Gå til innhold

SSD-en min døde plutselig

stiansa

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig installert Windows 7 på en OCZ Vertex 3 120 GB og vært veldig fornøyd med det i noen dager. I kveld, mens jeg satt og så på 20 spørsmål på NRK Nett-TV, så klikket plutselig PC-en. Det kom masse korte streker i mange farger på skjermen, så gikk det i svart. Etter noen sekunder restartet PC-en av seg selv, og beskjeden "Missing Master Boot Record", eller noe sånt kom opp på en ellers svart skjerm.

En tur inn i boot-sequence setupen i BIOS avslører at min OCZ Vertex 3 120 GB ikke er å finne i listen over boot-bare disker. Heldigvis har jeg fremdeles min gamle systemdisk inne i PC-en, og jeg kan boote fra den også. Når jeg går inn i diskmanager ligger ikke SSD-en her heller.

Hva kan ha skjedd, og hva kan jeg gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den våknet til liv igjen! Oh, joy! Jeg var inni og tok litt på den. Den var ikke varm eller noe sånt. Jeg tok SATA-kabelen ut og inn igjen, kjente etter at strømkabelen satt ordentlig i, og startet opp på nytt. Da var den tilbake på plass! :)

Men er det sånn at disse SSD-diskene er så ustabile, altså?

Lenke til kommentar
  stiansa skrev (På 3.9.2011 den 0.16):

Den våknet til liv igjen! Oh, joy! Jeg var inni og tok litt på den. Den var ikke varm eller noe sånt. Jeg tok SATA-kabelen ut og inn igjen, kjente etter at strømkabelen satt ordentlig i, og startet opp på nytt. Da var den tilbake på plass! :)

Men er det sånn at disse SSD-diskene er så ustabile, altså?

Jeg har ikke hørt noe spesiellt om at det er et problem at diskene dør spontant. Det har dog vært noen dokumenterte problemer med at noen disker opplever kontrollerproblemer på denne sandforce kontrolleren som i værste tilfelle kan føre til korrupsjonsproblemer - men det blir vel i så fall fikset i firmware.

I dette tilfellet om den kom tilbake etter å ha rørt på ledningene så ser jeg det som mye mer sansynlig at det bare har vært en dårlig S-ATA kontakt. Det har jeg opplevd mange ganger før - også på mekaniske disker forøvrig.

Om du er i tvil får du ta en backup av de viktigste dataene. Det bør du jo uansett ha - så dette er en god unskyldning til å ta seg tid til å gjøre det :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...