abarhaugen Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 hei jeg høres helt dum ut sikkert, men hva er s ata? støtter mine hard disker dette? har en WD 120 gb 7200rpm ata100 og en maxtor 80gb 7200rpm ata 133 Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 HER finner du mer info omkring S-ATA Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Dine harddisker vil nok ikke "støtte" S-ATA nei, Det er en ny type harddisker som kobler seg til en ny type "feste" på hovedkortet og gir opptil 150Mbp/s i forhold til 133Mbp/s som var standard før Lenke til kommentar
abarhaugen Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 men jeg kan f.eks koble på 8 stk enheter av de typene jeg har (cd rom osv) på ? http://www.hardware.no/tester/hovedkort/msi_kt6_delta/ Lenke til kommentar
Tim Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 men jeg kan f.eks koble på 8 stk enheter av de typene jeg har (cd rom osv) på ? http://www.hardware.no/tester/hovedkort/msi_kt6_delta/ Det lurer jeg også på. HVa trenger jeg på mine nåværende vanlige harddisker og cdrom? NOen slags kontroller? Nå har jeg ikke engang et hovedkort som støtter S-ata, må jeg da kjøpe noe ekstra til hovedkortet også? Tim Lenke til kommentar
snole Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Det kortet der takler 4 vanlige IDE enheter (CD-ROM, ATA-disker osv), og 4 stk S-ATA disker. S-ATA disker har en egen type kabel. Ergo er dette som et hvilket som helst standard hovedkort mht P-ATA tilkoblinger. (P-ATA = vanlig ATA slik som f.eks ATA100, data overføres parallellt på en 40/80 leders kabel, mens på S-ATA overføres dataene serielt på en mye mindre kabel). Til de som ikke har S-ATA på hovedkortet sitt, men ønsker å kjøpe S-ATA harddisk, så kan man kjøpe f.eks et PCI kort med S-ATA kontroller. Se her. For de med S-ATA kontroller på hovedkortet, men som vil benytte flere vanlige ATA-enheter, så kan man kjøpe f.eks en slik. Endret 23. desember 2003 av snole Lenke til kommentar
Tim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Det kortet der takler 4 vanlige IDE enheter (CD-ROM, ATA-disker osv),og 4 stk S-ATA disker. S-ATA disker har en egen type kabel. Ergo er dette som et hvilket som helst standard hovedkort mht P-ATA tilkoblinger. (P-ATA = vanlig ATA slik som f.eks ATA100, data overføres parallellt på en 40/80 leders kabel, mens på S-ATA overføres dataene serielt på en mye mindre kabel). Til de som ikke har S-ATA på hovedkortet sitt, men ønsker å kjøpe S-ATA harddisk, så kan man kjøpe f.eks et PCI kort med S-ATA kontroller. Se her. For de med S-ATA kontroller på hovedkortet, men som vil benytte flere vanlige ATA-enheter, så kan man kjøpe f.eks en slik. Takker for FLOTT svar;) Lenke til kommentar
Tim Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Men forresten, er det lik strømkabel på S-ATA? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 nei, har ikke selv men tror du skal bruke en slik Lenke til kommentar
snole Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Er en egen strømkobling på S-ATA enheter. Men en del disker kommer for tiden med S-ATA og vanlig strømtilkobling. Hvis ikke kan man bruke en adapter som ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå