Gå til innhold

Skatt på utleie av leilighet

anderslien

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en leilighet på 60kvm som er delt i to deler. Det er en del på 40kvm og en på 20kvm. Begge har bad, kjøkken, soverom og egen inngang.

Jeg har nå leid ut begge disse, og lurer på hvor mye jeg må betale i skatt.

De leies ut fullt møblert hvor jeg har brukt innboet før utleie og kommer til å bruke det igjen innen 3 år. Det er vel 15% fradrag for møblert leilighet?

Leieinntekter:

- 40kvm leilighet: 11550kr inkl. strøm og varmtvann (dette utgjør 1050kr)

- 20kvm leilighet: 7000kr inkl. strøm og varmtvann (dette utgjør 150kr)

Utgifter:

- Felleskostnader: 2000kr i måneden for begge leilighetene

- Bredbånd: 199kr i måneden for begge leilighetene

- Annonsering: foreløpig 998kr i år for begge leilighetene

- Filing av nøkler: 198kr i år for begge leilighetene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan vel trekke fra andre kostnader også? Som forsikring, kommunale avgifter, vann- og kloakk-avgift, renovasjonsavgifter, strøm og annet.

Forøvrig: Dersom dette er en sekundærbolig (du ikke bor der selv), blir din formuebeskatning 40% av antatt omsetningsverdi.

Lenke til kommentar

Du kan vel trekke fra andre kostnader også? Som forsikring, kommunale avgifter, vann- og kloakk-avgift, renovasjonsavgifter, strøm og annet.

Forøvrig: Dersom dette er en sekundærbolig (du ikke bor der selv), blir din formuebeskatning 40% av antatt omsetningsverdi.

Forsikring, kommunale avgifter og alt det er inkludert i fellesutgiftene. Strøm og varmtvann kan trekkes fra, og det står oppført hvor mye.

Hvis du tenker på ligningsverdi av boligen, er denne på 30%, men den er uvesentlig da jeg har mye mer gjeld enn formue. Jeg vil kun vite skatt på utleien. Har regnet på dette selv, men laget denne posten for å se om jeg har regnet riktig.

Lenke til kommentar

Du må skatt 28% av leieinntektene, fratrukket kostnader du har med utleieforholdet. Det du eventuelt betaler i forbindelse med finansieringen (avdrag/renter på lån,også det som går over felleskostnadene) holdes utenfor.

Ja, jeg vet alt dette. Det jeg lurer på, er om noen kan regne ut hvor mye jeg må betale i skatt ut ifra de opplysningene jeg har gitt over? Det jeg er usikker på, er når det 15% fradraget for møbler skal trekkes ifra. Skal det trekkes ifra samlede leieinntekter før de andre fradragene, eller etter at alle fradrag er trekt ifra? Dette utgjør en ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar

Eneste linkene jeg har funnet sier 15% av brutto når det gjelder møblene. Dette forutsetter dog at du har bodd i leiligheten før og skal bruke og bo i leiligheten etterpå. Jeg ser ikke helt hvordan du skal kunne trekke dettte fra på begge leilighetene da. Når det gjelder definisjonen på møblert så har jeg forstått dette som at du tar med deg klær og andre personlige ting (bøker, pc, stereo osv) når du flytter ut, mens slike ting som bestikk, fat, glass osv. står igjen. Du lar noen slite dine ting mens du er midlertidig borte.

Men om man skal sette opp et regnestykke:

11500x12 = 138 000

7000x12 = 84 000

Sum: 222 000kr

Så kommer fradrag:

(2000+198) x 12 + 998 + 198 = 5572

(Regner da med at strøm og vann er bakt inn i fellesutgiftene siden du har så fine tall for dem, ellers kan du trekke fra disse i tillegg. Ble litt usikker på disse siden den ene er 7x så stor som den andre for en leilighet som bare er dobbelt så stor. Hvis du skal trekke disse ifra må du dokumentere at det er dette du har betalt.)

Netto leieinntekter: 222 000 - 5572 =ca 216 500

Hvis du skal regne møbelfradrag på ene leiligheten, la oss ta den største:

138 000 * 15% = 20 700

Netto leieinntekter: 216 500 - 20 700 =ca 196 000kr.

Så må du skatte 28% av dette = ca 55 000 kroner.

Husk på at du også kan trekke fra slike ting som parkeringsutgifter du har i forbindelse med tilsyn, utgifter til vedlikehold osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...