approximately communion Communion confirmerede confirmed copulerede marriage D dag day dagen før the previous day dagsarbeider day laborer dal valley Danmark Denmark dannekvinde gentlewoman dannemand gentleman dansk Danish dato date (noun) datter daughter datterdatter daughter's daughter dattersønn daughter's son datum (Latin) date dele to divide, to share dem them, they den the, it, that denne this der there deres their derfor therefore desember December det it, that, the difteri diphtheria din your disse these diverse various dokument document domkirke cathedral dommer judge dragon dragoon, light cavalryman dreng boy drengebarn male child drepe kill dronning queen druknet drowned dydig virtuous dø to die døbt(e) christening død dead, death døde died, death dødfødt stillborn dødsfall death døgn 24-hour period of time døpt baptized, christened døtre daughters døv deaf døvstum deaf and dumb dåp baptism dåpsattest certificate of baptism dåpsdag day of baptism E efter after efterkommer descendant efterlatte surviving, survivors efterlevende surviving eftermiddag afternoon efternavn surname, last name egen own egentlig actual egteviede marriage eie, eje to own eiendom property, real estate ekte legitimate, to marry ektefelle spouse ektemann husband ektepar married couple ekteskap marriage ekteskapelig marital, conjugal ekteviet married eldre older eldst oldest, eldest elev student eller or, or else elleve eleven ellevte eleventh elv river, stream embete public office embetsmann public official emigrant emigrant emigrere emigrate en, et a, one enebarn only child engelsk English England England enhver each enke widow enkemann widower enkestand widowed ennu yet, still epilepsi epilepsy er is, are erhverv livelihood erkjenne acknowledge et a, one etasje floor, story etc. (Latin) et cetera, and so on etternavn surname, last evne intelligence G gammel old gartner gardener garver tanner gate street gave gift, endowment geistlig ecclesiastical geografisk leksikon gazetteer gift marriage, married, poison gikt rheumatism gjeld debt gjenlevende survivors gjennom through gjestgiver innkeeper gjet, gjeit goat gjeter herdsman gjørtler brazier, brass smith god good gods estate godseier estate owner gratis free grav grave graver gravedigger, sexton gravlund cemetery gravsted burial place gren branch grenader infantryman grense boundary, border greve Count (nobility) grevinne Countess grunn ground, reason gruve mine, pit gruvearbeider miner grønn green gudfar godfather gudmor godmother gull gold gulsot jaundice gulv floor gutt boy gå go, walk gård farm gårdbruker farmer gårdeier farm owner gårsdagens of yesterday H ha to have hadde had halshugget decapitated halv half halvbror half brother halvsøster half sister ham him han he handelsmann merchant, trader hans his hanskemaker glove maker har has, have hattemaker hatmaker havn harbor heller rather helligdag holiday hengt seg hanged himself or herself henne her her here Herr Mr. herred judicial district Herren the Lord hest horse heter is named historie history hittebarn orphan, foundling hjem home hjemme at home hjemmedøpt baptized at home hjemmehørende residing hjerte heart hjertefeil heart disease hjul wheel hjulmaker wheelwright holde hold, stop horeri adultery hos with, at hoste cough hovedliste census list hun she hundre(de) hundred (hundredth) hus house husar hussar, cavalryman husbonde head of household husholderske housekeeper husmann cottager, tenant farmer husmor housewife hustru wife hva what hvem who hver every hvilken which hvis if, whose hvit white hvor where hvordan how hvorfor why hvorvidt whether høsten in the fall høy tall, high, hay høyre right (side) håndarbeide handwork håndtering occupation håndverk trade, handicraft I i in idiot idiot ifølge according to igår yesterday igjen again i hjel, slå kill ikke not ikke enda not yet ild fire imellom between, among imorgen tomorrow infeksjon infection ingen none inn in inne i inside innerst renter, innermost innflyttning moving in innhold content innsitter renter innsjø lake innvandring immigration intet none introduceret introduced Island Iceland islandsk Icelandic J januar January jeg I jeger light infantry soldier, hunter jomfru damsel, Miss, virgin jordbruk farming jordet burial jordmor midwife jordpåkastelse ceremony of sprinkling earth on the coffin jul Christmas juli July juni June jurist lawyer K kallet named kanskje maybe, perhaps karet coach kart map katolsk Catholic kavaleri cavalry kemmer peddler kikhoste whooping cough kirke church kirkebok parish register kirkegård cemetery, churchyard kirkeværge church warden kiste chest, coffin kjent known kjønn sex kjøpe buy kjøpmann merchant klokker sexton, parish clerk, bell ringer, deacon kloster convent, monastery kokarde insignia kolikk colic kommune municipality, township kone wife konfirmasjon confirmation konge king kongedømme kingdom kongelig royal kontor office kopper smallpox, copper kort short, card kort register card index krampe convulsions, spasm kreft cancer krig war ku cow kun only kunngjøre declare kunnskap knowledge kusine cousin (female) kusk coachman, teamster kveg cattle kvele choke kvell evening kvinne woman kvinnekjønn female kyllinger chickens kår support received after giving one's estate to another kårkone woman who receives kår kårmann man who receives L la let, allow lagrettemann court member land country landsby village langfredag Good Friday laugverge widow's guardian or spokesman legd welfare, military levying district legdslem welfare recipient leie hire, rent leier tenant leilending leaseholder lejermål illicit and punishable intercourse lenge long lensmann sheriff lese read leve live levende live, living lignende same, alike, similar lik corpse, alike likeledes also, as well lille small lite (litt) little liten little, small liv life los pilot (ship) losjerende boarder, lodger lov law lovlig legal lungebetendelse pneumonia luteraner Lutheran lysning post banns lysninger banns læregutt apprentice lærer teacher (male) lærerinne teacher (female) lærling apprentice løpenummer serial number lørdag Saturday løsaktig loose or immoral woman løsarbeider day laborer M magesyke diarrhea, stomach ailment mai May maler painter mandag Monday mange many mann man, husband mannkjønn male mark field mars March matrikkel land registration matros sailor med with medhjelper assistant, helper medlem member med videre (Latin) et cetera, and so on meg me mellom middle mellombygning middle building men but mer more, additional meslinger measles messingsmed brazier, brass smith mester master (of a trade) midlertidig temporarily midnatt midnight mil metric mile (ten kilometers) militær military min mine (belongs to me) mindre lesser minearbeider miner minste smallest, youngest minutt minute modig courageous, brave mor mother mord murder morfar maternal grandfather morgen morning mormor maternal grandmother motta receive murer mason musiker musician m.v. (Latin) See med videre myndig of age møbelsnekker furniture maker møller miller N nabo neighbor nadverd Communion, sacrament natt night navn name nedbrent burned down nei no neste next, neighbor neste år next year nevø nephew ni nine niende ninth niese niece nitten nineteen nittende nineteenth nitti ninety nittiende ninetieth noen some, any nord north november November nu, nå now nulevende living null zero nummer number ny new nyfødt newborn nylig lately nyttår new year nær near, close næringsvei livelihood, trade nå, nu now når when, if, reach O odel birthright or allodial ownership ofte often og and oktober October oldebarn great-grandchild oldefar great-grandfather oldeforeldre great-grandparents oldemor great-grandmother om if, about omegn neighboring places omtrent about, almost, nearly omvendelse conversion onkel uncle onsdag Wednesday opp up oppe above, upstairs oppfostre foster, to rear residence opptegnelse record ordbok dictionary ordfører mayor oss us osv. et cetera, and so on over over overlevende survivors overtredelse transgression P pagina (Latin) page pallask sword pantebok mortgage record parsell plot of land, allotment parykkmaker wigmaker penger money pensjon pension pensjonist retired person person person pest plague pike (pige) girl, maid pikebarn female child pikenavn maiden name, girl's name pinse Pentecost pleiebarn foster child pleiedatter foster daughter pleiefar foster father pleieforeldre foster parents pleiemor foster mother pleiesønn foster son pottemaker potter preke preach prest minister, priest prestegjeld clerical district prestekontor parish office prins prince prinsesse princess på on, at, upon påske Easter R register index, register regjering government regning bill regnskap account reise travel religion religion repslager rope maker rett court (noun), correct rettferdig just, righteous ridder knight rik wealthy riktig correct rundt around rytter cavalryman rådmann councilman S sa said, stated sabbat Sabbath sakrament sacrament salig deceased, holy, blessed salmaker saddler samfunn society samleie intercourse samme same samme dag the same day sammen together sammesteds in the same place samtlige all samtykke consent sau sheep seg oneself seks six seksten sixteen sekstende sixteenth seksti sixty sekstiende sixtieth selv self selveier owner, freeholder selvmord suicide senere later seng bed sengeliggende bedridden separeret separated september September side page, side sidehus side house siden since, later sin, sitt, sine his, hers, its sinnsvak insane, retarded sinnsyk mentally ill siste last, latter siste olje last rites sjette sixth sju (syv) seven sjuende (syvende) seventh sjø sea, lake sjømann sailor, seaman skaberak elaborate horse blanket skal shall, must skarlagensfeber scarlet fever skatt tax skibsfører ship's captain skifte probate skifteprotokoll probate record book skifteretten probate court skilsmisse divorce skilt divorced skiløper infantry soldier on skis, skier skjedde happened skjøte deed (property) skog forest skole school skomaker shoemaker skredder tailor skriver scribe skulle should slag strike, blow, stroke slakter butcher slekt relatives, family, lineage slektninger relatives slektsforskning genealogy slektshistorie family history, lineage books slektsvåpen coat of arms slå ihjel kill smed smith snart soon snekker cabinetmaker, carpenter sogn parish soldat soldier sorenskriver magistrate, probate judge sort black spebarn infant, baby spillemann musician, fiddler stabbur storehouse on pillars stamtavle descendancy chart stand social position stebarn stepchild stebror stepbrother sted place stedatter stepdaughter stefar stepfather steinhogger stonecutter stemor stepmother stesønn stepson stilling status, position, office stor large straff punishment straks right away, immediately stum mute (can't speak) summa (Latin) totals summarisk statistical, summary svak weak svakhet weakness svart black svenn journeyman svensk Swedish Sverige Sweden svigerdatter daughter-in-law svigerfar father-in-law svigerinne sister-in-law svigermor mother-in-law svigersønn son-in-law svoger brother-in-law svulst tumor syd south sydlig southern syerske seamstress syk sick sykdom disease sypike seamstress sytten seventeen syttende seventeenth sytti seventy syttiende seventieth syv (sju) seven syvende (sjuende) seventh sølv silver søndag Sunday sønn son sønnedatter son's daughter sønnesøn son's son sør south søsken siblings søster sister søstersønn sister's son så saw (see), so, if so, sow (seed) sådan such således thus, in this or that T tak roof takk thank you takksigelse thanksgiving tall number, count tambur drummer (soldier) tante aunt testamente last will ti ten tid time tidlig early tidsperiode period of time tidsskrift periodical tiende tenth, tithing tigger beggar til to, until, for tillatelse dispensation, permission time hour tippoldefar great-great-grandfather tippoldemor great-great-grandmother tirsdag Tuesday tittel title tjene serve, work tjeneste service tjenestedreng servant, employee, male tjenestepige servant, employee, female tjue (tyve) twenty tjueannen twenty-second tjueen twenty-one tjuefem twenty-five tjuefire twenty-four tjuefjerde twenty-fourth tjueførste twenty-first tjuende (tyvende) twentieth tjueni(ende) twenty-nine (twenty-ninth) tjueseks twenty-six tjuesjette twenty-sixth tjuesju(ende) twenty-seven(th) tjuetemte twenty-fifth tjueto twenty-two tjuetre(dje) twenty-three (twenty-third) tjueåtte(nde) twenty-eight (twenty-eighth) to two tohundre two hundred tollbetjent customs officer tolv twelve tolvte twelfth torsdag Thursday tre three tredevte (trettiende) thirtieth tredje third tredve (tretti) thirty tretten(de) thirteen (thirteenth) trettien(de) thirty-one (thirty-first) trettiførste thirty-first trolovelse engagement trolovet engaged trosbekjennelse creed trossamfunn religion tuberkulose consumption, tuberculosis tukthus prison tusen(de) thousand(th) tvangsarbeide hard labor, compulsory labor tvilling twin tyfus typhoid fever tysk German Tyskland Germany tyv thief tyve (tjue) twenty tyvende (tjvende) twentieth tæring tuberculosis tømmermann carpenter, framer, ship's carpenter tønne barrel U udøpt unbaptized uekte illegitimate ugift unmarried uke week ukjent unknown, foreign ulovlig illegal ulykke accident umoralsk immoral umyndig under legal age under under, below underholde support underskrevne the undersigned underskrift signature undertegnet signed ung young ungkarl bachelor unntatt except uskyldig innocent ussel miserable, poor usømmelig indecent utdrag extract uten without utenfor outside of utfattog destitute, penniless utflyttning moving out utføre perform, do utgi publish uti at, in utlagt named as, alleged utlandet foreign country utukt lechery, fornication utvandre emigrate utvandrer emigrant utvandring emigration V vaccinerede vaccination vaksinert vaccination, vaccinated vanfør crippled, disabled vanskapt deformed, handicapped var was, were vattersot dropsy ved at, by vedkommende person concerned ved siden av next to velstand prosperity venn friend venstre left (side) verge guardian verneplikt military duty vertshus inn vest west vever weaver vielse marriage, wedding vielsesattest marriage certificate viet married vitne witness vitnesbyrd testimony vogn carriage, wagon, vehicle vognmann coachman voldta rape værdig worthy være be vår our våren in the spring Y yngre younger yngst youngest yrke profession Æ ærbødig respectful ære honor ærlig honest ættegransking genealogy Ø øde desolate, waste ødelegge destroy ødemark wasteland, wilderness ønske wish, desire, want øre ear øst east øvre upper øy island øye, øie eye Å ånd spirit åndsvak mentally deficient år year århundre century årlig annual, yearly årsak cause, reason åsted where event took place (place of event) åtte eight åttende eighth åtti eighty åttiede eightieth ADDITIONAL RESOURCES This word list includes only words most commonly found in genealogical sources. For further help, use a Norwegian-English dictionary. Several Norwegian-English dictionaries are available at the Family History Library. These are in the Scandinavian collection. Their call numbers begin with 439.82321. Family History Centers can obtain the following dictionaries on microfilm: Scavenius, H. Glydendals Ordbøker; Norsk-Engelsk [Gyldendal's Dictionaries; Norwegian-English]. Oslo, Norway: Gyldendal Norsk Forlag, 1945. (FHL film 1,224,705, item 4). cavenius, H. Glydendals Ordbøker; Engelsk-Norsk [Glydendal's Dictionaries; English-Norwegian]. Oslo, Norway: Gyldendal Norsk Forlag, 1945. (FHL film 1,224,705, item 3). Additional dictionaries are listed in the Subject section of the Family History Library Catalog under NORWEGIAN LANGUAGE - DICTIONARIES and in the Locality section under NORWAY - LANGUAGE AND LANGUAGES. KEY WORDS In order to find and use specific types of Norwegian records, you will need to know some key words in Norwegian. This section lists key genealogical terms in English and the Norwegian words with the same or similar meanings. For example, in the first column you will find the English word marriage. In the second column you will find Norwegian words with meanings such as marry, marriage, wedding, wedlock, unite, legitimate, joined, and other words used in Norwegian records to indicate marriage. English Norwegian banns lysninger birth fødte, født burial begravelse, jordet census folketelling child barn christening døbte, døbt clerical district prestegjeld confirmation konfirmasjon, konfirmerede death døde, død engagement forlovelse, trolovelse father far female kvinnekjønn husband ektemann index register male mannkjønn marriage copulerede, egteviede, gift, vielse military militær mother mor moving in innflyttning moving out utflyttning name, given fornavn name, surname etternavn parents foreldre parish sogn probate skifte vaccination vaccinerede, vaksinert wife hustru year år Endret 4. september 2011 av Hårek Lenke til kommentar
Husam Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Nei selvfølgelig ikke i enhver uenighet. Punktene du tar fram er nok de verste, her er det snakk om nedverdige Amerikanske sekter som er homofobe, i tillegg finnes det også mange muslimer som ikke driver med kvinnenedtrykkelse.Og hvis vi skal dømme enhver person som går under en religion med utrolig mye sekter og forskjellige merkelige livssyn, med å dra fram det verste du har sett/opplevd/hørt så blir det ganske urimelig. Blir det samme som i følgende situasjon; En militant-Ateist jeg har hørt fra mener at vi skal drepe alle religiøse fordi de bare skaper død og forvirrelse som de har har gjort i århundrer. Derfor hater jeg alle Ateister og jeg kommer til å krige mot de resten av livet mitt. Det gjør jeg ikke. Forstår du da poenget mitt? Jeg er absolutt ikke enig i at jeg dro frem det verste. Hadde det vært målet mitt å vise religion fra sin verste side kunne jeg f.eks dratt frem krigen mellom katolikker og protestanter i Storbritannia, mellom to kulturer som i dag ville vært helt like dersom det ikke var for religion. Jeg dro frem to ting som dessverre er helt dagligdagse i størsteparten av verden, nesten utelukkende på grunn av religion. Hovedproblemet med at overtro blir respektert er uansett at moderate religiøse danner et skalkesjul for ekstreme religiøse. I dagens vestlige samfunn er det politisk korrekt å måtte respektere overtro, mens hele uenigheten min med det religiøse fellesskapet er at det ikke finnes et fnugg av bevis for at de har rett, og at de moralske dogmene de forfekter dermed ikke har noen sannhet i seg. Dersom jeg skulle ha kritisert ekstremistene uten å ha kritisert de moderate, så ville jeg heller ikke ha hatt noen saklige argumenter. Hele poenget mitt er at det ikke er noen bevis for at noen guder finnes, og derfor at ALL religiøs moral bør forkastes til fordel for en moderne moral der vi utnytter menneskets iboende altruisme, fokuserer på at vi er likeverdige, vi vil minimere smerte og sorg hos medmennesker, og generelt sett behandle hverandre på mest mulig sympatisk vis. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Du kaller deg en Ateist, men er du egentlig en Agnostiker Enda en som har misforstått hva agnostiker er og hva ateist er. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Blir det samme som i følgende situasjon; En militant-Ateist jeg har hørt fra mener at vi skal drepe alle religiøse fordi de bare skaper død og forvirrelse som de har har gjort i århundrer. Derfor hater jeg alle Ateister og jeg kommer til å krige mot de resten av livet mitt. Det gjør jeg ikke. Forstår du da poenget mitt? Nei jeg forstår ikke poenget ditt. Ateisme inneholder faktisk ikke noe annet enn mangel på gudetro. Dersom det er grunnlag i en religion for å begår grusomme handlinger, så blir det noe helt annet. Thitorkin: Det er er alt for lang remse med helt unødvendig tekst!!! Endret 4. september 2011 av Abigor Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Nei. Det betyr begge deler. Kan i alle fall. Det kan også bety at solen er blå. Hva du semantisk legger i det, er for min part uinteressant. Bruken av "gnostisk ateisme" er som jeg har beskrevet - et synonym for "positiv ateisme": gudsbenektelse. En gnostisk ateist, kan påstå at han eller hun: Vet at Gud ikke eksisterer, eller si at man har nok kunnskaper til å vite at Gud ikke eksisterer. En gnostisker (i overnevnt sammenheng) er en som påberoper seg kunnskap om hvorvidt gud eksisterer. Ser du forsøker å "safe" ved at du sikter til ovennevnte sammenheng. En gnostiker er en som følger en gnostisk filosofi-strømning; Egentlig har ikke gnostisisme noe å gjøre med å påstå viten om Gud, men om selverkjennelse. Å vite at gud ikke eksisterer og å si at gud ikke eksisterer er synonymt (kontekstualistisk). Ja det er det samme. Å snakke om "å vite" som en refleksjon av det som faktisk er gir ikke mening. Jo, det gjør det. Jeg vet at jorda er rund, og at den beveger seg. Jeg tror det ikke, men jeg vet. Det gir mening å si det fordi da sender jeg ikke feil signaler... For eksempel signaler om at "det er bare noe man tror på"... En gnostiker, med et ateistisk livssyn, vil kunne godta at Gud eksisterer i hodene til folk, eller andre definisjoner av Gud hvor det overnaturlige er fraværende.. Hvor har du dette fra? Klart at "gnosis" (med utgangspunkt i etymologien) kan betyr hva som helst. Det betyr ikke "Hva som helst", det betyr en form for innsikt. Den innsikten derimot kan bestå av "hva som helst". En innsikt kan være at, Gudene er produkter av menneskers forestillinger av noe enda større enn seg selv - en annen innsikt kan være at mennesker har ulike forestillinger om Gud, og Gudene, mens den siste innsikt, kan være at mange mangler slike forestillinger og at man kan vite at, for dem, så eksisterer ingen Guder. En gnostisk ateist kan være en ateist som har kunnskap om hvordan pølser kommer seg rundt i jungelen, men i alle praktisk sammenheng er definisjonen jeg har gitt den regjerende. Om noen forteller deg at de er "pro gamers" (eller what not), antar du da at de er pro i vektløfting men også "gamers" ellers? Den definisjonen jeg har nevnt er også regjerende... Hvis de er pro gamers, så er de profesjonelle i PC-spill. De kan være profesjonelle vektløftere også, det er ikke noe som hindrer dem i å være det, men pro gamer indikerer bare at de er gode til å spille spill. Jeg skjønner hva du mener, men du forstår ikke hva jeg mener! Gnostisisme er en idétradisjon. Og det finnes ulike typer gnostisisme, blant dem finner man en ateistisk gnostisisme. Det er en retning som bekjenner seg til den gnostiske idétradisjonen, men som anser Yahweh (GTs ørkengud) som ikkeeksisterende - og kun en allegori for de naturlige skaperkreftene i verden ; for eksempel. Det blir som å si: Buddhistisk ateist.. En buddhist er en ateist, men følger idétradisjonen som kalles buddhisme. Forstår du hva jeg da mener? Ja, du har rett i det du sier om at gnostisk ateisme er sterk ateisme. Jeg beklager. Men det kan også være en retning innen retningen Gnostisisme... Var bare det jeg ville frem til. 4 Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Men hvorfor kaller vi oss gudenektere når vi ikke har mer peiling selv? Er det noen her som benekter Gud? Dette blir langt på vei en debatt om definisjoner. Du bruker ordet «gudenektere». Et helt nytt ord for meg, enda jeg har levd i over 50 år. Du definere ikke nøyaktig hva du legger i ordet, og da er vi egentlig like langt. På samme måte: Hva mener du helt eksakt med «benekte Gud»? Holder det at jeg svarer nei når jeg blir spurt om jeg tror at Gud finnes, eller må jeg gå rundt med en «Gud finnes ikke»-button eller en «Jesus var en bløff»-T-skjorte? Kanskje du kaller meg «gudenekter» bare fordi jeg avstår fra å delta i religiøse seremonier. Hva vet jeg? Endret 4. september 2011 av oppvaskkost 8 Lenke til kommentar
Red_John Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Ser du forsøker å "safe" ved at du sikter til ovennevnte sammenheng. En gnostiker er en som følger en gnostisk filosofi-strømning; Egentlig har ikke gnostisisme noe å gjøre med å påstå viten om Gud, men om selverkjennelse. Er det her jeg skal repetere "nei, det er også en påberopelse om kunnskap, og i gitt sammenheng er det betydningen"? Forskjellen er vel at jeg har kilder på bruken av begrepet. Føler det er ganske meningsløst å kaste denne ballen frem og tilbake... Jo, det gjør det. Jeg vet at jorda er rund, og at den beveger seg.Jeg tror det ikke, men jeg vet. Det gir mening å si det fordi da sender jeg ikke feil signaler... For eksempel signaler om at "det er bare noe man tror på"... Da forstod du åpenbart ikke det jeg skrev. Gitt at jorda ikke er rundt, men du sier at du vet det, så er ikke de facto kunnskap om hvordan virkeligheten faktisk ser ut en forutsetning for at du skal snakke om "hva du vet". "Å vite" er et begrep som blir praktisk brukt om "angivelig kunnskap" man er sterkt overbevist om (osv.). Skulle det være forbeholdt de facto kunnskap, kunne ingen virkelig vedkjenne seg det. Det betyr ikke "Hva som helst", det betyr en form for innsikt. Den innsikten derimot kan bestå av "hva som helst". Jeg har nå kilde på at det betyr "kunnskap", opprinnelig. Jeg har også drøssevis av eksempler på hvordan det blir brukt i denne sammenhengen... Den definisjonen jeg har nevnt er også regjerende... Gi meg kilder hvor "gnostic atheism", gjerne antonymet "agnostic atheism" osv. betyr det du beskriver her (eller negasjonen). Gnostisisme er en idétradisjon. Og det finnes ulike typer gnostisisme, [...] Hør: jeg er også kjent med gnostitismen, men jeg synes likefullt det blir for dumt å niholde på denne posisjonens betydning i en kontekst som fullt ut ikke ber om den. Er dette bare for å demonstrere at du kjenner til posisjonen? Jeg fatter det virkelig ikke... Forstår du hva jeg da mener?Ja, du har rett i det du sier om at gnostisk ateisme er sterk ateisme. Jeg beklager. Men det kan også være en retning innen retningen Gnostisisme... Var bare det jeg ville frem til. Vel, da er vi forhåpentligvis enige. Agnostisme har da noe med diskusjon.no å gjøre, inklusiv samtlige følgende emner: Noen skulle tatt fra deg tastatur osv. Jeg mener... for din egen del. Så du ikke kunne kommunisere til andre hvor dum du er. Endret 4. september 2011 av Red_John 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå