Gå til innhold

Oppgradere normalzoom, Canon 24-70 neste?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mitt kamerautstyr finner du i signaturen min, og jeg er på utkikk etter et nytt normalzoom. Blir mer og mer misfornøyd med det jeg har etter at jeg har fått lekt meg med mitt 70-200, eller også fastoptikken som naturligvis er mye skarpere.

 

Jeg kvier meg derimot veldig for å kjøpte objektiv til crop. Kameraet er snart 5 år gammelt, og hvis jeg skulle oppgradert ville jeg valgt mellom 5D og 7D, men hvis jeg har crop-objektiver så blir jo valget svært enkelt 7D. Skal ikke ta noen videre diskusjon på oppgradering av kamera her, tenkte bare fortelle at det er en del av likningen :)

 

Jeg ønsker at oppgraderingen skal gi:

  1. Bedre optisk kvalitet
  2. Rask/lyssterk
  3. Bedre byggekvalitet
  4. Noenlunde samme zoomområde
  5. Mulighet for oppgradering til FF.

 

De alternativene jeg har "spottet":

Canon 15-85 mm EF-S F/3.5-5.6

Canon 24-70 mm EF L F/2.8

 

Setter jeg disse opp mot kriteriene mine svarer 24-70 til 1-3 og 5. Mens 15-85 har 1, 3, 4 og den koster ca halvparten (og marginalt bedre lysstyrke ift 17-85). Selvfølgelig skulle jeg ønske meg full pott men det er ikke alltid bare bare.

 

Noen som har andre forslag, eller meninger som gjør det lettere for meg å bestemme meg? :) Takker for alle tilbakemeldinger!

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Tom, og takk for svar!

 

Jeg mente bedre lysstyrke enn 17-85, men jeg kan se hvordan det var forvirrende (rettet opp nå).

 

Videre hadde jeg sett på 24-105 tidligere, jeg skulle alltids klart meg med 4.0 i blender, men jeg mener å ha lest at 24-70 er en del bedre optisk sett?

 

Det viktigste med prisen er at jeg får mest for pengene. Dersom objektivet er dyrt, sparer jeg bare lenger og gleder meg enda mer når jeg først får det ;) Bare man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

Er det 17-85mm du har i dag? Forskjellen mellom den og 24-105mm er nok større enn den mellom 24-105mm og 24-70mm.

 

Når det gjelder diskusjonen crop kontra FF, så er det nok noe du bør ta stilling til ganske fort, da det styrer objektiv-valget overraskende mye.

 

Nå er min holdning at såfremt du ikke trenger veldig smal DOF, eller bruker veldig vide vinkler, hele tiden, så er crop veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg har 17-85 idag, og ja det blir nok en merkbar oppgradering :) Jeg skal ikke la dette bli en 24-70/105 tråd ettersom jeg ser det finnes ekstremt mye flott å lese om emnet på nettet.

 

Du har nok rett i at det ville vært smart å velge. Og jeg er enig i deg at idag er 7D et bedre valg for meg (og med meg veldig mange andre) enn 5D MkII er. Men jeg skal ikke kjøpe kamera idag, men om 1 år-2år, og på den tiden kan mye skje. 5D MkIII kan være et vidunderkamera man virkelig ikke vil gå glipp av, eller det kan være en mindre oppgradering til (allerede vidunderkamera) MkII. Det er derfor jeg helst skulle hatt kun FF objektiver i sekken, og ettersom resten av objektivene mine er FF, tenkte jeg at det kunne være greit å se seg om etter FF-normalzoom.

 

Videre skal det også sies at jeg er en skikkelig sucker for byggekvalitet, og etter at jeg kjøpte meg 70-200 f/4.0L IS II, er det veldig fristende med flere L-objektiver.

 

Ser at 24-105 også veier en del mindre enn 24-70, det kan jo også bare telle positivt :)

Lenke til kommentar

Hva er det du pleier å fotografere og hvilken type fotograf* er du, er greit og vite for utvelgelse av objektiv i forhold til blivende kamerakjøp.

 

* en veloverveiende fotograf som gjerne bruker en halvtime for kun et bilde, eller en som tusler rundt og tar bilder i hytt å pine, kanskje en som trives best med og ta studiobilder.

Lenke til kommentar

Hva er det du pleier å fotografere og hvilken type fotograf* er du, er greit og vite for utvelgelse av objektiv i forhold til blivende kamerakjøp.

 

* en veloverveiende fotograf som gjerne bruker en halvtime for kun et bilde, eller en som tusler rundt og tar bilder i hytt å pine, kanskje en som trives best med og ta studiobilder.

 

Jeg fotograferer mye i forbindelse med skolen, samlinger, aktiviteter, prosjekter osv. Videre tar jeg generelt mye bilder, turer, landskap og mennesker. Jeg har gjerne med meg en reflektorplate hvis jeg forventer hardt lys, men tar ikke studiobilder.

 

Det hender jeg bruker god tid på kun et bilde, men som regel er jeg sammen med andre, det være seg fotografer eller ikke, og da er det litt kjedelig å skulle henge seg helt opp i et bilde :)

 

Når du vurderer normalzoom til Canons APS-C kamera bør du vurdere EF-S 17-55 F2,8 IS. Meget høy optisk kvalitet, fast blender i hele området og god byggekvalitet.

For meg er dette den ultimate normalzoomen på dette formatet.

 

Takker for tips, jeg har sett en del på det også, men jeg synes at 8000 for normalzoom til crop er for voldsomt, da hadde jeg heller valgt 24-105 til ca samme pris. Selv om jeg taper en del i vidvinkelenden :)

Lenke til kommentar

 

Jeg fotograferer mye i forbindelse med skolen, samlinger, aktiviteter, prosjekter osv. Videre tar jeg generelt mye bilder, turer, landskap og mennesker. Jeg har gjerne med meg en reflektorplate hvis jeg forventer hardt lys, men tar ikke studiobilder.

 

Det hender jeg bruker god tid på kun et bilde, men som regel er jeg sammen med andre, det være seg fotografer eller ikke, og da er det litt kjedelig å skulle henge seg helt opp i et bilde :)

 

 

Da er du nok i kategorien for fullformat en gang i fremtiden, såfremt du ikke tar mye bilder av action da.

 

Jeg ville nok ha kjøpt 24-105, mye pga. av stabiliseringen, vil fungere perfekt til portrettfotografering hvis man vil holde litt avstand "anonym".

Stabiliseringen vil gi deg noe lengere lukkertider i forhold til 24-70, så forskjellen på f/2.8 og f/4 vil ikke bli kjempestor. Bildekvaliteten på disse to er ganske jevnbyrdig, man må nesten bruke 100% pikseloppløsning for å se forskjeller.

Lenke til kommentar

Jeg har nå både 7D og 5D mkII. Før jeg kjøpte 5D kranglet Canon 15-85mm f/3.5-5.6 og 17-55mm f/2.8 om plassen som den ultimate normalzoom på 7D. Begge var optisk på høyde med 24-70mm og 24-105mm, og slo disse med et mer fornuftig brennviddeomfang for cropsensor.

 

Når jeg nå i sommer kjøpte 5D mkII i et svakt øyeblikk ble dette mitt nye vid/normal-hus. 15-85mm og 17-55mm ble solgt, og 24-105mm f/4L ble kjøpt. En fantastisk normalzoom for fullformat. Litt av det samme som jeg fikk med 15-85mm på 7D, bare hakket vassere totalt sett.

 

Men på cropsensor ville jeg aldri hatt 24-70/105mm som normalzoom. Det ville gitt meg altfor lite vidvinkel. Å supplere med en dedikert vidvinkelzoom (10-22mm etc) kunne nok hjulpet for mange, men jeg ønsker å kune gå videre enn det 24mm tilsvarer på crop med en standard/normalzoom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg takker nok en gang for gode svar og innspill. Erfaringer er også veldig viktig å få med her :)

 

Uten å sitere for mye vil jeg si @arthon, jeg har tatt en og del av bildene på videste vinkel, men jeg ser samtidig at de fleste av disse bildene ville kunne nytt godt av at jeg jobbet mer med utsnittet. Jeg liker personlig en mer tele-rettet vinkel på bakgrunnen til motivet, og føler det blir mer ryddig. Selvfølgelig vil det gå utover hva jeg kan få med av motiv i trange omgivelser, men jeg tror jeg er villig til å ofre dette.

 

@Nautica, jeg har også "endt med" 24-105 etter en del mer lesing, IS er godt å ha med i baggen, og hovedtyngden av bildene jeg tar, eller i alle fall som jeg tenker å beholde er utendørsbilder der IS er bedre en ett stopp raskere linse. Videre så er det jo også 300 gram lettere.

 

@andreasfe, takker for erfaringene dine, jeg er enig på flere punkter. Jeg ser for meg at valget mellom 24-105 og 15-85/17-55 vil ende på hva jeg ser for meg som mitt neste kamera. Som Tom poengterte ovenfor vil cropformat ha ekstremt mye å si, og jeg har blitt mer og mer enig i dette. Hvis jeg velger EF-S optikk blir det Canon EOS 7D MkII eller tilsvarende, på andre enden om jeg velger 24-105 blir det heller 5D Mk III jeg velger. Det har mye å si, men jeg tror heller jeg velger på den dyre FF veien, enn en "enklere" crop-verden.

Lenke til kommentar

En god regel jeg syns man bør leve opp til er å kjøpe optikk til kameraet man har, og ikke til kameraet man muligens kommer til å kjøpe. God optikk holder seg såpass godt i pris, at dersom man kjøper brukt får man tilnærmet det samme ved videresalg.

 

Hvis du regner med å beholde 40D til 5D mkIII kommer, så kjøp for all del optikk som du vil trives med på 40D og selg det når du en gang bytter til 5D mkIII. Det er mye bedre enn å kjøpe super optikk til et kamera du ikke har.

 

Ergo. Kjøp EF-S 17-55mm f/2.8 IS eller 15-85mm f/3.5-5.6 IS (brukt) og selg det når du går over til fullframe.

Endret av Andreasfe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er jeg ikke i tvil. Med 40D og 24-70/105 ville jeg savnet området under 24mm. Har selv kjøpt 15-85mm og det har perfekt zoom område for mitt 60D. Det er også optisk meget bra, kunne vært litt mer lyssterkt f.eks f4 for hele zoom området (drømmer om f2,8, men da blir sikkert objektivet mye større). :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker igjen for gode tilbakemeldinger.

 

Andreas har et godt poeng med at jeg burde kjøpe objektiv til mitt nåværende og ikke fremtidige kamera. Mister jo fort en del gode motiver dersom det ikke klaffer med 24-105 på 40D :) Og som du sier så er jo heller ikke tapet stort hvis man både kjøper og selger brukt.

 

Da blir det nok 15-85 ettersom det er en del billigere enn 17-55, og det punktet 15-85 faller tilbake på ift kriteriene mine er lysstyrken.

Lenke til kommentar

Jeg har objektivet EF 24-70mm F2.8L som jeg benytter på min 1D Mark III og tidligere 1D Mark IIN. Synes det er et meget bra objektiv som leverer glitrende bilder, er knivskarpt selv på største blender.

 

Ettersom du har et 40D så burde EF-S 17-55mm F2.8 IS USM objektivet være et godt alternativ. Det kommer veldig bra ut i test. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-17-55mm-f-2.8-IS-USM-Lens-Review.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...