Gå til innhold

Burde jeg vente til 2012 med å kjøpe PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid ny teknologi rett rundt hjørnet. Eksisterende teknologi kommer til å bli billigere. Så det finnes alltid grunner for å vente til neste år - men da får du jo aldri noen PC.

Det du må finne ut (og du må finne det ut selv, ingen her har svaret for deg) er:

- Hvor desperat er du etter ny PC?

- Har du behov som dagens teknologi ikke dekker, men som vil bli dekket av teknologi som kommer i høst?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er det lurt å kjøpe datakomponenter når det lanseres noe nytt. Da faller ofte prisen på gammelt og man kan gjøre noe kupp.

På en annen side - så får du veldig mye kraft for pengene i utstyret du handler i dag og det skal litt til å gjøre noen feil med tanke på fremtiden.

Selv durte jeg på et par måneders tid før Sandy Brigde kom i sin tid. Noe glemsk, forsåvidt, men jeg kan ikke si at jeg savner ytelse i noe jeg foretar meg. Det sier i allefall meg at kjøpet mitt kanskje ikke var så dumt. Billigere ble det også enn om jeg hadde kjøpt et par måneder før.

Men noen Sandy Brigde maskin har jeg altså ikke :)

Vent hvis du er av den tålmodige typen som gjerne bruker sin gamle PIII 450mhz enn å kaste kr ut av vinduet. Er du derimot litt fysen på ny maskin, så kjøper du liksågreit et Sandy Brigde oppsett og koser deg. Fornøyd tror jeg du blir uansett.

Lenke til kommentar

Fell prisane på gamle ting eigentleg så kraftig som de vil ha det til?

Sjå her:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=382123

http://www.prisjakt.no/product.php?p=264794

Disse har vært utdatert i to år. Du kan nå få et GTX 470 til 1300 kr, det lanserte i slutten av mars 2010 og gir fortsatt bra med ytelse (særlig til prisen), men overklokkingspotensialet er det som gjorde 470 til et flott kort.

Lenke til kommentar

Det er når butikkene skal rydde ut lageret man kan gjøre de virkelig gode kjøpene. F.eks solgte komplett Radeon 5850 til 895,- en uke. I crossfire så gir det høyere ytelse enn Geforce 580 til 3300kr, mao ca halve prisen. ;)

Det kommer alltid ny teknologi, så kjøp når du har bruk for ny hardware, ikke når det er "billig". ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Disse har vært utdatert i to år. Du kan nå få et GTX 470 til 1300 kr, det lanserte i slutten av mars 2010 og gir fortsatt bra med ytelse (særlig til prisen), men overklokkingspotensialet er det som gjorde 470 til et flott kort.

To år, og så kostar e8500 nesten det same som ein i5 2500? Og DDR2-ram med 800MHz dobbelt så mykje som god DDR3-ram med 1600MHz? What's up with that?

Lenke til kommentar

To år, og så kostar e8500 nesten det same som ein i5 2500? Og DDR2-ram med 800MHz dobbelt så mykje som god DDR3-ram med 1600MHz? What's up with that?

Begge er nisjeprodukter som Intel vet de kan ta mye penger for, problemet her er at de ikke gidder å senke prisen fordi de ønsker heller at folk skal kjøpe en ny i5-2500k + hovedkort så de tjener mer penger.

DDR2 er det et fåtall av mennesker som er interessert i idag, videre er det masse RAM som er overpriset siden det har blitt erstattet av en annen produktlinje. Videre har du valgt ut CL4-brikker som er hakket dyrere.

Lenke til kommentar

Noen gode grunner til å vente litt (men ikke for mye) for å kjøpe en PC :

DDR3 Prisene holder på å rase , lav etterspørsel og for mye i lagrene. Planlegger du en PC som trenger DDR3 minne så kan man vurdere å kjøpe snart.

Skjermkort : Nvidia kommer med sin løsning om ca 6 - 12 måneder (avhengig av om det blir utsettelser pga produksjonsproblemer på TSMC og GF ) AMD kommer "kanskje" med en ny løsning før jul men det er trolig det blir snakk om 6 måneder her også.

CPU : Amd Bulldozer lanseres den 19 september , da kan man forvente at prisfall på disse cpu'ene vil skje mot jul / januar , det er også bekreftet at man vil få god ytelse til en fin pris. Det er fortsatt usikkert om første generasjon Bulldozer vil greie å slå Intel sine topp cpu'er men den skal være svært konkurransedyktig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...