Valkyria Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg har for øyeblikket 2 stk WD green 2tb disker som begynner å nærme seg full. jeg vet at livet mitt suger om de skulle dø, og tenker på å kjøpe to nye tilsvarende disker for å lage et RAID5 oppsett slik at jeg både får mer plass og likevell kan ofre en disk. Har et ASUS P6X58D-E så et eksternt raidkort skal ikke være nødvendig. Det jeg lurer på er om jeg kan lage et raid5 oppsett uten å måtte reformatere diskene som jeg har nesten 4tb med data på? Har selvsagt prøvd google, men finner ingen konkrete svar på akkurat raid5. Jeg ser at Raid0 trenger reformatering, mens raid1 ikke trenger, så om raid5 trenger reformatering, hvilke potensielle løsninger har jeg til å gjennoppbygge diskene? Må jeg ta backup av alt innholdet for å så transfere til det nye raidoppsettet? og er det mulig en gang i fremtiden å sette inn en femte disk i et allerede konfigurert raid5 oppsett med 4 disker? og om hovedkortet ryker, har jeg da muligheten til å rebuilde arrayet i et annet hovedkort med raid5 støtte uten å reformatere?? Håper på svar! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Vell forvent SIRUP om du skal kjøre RAID 5 på fakeRAIDet på Intel ICH. Hastigheten er heller ikke noe å skrive hjem om, om du kan ofre 2 disker så bruker du heller RAID 1. Uansett, det å få knødd inn 2 disker til ett RAID volum går ikke uten backup først, å få en disk inn i ett RAID 5 volum derimot, skal gå rimelig greit uten å miste data men backup må man ha uansett. Når det gjelder fakeRAID på Intel ICH så kan du ta diskene å bruke de på alle hovedkort som har en ICH8-9 eller 10R sørbro uten noe annet enn å koble til diskene og skru på RAID funksjonen. Endret 3. september 2011 av 007CD 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Jeg forventer sirup når jeg rebuilder arrayet etter en disk har dødd, men det går greit. Vil det være sirupytelse andre steder enn i akkurat dette tilfellet? Og så skjønte jeg ikke forklaringen din helt; Jeg skal ikke lage et raid5 av 2 disker, jeg har 2 disker og skal kjøpe 2 til og lurer på om formatering er nødvendig for å lage arrayet, samt om jeg må formatere alt om jeg skal sette inn en 5. disk i ettertid? hvorfor er backup nødvendig om det går greit å sette inn disker i et raid5 volum uten å formatere? 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Du skal bygge ett RAID 5 array av 4 disker, hvorav 2 av de har data... Korrekt? Problemet her er at du kan kun ha en kilde disk dessverre, samme med partisjons informasjonen så en av diskene dine med data vil gå ad undas. Backup er alltid nødvendig, du kan få bit råte, data korrupsjon, uønsket sletting eller maks uflaks. Jeg er litt mer paranoid, jeg har flere RAID 1 array som også har backup på ett RAID 6 array på en annen maskin. Hadde jeg funnet noen billige nettsky leverandører med noen terrabyte så hadde jeg hatt tertiær backup der også som sannsynligvis aldri ville blitt brukt. Husk også at RAID 5 er IKKE backup, men en ekstra sikring mot at en harddisk sier farvel og thats it. Når jeg sa sirup så vil maskinen mest sannsynlig være ubrukelig under array sjekk og rebuild som du sannsynligvis visste. Men, overføringshastigheten blir ikke bedre, faktisk har den enkelte ganger vært verre enn en singel disk. fakeRAID og RAID 5 har aldri fungert skikkelig, skal du ha noe med paritet som funker så må du enten handle kontroller i rundt 3-4k klassen for Windows, eller kaste ut MS og co og legge inn Linux for å så sette opp ett software RAID. Software RAID er litt tregere enn hardware RAID, men til den prisen er det uslåelig (Gratis!) og du kan dedikere en maskin til den bruken og ha dataene mountet og delt som en nettverksstasjon i min datamaskin. 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Høres ut som jeg fikk svar på det meste, men lurer fremdeles på en ting: Kan jeg koble på en ny disk i ettertid i Raidarrayet, thus utvide kapasiteten? Og kan jeg lage et raid5 med 4 disker der 1 av dem har stuff inpå fra før? om dette er casen, kan jeg ikke bare lage et raid5 av 3 disker der en har stuff innpå for å så overføre filer fra den siste fulle disken uten å legge den i arrayet, før etter jeg har kopiert alt innholdet over på raid5arrayet? Illustrasjon for å gi litt bedre blikk over hva jeg mener: (B er innholdet på hele raid5-arrayet, ikke den ene disken) 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ja og nei. Ja, det går å gjøre det, ekte hardware RAID kontrollere støtter utvidelse av RAID arrays og samme gjør software RAIDet i Linux. Nei, fakeRAID på Intel ICH støtter derimot ikke dette, du må lage raidet på nytt som kan være problematisk. 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Da takker jeg for gode svar Bare må bekrefte en siste ting: Man kan lage RAID5 med 4 disker der en disk har innhold med fakeRAID til intel? Tror jeg skal overleve om jeg hvartfall får med meg en disk over i arrayet Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 I teorien ja! Har gjort det med RAID 1 uten problemer, men ikke testet med RAID 5. Intel sier derimot at det skal gå, men velger du å gamble så sørg for å ha backup av dataene for det er mulig at om prosessen feiler at du ødelegger dataene du har på kildedisken. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Nei, det tror jeg ikke går. EDIT: Jeg kikket litt på dynamic volume RAID i windows, så jeg er IKKE sikker. Endret 3. september 2011 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Dynamic volume RAID er Windows sitt software RAID, og det er RENT Søppel! Totalt ubrukelig, faktisk tar jeg Intel sitt fakeRAID over Windows sin RAID funksjon uansett hvilken situasjon det er snakk om. Stabiliteten er også noe jeg ikke ville ha stolet på. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Selvfølgelig, hvis jeg først skulle ha kjørt softraid, så skulle det vært MDRaid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå