Christian86 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 På jobben har det gjennomgående vært et problem at inneluften var dårlig. Tidligere skyldtes det dårlige lokaler, alle visste - men en ventet pga en sammenslåing. Når den sammenslåingen kom, så ble det klart at en etter hvert hadde satt for mange mennesker samme på et for lite området. De andre etasjene hvor mengden personer var mer spredt, og områdene i samme etasje der også færre satt per kvm. opplevde situasjonen anerledes enn de som satt mer klemt sammen. Dette ble det riktignok en løsning på etter hvert, men i et området, der jeg sitter, sammen med to andre, deriblant sjefen merker vi at sirkulasjonen stopper blankt. Tester gjort i området, og andre som kommer inn dit merker forskjellen med en gang, problemet er jo at ingenting skjer. Sånn har det for så vidt vært en god stund, det er dager hvor den ene kollegaen kjører vifte bak seg og tygger smertestillende, sjefen kommer inn og med en gang åpner vinduet fordi luften er for dårlig og jeg kommer utvilt og opplagt inn, men nærmest sovner etter hvert. For ordens skyld; de som styrer med dette vet om det, og bekrefter at luften er såpass dårlig som vi beskriver, så ingen sier oss imot på det eller bestrider at plagene som vi opplever skyldes annet. MEN To nære venner, hvorav en nylig hørte om dette hadde en annen vinkel, og sliter med å finne belegg for den. Deres påstand var at plagene vi opplevde fra dette skyldes elendig arbeidsmoral. Den ene argumenterte med at hun jobbet i en lampeforretning kontra kontor på meg, uten AC og med lamper på. Det måtte jo være varmere - derfor var snakk om dårlig arbeidsmoral når jeg mente luften gav rom for plager. For ordens skyld; jeg har også hatt astma kronisk, noe hun skal vite Men - jeg har litt problemer med å sluke den argumentasjonen. En annen skrev på sms ""nordmenn er noen latsabber som bare klager på det de kan, jeg reagerer ikke så sterkt på inneluft! og om jeg gjør det, skyver jeg tanken til side og konsenterer meg om å jobbe" - argumentasjonen var opprinnelig at han mente hun hadde rett, men jeg ba han utdype. Nu - jeg hadde kanskje vært tilbøyelig å gi dem noe rett, hadde det vært snakk om personer som støtt og stadig var vekke fra jobb. Men de som er plaget og bekrefter er personer med minst sykefravær på jobben, og jevnt over de som legger en innsats i jobben utover hva som forventes. Så hva er egentlig dårlig arbeidsmoral? Er det å skulke unna jobb - ikke gjøre en innsats, kun være der for pengene og gi blanke? eller er det dette som jeg beskriver? Forsåvidt: har nordmenn så ille arbeidsmoral? Jeg finner Clemet sin påstand i forbindelse med sykefravær, men utover det finner jeg mer som støtter at nordmenn har ganske god arbeidsmoral egentlig, så hvorfor brukes da disse påstandene? Forøvrig: det ble også dratt paraleller til veldig varme land i forhold til at de var så mye bedre enn Norge. Jeg drister meg å tenke at har du valget mellom fattigdom eller å overleve så er ikke inneluften hva du går etter - og forøvrig, hvor mange av de som jobber der er en gang i en slik situasjon at det er et problem? Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 På jobben har det gjennomgående vært et problem at inneluften var dårlig. Tidligere skyldtes det dårlige lokaler, alle visste - men en ventet pga en sammenslåing. Når den sammenslåingen kom, så ble det klart at en etter hvert hadde satt for mange mennesker samme på et for lite området. De andre etasjene hvor mengden personer var mer spredt, og områdene i samme etasje der også færre satt per kvm. opplevde situasjonen anerledes enn de som satt mer klemt sammen. Dette ble det riktignok en løsning på etter hvert, men i et området, der jeg sitter, sammen med to andre, deriblant sjefen merker vi at sirkulasjonen stopper blankt. Tester gjort i området, og andre som kommer inn dit merker forskjellen med en gang, problemet er jo at ingenting skjer. Sånn har det for så vidt vært en god stund, det er dager hvor den ene kollegaen kjører vifte bak seg og tygger smertestillende, sjefen kommer inn og med en gang åpner vinduet fordi luften er for dårlig og jeg kommer utvilt og opplagt inn, men nærmest sovner etter hvert. For ordens skyld; de som styrer med dette vet om det, og bekrefter at luften er såpass dårlig som vi beskriver, så ingen sier oss imot på det eller bestrider at plagene som vi opplever skyldes annet. MEN To nære venner, hvorav en nylig hørte om dette hadde en annen vinkel, og sliter med å finne belegg for den. Deres påstand var at plagene vi opplevde fra dette skyldes elendig arbeidsmoral. Den ene argumenterte med at hun jobbet i en lampeforretning kontra kontor på meg, uten AC og med lamper på. Det måtte jo være varmere - derfor var snakk om dårlig arbeidsmoral når jeg mente luften gav rom for plager. For ordens skyld; jeg har også hatt astma kronisk, noe hun skal vite Men - jeg har litt problemer med å sluke den argumentasjonen. En annen skrev på sms ""nordmenn er noen latsabber som bare klager på det de kan, jeg reagerer ikke så sterkt på inneluft! og om jeg gjør det, skyver jeg tanken til side og konsenterer meg om å jobbe" - argumentasjonen var opprinnelig at han mente hun hadde rett, men jeg ba han utdype. Nu - jeg hadde kanskje vært tilbøyelig å gi dem noe rett, hadde det vært snakk om personer som støtt og stadig var vekke fra jobb. Men de som er plaget og bekrefter er personer med minst sykefravær på jobben, og jevnt over de som legger en innsats i jobben utover hva som forventes. Så hva er egentlig dårlig arbeidsmoral? Er det å skulke unna jobb - ikke gjøre en innsats, kun være der for pengene og gi blanke? eller er det dette som jeg beskriver? Forsåvidt: har nordmenn så ille arbeidsmoral? Jeg finner Clemet sin påstand i forbindelse med sykefravær, men utover det finner jeg mer som støtter at nordmenn har ganske god arbeidsmoral egentlig, så hvorfor brukes da disse påstandene? Forøvrig: det ble også dratt paraleller til veldig varme land i forhold til at de var så mye bedre enn Norge. Jeg drister meg å tenke at har du valget mellom fattigdom eller å overleve så er ikke inneluften hva du går etter - og forøvrig, hvor mange av de som jobber der er en gang i en slik situasjon at det er et problem? I Norge så er det så mange etater og fag grupper som er innblandet i oppføring av et nybygg at sånne ting som inneklima ofte får en dårlig løsning.For det første så vil entreprenøren at det skal være så billig så mulig og for det andre så er det div. etate som skal si sitt og samarbeide mellom de ulike etater og faggrupper er mange ganger veldig dårlig. Derfor er det så mye dårlig inneluft her i landet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Problemet er at halve året så er det veldig lite luftigfuktighet og mye høyere CO2 innhold i lufta. Kombiner dette med at byggninger ikke er tvunget med lov til å holde en god minstestandard som ville ha kompansert for dette. Veldig mange byggninger er bygget for å være bygd rundt ekvator: Altså sol og "god luft" hele året. Og det er som Beena sier: "Alt må være billig" er også et veldig stor bit av problemet. Vis man hadde brukt 100k-200k mer på bygningen så hadde problemet aldri eksistert. Det er litt som veidirektoret som ikke bygger flommsikre bruer i flomområder. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Så hva er egentlig dårlig arbeidsmoral? Er det å skulke unna jobb - ikke gjøre en innsats, kun være der for pengene og gi blanke? eller er det dette som jeg beskriver? Forsåvidt: har nordmenn så ille arbeidsmoral? Jeg finner Clemet sin påstand i forbindelse med sykefravær, men utover det finner jeg mer som støtter at nordmenn har ganske god arbeidsmoral egentlig, så hvorfor brukes da disse påstandene? Interessant problemstilling, hva arbeidsmoral er. Folk legger jo så forskjellige ting i det. Jeg tenker på det som at en har stolthet for arbeidet en gjør, at en vil at det skal være bra, f.eks. ikke gjøre det dårligst mulig, og at det ferdige produktet er noe en kan stå for, at dette er "mitt" verk, og at jeg ikke uten videre bare kan legge skylden over på sjefen eller noen andre dersom det ikke blir funnet tilfredstillende. Andre vil kanskje legge mer vekt på å f.eks. prioritere arbeidet over fritidsting som kan tenkes å gå utover arbeidet, eller at en tar ansvar for oppgavene en skal og ikke forsøker å skyve mest mulig av de "kjipe" over på andre. Men, til din problemstilling: Du er i en situasjon der mange som faktisk er der er enige i at det er dårlig inneklima, de som snakker om arbeidsmoral har kanskje ikke vært der en gang? Tror jeg ville stolt på de som faktisk kjenner situasjonen. Hadde det bare vært en person som hadde klaget så hadde det vært noe annet, men igjen så er folk så forskjellige, så det å komme å si at noen har dårlig arbeidsmoral skal en være veldig forsiktig med. Så f.eks. på nyhetene et innslag om en som ikke tålte parfyme, og faktisk hadde havnet utenfor arbeidslivet av den grunn, og det siste jeg så var en dame som ikke tålte EM stråling fra mobil og wlan, jeg lurer på om ikke også henne hadde havnet på trygd, så da er det jo alvårlig for dem det gjelder, mens andre merker ikke noe til det. Men det jeg synes er litt rart i beskrivelsen din er at selv om sjefen sier seg enig i at det er dårlig ventilasjon så gjør han ikke noe med det? Men om ventilasjonen blir bra, også dukker det bare opp ett eller annet annet, da kan en begynne å lure litt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå