Incomplete Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Heisann dere! Jeg skal ha fagprøve i elektro på mandag også lurer jeg på om noen har noen gode tips? Hvordan det foregår, hva som kan være greit å huske på? Når man kontinuitetstester et anlegg, og får et tall.. Hvordan kan man vite om dette er et bra eller dårlig tall. Samme med isolasjonsmåling(megging) hvorfor er kravet 1M ohm og hva er et bra tall å få. Håper på god respons, og tips Takk! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hei Tips til fagprøve elektro er besvart flere ganger tidligere. Du kan dermed tjene på å lese igjennom disse trådene. Søket finner du her: https://www.diskusjon.no/sok/?f=all&start_year=all&sort=relevance&author=&query=fagpr%F8ve+elektro&onlyTitles=1 Lenke til kommentar
s1 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Heisann dere! Jeg skal ha fagprøve i elektro på mandag også lurer jeg på om noen har noen gode tips? Hvordan det foregår, hva som kan være greit å huske på? Når man kontinuitetstester et anlegg, og får et tall.. Hvordan kan man vite om dette er et bra eller dårlig tall. Samme med isolasjonsmåling(megging) hvorfor er kravet 1M ohm og hva er et bra tall å få. Håper på god respons, og tips Takk! Har ikke hatt fagprøve selv, så kan ikke hjelpe deg så mye med det.. Men regner med at planlegging, utførelse og dokumentering er sentralt. 5 sikre er en god huskeregel! Kursfortegnelse, samsvarserklæring, sluttkontrol, dokumentasjon og risikovurdering. Men vet at når du kontinuitetstester et "vanlig" anlegg skal du ikke få en verdi som er over 1 ohm, dette er en tommelfingerregel som står i montørhåndboka. Men dette spørs jo på kabelens tverrsnitt og lengde. Om du får en verdi som er noe over dette på ett relativt kort kabelstrekk, er det nærliggende å tro at det finnes en dårlig kobling på kabelen. Når det er snakk om isolasjonsmålingen(meggingen), er kravet minst 1M ohm mellom fase og jord. Dette for at det ikke skal lekke noe strøm over mot jord. Alt over 1M ohm er godt, men selfølgelig en uendelig ohm det beste! Lykke til! Endret 3. september 2011 av s1 Lenke til kommentar
s1 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) 5 sikre er vell minstekravet til dokumentasjon i en boliginstallasjon om jeg ikke tar helt feil! http://www.nelfo.no/viewpage.aspx?mid=1072 Endret 3. september 2011 av s1 Lenke til kommentar
Incomplete Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Det ble bestått det! Endret 10. september 2011 av Incomplete Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå