AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Jeg skal oppdatere etter at jeg har fått e-post. Vis dette går bra skal jegavsløre hvem jeg er på forumet Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 ^ Hvorfor skal du avsløre identiteten din? Det skjønner jeg ikke. Du kan opprette en bruker på forumet, men du bør ikke legge ut ditt virkelige navn. Ingen andre enn psykologen (og eventuelt læreren) har noe med hva du sliter med. Når du har fått hjelp og lagt dette bak deg trenger du ikke leve med at mange vet hvilke problem du hadde. Det er gjerne egne regler for logopeders taushetsplikt. Det kjenner jeg ikke til. Psykologer har full taushetsplikt og det er forbundet med strengt staffeansvar å bryte taushetsplikten. Du trenger ikke PPT og psykolog, for det arbeider psykologer ved PPT (Psykologisk Pedagogisk Tjeneste), og som elev med skolerelaterte problem så får du vanligvis den hjelpen du trenger der. Hilsen Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Så, foreldrene mine trenger ikke å vite det engang? Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Når du har fylt 15, så synes jeg ikke foreldrene dine skal vite dette. Men strengt tatt er du ikke myndig før du er 18. Fra du er 16 vil de fleste leger og psykologer ikke gå videre med det du forteller, hvis ikke det er helt spesielle helseopplysninger. Fra du er 12 til du er 16 vil det være en vurdering i hver sak om hva foreldrene dine skal informeres om og ikke. Dette du sliter med her, er jeg ganske sikker på at de ikke får vite om, så fremt du ikke sier det til dem selv. Hilsen Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Det var en lettelse, men det blir jo veldig rart å bare gå fra skolen i en av timene..og ingen vet hvor jeg er untatt lærern da selfølgelig. Jeg håper jeg ikke mister mange timer, dette året er veldig viktig. Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Et siste spørsmål, vil jeg få brev hjem? lissom informasjon..om hva som feiler meg eller noe..sånn lik greie man får fra legen, lissom det er informasjon om bivirkninger, hva som skjedde..osv Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Et siste spørsmål, vil jeg få brev hjem? lissom informasjon..om hva som feiler meg eller noe..sånn lik greie man får fra legen, lissom det er informasjon om bivirkninger, hva som skjedde..osv Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Har aldri hørt at det er vanlig rutine i PPT, men du kan sikkert be om det hvis du ønsker en slags oppsummering av tiltaket. Dag Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Oppsummering av tiltaket fikk jeg levert personlig på skolen, på et møte. Mulig det er ulik praksis hos de ulike PPT, men du kan sikkert komme med ønske om å ikke få noe tilsendt i posten om du ikke ønsker det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Hva er selektiv mutisme: Selektiv mutisme beskriver barn og unge som konsekvent ikke snakker i visse situasjoner selv om de i realiteten kan snakke. Det vanligste er at de ikke bruker talespråk i skolen/ barnehagen, mens de snakker fritt hjemme med nære familiemedlemmer. Tilstanden er assosiert både med sosial angst, utviklingsforstyrrelser og tospråklighet. Behandlingslitteraturen er sparsom, og vi spesielt vet lite om minoritetsspråklige barn Men jeg tror ikke dette er meg? fordi jeg tvinger meg selv til å snakke mens jeg er redd for det, lissom. her står det at man ikke snakker? Jeg mener altså jeg kan ikke snakke fritt, men jeg tenker på det jeg skal si før jeg skal si det. Lissom for sikkerhetsskyld, sånn at jeg ikke sier noe feil. Med de fleste i klassen kan jeg snakke ok , lissom. Jeg mener når vi ikke står i gruppe da, når vi kanskje er 2 eller 3 går det greit. Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Selektiv mutisme er noe annet enn sosial angst, og det hører til en helt annen gruppe med tilstander, som en oftere støter på overfor yngre barn. Tror ikke du har det, hvis du er TS. Det er liksom ikke noe man plutselig får i en alder av 15 år. Hilsen Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Men står det ikke noe sted om sosial angst, sånn at når jeg møter opp..ikke driter meg ut helt. Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Beklager, Lissom. La oss si de har bedt meg å møte opp på helsestasjonen foreksempel. Også kommer jeg dit da, jeg sier hva som er problemet også sier de at det er helt naturlig eller noe som det. Da har jeg liksom drita meg ut helt. Vis jeg vet noe på forhånd, leser om det. Så kan jeg vite om jeg har det eller ikke. Vet du om noe sted jeg kan lese om sosial angst. Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Jeg blir usikker på om du tuller med meg nå. Du skal jo ikke stå til rette for noe. Har du plager med dette, så har plager med det. Hvis du opplever å ikke bli tatt på alvor, så må du si det til psykologen. Hvis ikke det hjelper, så bør du gå derfra. Du kan jo google, hvis du vil ha mer informasjon. Men du skal jo ikke stille til behandling som om det var muntlig eksamen der du har lest og pugget på forhånd. Du skal si hva du sliter med, ikke hva du har funnet på internett. Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Jeg blir usikker på om du tuller med meg nå. Du skal jo ikke stå til rette for noe. Har du plager med dette, så har plager med det. Hvis du opplever å ikke bli tatt på alvor, så må du si det til psykologen. Hvis ikke det hjelper, så bør du gå derfra. Du kan jo google, hvis du vil ha mer informasjon. Men du skal jo ikke stille til behandling som om det var muntlig eksamen der du har lest og pugget på forhånd. Du skal si hva du sliter med, ikke hva du har funnet på internett. Dag Du missforsto litt, Men jeg tror jeg skjønner hva poenget ditt er. Men alt dette er vel gratis? Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 PPT og Helsestasjon for ungdom er gratis. Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Jeg leste litt på internett, fant ut av en del av det passet meg som f.eks Denne konstante frykten for at andre skal synes en er teit eller mislike en får en rekke utslag. Den kan føre til at man oppfører seg på måter som er lite hensiktsmessig: - Man rømmer fra og unngår sosiale situasjoner - Man prøver for hardt å være morsom, kul eller tøff - Man tør ikke ta kontakt med andre og unngår øyenkontakt - Man forsøker å skjule det når man blr nervøs, og fremstår isteden rar, ukomfortabel eller foknytt Dette skjer noen ganger, spessielt når jeg snakker med en av lærerene mine . Også dette: "Det er viktig at jeg oppfører meg perfekt hele tiden, den minste tabbe blir lagt merke til og får konsekvenser for hva folk synes om meg" Heh Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Kilde: http://www.0330.no/2011/03/har-du-sosial-angst.html Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg slet akkurat med det samme som deg. Bare jeg slet med depresjoner i tillegg. Jeg kom over dette ved å begynne å henge med "nye" folk. + At jeg var så heldig å fikk meg deltidsjobb ved kiwi, der jeg snakket med kunder osv. Det var vanskelig med all snakkingen i begynnelsen, men etterhvert ble alt bedre. Begynte på videregående for 2uker siden. Nå føles livet mye lettere! Jeg har også fått mye mye mer selvtillit. Hvertfall etter de gangene jeg begynte å ta igjen med dem som psyket meg ned. Lykke til videre! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Umm..veldig rart at de ikke har svart, jeg sendte e-post til [email protected]. Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå