Gå til innhold

Gjøre om 1" til 1/2" på min Mitsubishi Lancer radi

lax

Anbefalte innlegg

Som topicen sier har jeg fått tak i en rimelig stor radiator fra en Mitsubishi Lancer i dag. Planen er å kjøre den uten vifter (selvom den enorme originale 12V vifta enda er fastmontert), problemet er tilkoblingene. Koblingen i topp er nemlig 1 tomme stor, den i bunnen ca 1,5". Det er igrunnen ikke så farlig med koblingen i bunnen, den trenger jeg bare en slange til, men på en eller annen måte må jeg få koblingen i toppen til å bli 1/2". Noen som har forslag?

Dette bare må gå :wink:

En Underlig Lax

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gå til rørleggeren med en gang kan bli en dyr affære, tro meg.

Jeg gikk til innkjøp av vannkjøling for ikke så lenge siden, men med et lite uhell så kom pumpen med feil koblinger. Ikke fy om jeg ville sende pumpen tilbake så jeg gikk til rørleggeren. Joda overganger hadde de, men fy hvor de kostet. Jeg gikk ut døra med overganger og 569kr fattigere. Dette var hos en kompis til innkjøpspris!

De hadde nemlig ikke direkte overganger, så jeg måtte kjøpe 5 deler(x2), sette de sammen å montere. Plutselig var slangen 10 cm for lang også.

(klippe klippe) Men når alt var montert så var det ikke tett i det hele tatt. Takk og lov for at jeg ikke er den som rusher!

Endte med at jeg sendte inn pumpa og leverte tilbake koblingene..

Ble mye billigere.

Konklusjonen er: Sjekk på nettet etter koblinger. Blir sikkert mye billigere. Dog jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar

Se om du klarer og finne en tykk "plaststang" (nylon eller lign) eller noe messing. Få noen til å dreie ned den utvendige diameteren, slik at den akkurat passer innvendig i hullet på radiatoren. Kapp plast/metall-stubben til passende lengde. Bor et hull i midten, og gjeng opp til 1/2 NPT rørgjenger. Smør litt epoxy på overgangen, og slå den på plass i radiatoren. Lodd den evt fast. Nå er det bare og skru inn slangenippelen. :)

Har du behov for og få ut denne overgangen igjen, lag utvendig diameter lik som på radiator, og bruk en liten stubbe med passende radiatorslange, og to slangeklemmer.

PS, hvis du har tilgang til en søppelfylling, se etter ferdige overganger på vaskemaskiner o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...