Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektro:

Anbefalte innlegg

Heisann dere!

Jeg skal ha fagprøve i elektro på mandag også lurer jeg på om noen har noen gode tips?

Hvordan det foregår, hva som kan være greit å huske på?

Når man kontinuitetstester et anlegg, og får et tall.. Hvordan kan man vite om dette er et bra eller dårlig tall. Samme med isolasjonsmåling(megging) hvorfor er kravet 1M ohm og hva er et bra tall å få.

Håper på god respons, og tips :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann dere!

Jeg skal ha fagprøve i elektro på mandag også lurer jeg på om noen har noen gode tips?

Hvordan det foregår, hva som kan være greit å huske på?

Når man kontinuitetstester et anlegg, og får et tall.. Hvordan kan man vite om dette er et bra eller dårlig tall. Samme med isolasjonsmåling(megging) hvorfor er kravet 1M ohm og hva er et bra tall å få.

Håper på god respons, og tips :)

Takk!

Har ikke hatt fagprøve selv, så kan ikke hjelpe deg så mye med det..

Men regner med at planlegging, utførelse og dokumentering er sentralt.

5 sikre er en god huskeregel! Kursfortegnelse, samsvarserklæring, sluttkontrol, dokumentasjon og risikovurdering.

Men vet at når du kontinuitetstester et "vanlig" anlegg skal du ikke få en verdi som er over 1 ohm, dette er en tommelfingerregel som står i montørhåndboka. Men dette spørs jo på kabelens tverrsnitt og lengde. Om du får en verdi som er noe over dette på ett relativt kort kabelstrekk, er det nærliggende å tro at det finnes en dårlig kobling på kabelen.

Når det er snakk om isolasjonsmålingen(meggingen), er kravet minst 1M ohm mellom fase og jord. Dette for at det ikke skal lekke noe strøm over mot jord. Alt over 1M ohm er godt, men selfølgelig en uendelig ohm det beste! :D

Lykke til!

Endret av s1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...