Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angst for å rekke opp hånda i klassen.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har angst for å rekke opp hånda i klassen. Mener lissom å være aktiv. Jeg er egentlig veldig mye aktiv, spessielt i Naturfag og Samfunnsfag timene. Problemet er at jeg ikke snakker sånn langt, men jeg snakker veldig kort, Det er det som gjør det lettere. Vis jeg snakke veldig langt, kan jeg høre hjertet mitt dunke så hardt som bare det. Dere vet ikke hvor hardt jeg mener, men så hardt at jeg blir glo varm i kroppen også hører jeg hjertet mitt veldig høyt.

Det som er , vis jeg sier noe feil eller noen ganger har jeg for at det plutselig popper opp noen "random" ord i en setning, er redd for at dette skal skje og alle skal begynne å le. (har ikke noen serlig gode venner, DRITT SKOLE..) . Det som er er at vi har fått ny lærer i RLE , hun er drit streng ..vi må kunne drøfte, diskutere..osv for å få en god karakter. Det er det jeg er dårlig på , Snakke veldig mye foran klassen imens det er stille. Da begynner hjertet å dunke drit hardt..(Ja som nevnt..)

Dette er 10.klasse , vis jeg ikke gjør det bra havner jeg på en annen dritt skole. Problemet er at jeg godt klarer å snakke foran ukjente folk på en annen skole, fordi at jeg ikke blir ja..Erta..folk hvisker ikke lavt om det jeg nettopp gjorde osv..

Ofte tar jeg sjansen, uten å tenke så mye. Jeg sier til meg selv "Vis jeg skal bort fra denne dritt skolen , så må jeg gjøre det bedre, spessielt så den smarteste eleven blir sjalu å ikke hvisker for å prøve å provosere meg."

Hjelp?

Gutt på 15.

Postet av anonym: df4286d8e139a06f956cb4f1e6056147

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg vil anbefale deg å kontakte din lokale PP tjeneste (Pedagogisk-psykologisk tjeneste). Disse har utrolig mye makt innenfor skolevesenet, og kan hjelpe deg med å tilpasse en skoleform som passer deg. Det er flere ting, både ut ifra hva du skriver, og måten du skriver det på, som gjør at jeg tror du vil kunne ha stor nytte av dette.

PPT kan blant annet hjelpe deg med å la deg få slippe å måtte delta så mye aktivt, og slippe å ha presentasjon, men at læreren heller hører deg personlig. Du vil trolig også kunne få fritak fra sidemål dersom du oppfatter dette som en byrde. Det er dessuten veldig greit å ha et skriv på dette, og du kan ta det med helt opp til universitet/høyskole dersom du får behov for det.

Håper det hjelper!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei

Det er riktig at PPT har stor innflytelse og kan gjøre skolehverdagen din lettere. Men jeg synes du først skal forsøke å få behandling for angsten din.

Du har mest sannsynlig det som kalles sosial fobi. Dette er forholdsvis vanlig, og behandlingen er terapi hos psykolog. Det vil du kunne få via PPT. Som du sikkert vet det det gratis. Du kan enten kontakte PPT selv, gå via læreren din eller rådgiver/sosiallærer.

Med hilsen

Dag

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo dere !

1. Jeg takker for svar :)

Men, som Dag sier jeg vil heller prøve å "Ikke få angst". Enkelig liker jeg å snakke jeg ser frem til sånne fremføringer ..osv, lissom. Men, når vi først kommer til fremføringene..osv er det da det skjer, helt ukontrollert. Jeg prøver så hardt jeg kan å stoppe angsten men det går ikke.

Jeg tenker på meg selv som holder presentasjoner på jobben ;) .

Men for å klare det, må jeg "Ikke" få angst. Først vil jeg prøve å ikke få det, så skal jeg se hva som skjer med den tjenesten(Men de sier det vel ikke til noen , annet en læreren?) .

Har dere noen tips?

Lenke til kommentar

Høres ut som meg at du frykter for andres meninger om deg, kanskje fordi du har slitt opp gjennom årene og har en generelt lav selvtilitt. Stemmer dette?

Mitt råd er å bare gi blanke faen i dette. Si hva du vil, det er ingen som dør dersom du sier noe feil eller føler at du "driter deg ut". Merker det selv at med nye fag på VG2 er det litt merkelig å rekke opp hånda midt i en klasse man ikke kjenner, men etter et par time går det bra. Da er man komfortable nok på hverandre.

Lenke til kommentar

Høres ut som meg at du frykter for andres meninger om deg, kanskje fordi du har slitt opp gjennom årene og har en generelt lav selvtilitt. Stemmer dette?

Mitt råd er å bare gi blanke faen i dette. Si hva du vil, det er ingen som dør dersom du sier noe feil eller føler at du "driter deg ut". Merker det selv at med nye fag på VG2 er det litt merkelig å rekke opp hånda midt i en klasse man ikke kjenner, men etter et par time går det bra. Da er man komfortable nok på hverandre.

Ja det r sant, jeg har veldig lav selvtillit. Er redd for å si feil, pleier ofte å følge hva andre sier, fordi jeg tror det jeg sier ikke er riktig.

Lenke til kommentar

Hallo dere !

1. Jeg takker for svar :)

Men, som Dag sier jeg vil heller prøve å "Ikke få angst". Enkelig liker jeg å snakke jeg ser frem til sånne fremføringer ..osv, lissom. Men, når vi først kommer til fremføringene..osv er det da det skjer, helt ukontrollert. Jeg prøver så hardt jeg kan å stoppe angsten men det går ikke.

Jeg tenker på meg selv som holder presentasjoner på jobben ;) .

Men for å klare det, må jeg "Ikke" få angst. Først vil jeg prøve å ikke få det, så skal jeg se hva som skjer med den tjenesten(Men de sier det vel ikke til noen , annet en læreren?) .

Har dere noen tips?

Mitt råd er at du går og får ordentlig hjelp for dette. Hvis det er riktig som vi tror, at dette er sosial angst, så er den anbefalte behandlingen kognitiv eksponeringsterapi. Den går i korthet ut på at du gradvis og systematisk øver deg på de situasjonene som er vanskelig, samtidig som eller parallelt med at du går til psykolog og snakker gjennom dine reaksjoner i situasjonenen. Hvis ingen driver slik terapi der du bor, så kan det gå bra med andre metoder og.

De fleste (så godt som alle) som har kun dette, blir helt kvitt plagene hvis de går inn for behandlingen og følger opp behandlingsplanen. Hvis en ikke griper tak i problemene så har de en tendens til å balle på seg. Det skyldes at de fleste er slik at de vil forsøke å unngå de vanskelige og ubehagelige situasjonene. Da får de øvd seg på å unngå vanskene, ikke å møte dem.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Hei igjen

Strengt tatt trenger heller ikke læreren å vite at du går til PPT, men det er oftest greit at du gir beskjed slik at du ikke får registrert det som ulovlig fravær. Ingen andre får vite om det, om du ikke forteller det selv.

Du kan selv ta kontakt med PPT ved å ringe. Du finner nummeret enten på oppslagstavlen på skolen, i informasjonsmateriell som har blitt utlevert ved skolestart, eller du finne nummeret på nettet under fylket du bor i hvis du går på vgs, og i kommunen om du går på ungdomsskolen.

Så får du time relativt raskt, og da er du i grunnen i gang. Det er ikke noe mer.

Mvh

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv slitt med angst siden ungdomsskolen. Jeg er nå 20 år, og merker forstsatt at det sitter igjen litt angst når jeg skal snakke. Måten jeg har gått frem på, er så enkelt som å psyke seg selv opp. Si til seg selv at det ikke er noe spesielt med det å snakke høyt i klasserommet. Og når det gjelder framføringer, så har jeg prøvd å late som om det ikke er noe spesielt med det. Altså at det er som en vanlig monolog. For min del har det hjulpet å se nedover når jeg snakker, men vet ikke om jeg skal tørre å anbefale det. Jeg har en fornemmelse av at det blir mer å "skjule" det, istedenfor å "møte" det.

Jeg har også snakket mye OM det, og det har vært til stooor hjelp! Å snakke om hva en selv sliter med, og tilogmed snakke med andre om deres problemer. Har du en god venn, så bruk han eller hun for alt det er verdt. Vær helt åpen, og snakk om det. Jeg begynte på den måten med å snakke om problemene mine og snakke med andre om deres problemer, og nå er vi våre beste psykologer. Det er også utrolig givende å snakke.

Lykke til! Jeg kommer til å følge med i denne tråden fremover :)

Lenke til kommentar

Hei igjen

Strengt tatt trenger heller ikke læreren å vite at du går til PPT, men det er oftest greit at du gir beskjed slik at du ikke får registrert det som ulovlig fravær. Ingen andre får vite om det, om du ikke forteller det selv.

Du kan selv ta kontakt med PPT ved å ringe. Du finner nummeret enten på oppslagstavlen på skolen, i informasjonsmateriell som har blitt utlevert ved skolestart, eller du finne nummeret på nettet under fylket du bor i hvis du går på vgs, og i kommunen om du går på ungdomsskolen.

Så får du time relativt raskt, og da er du i grunnen i gang. Det er ikke noe mer.

Mvh

Dag

Skjer det i skoletiden ? og, jeg går på ungdomskolen. Ha'kke fått no lapp..men skal se på nettet :)

Lenke til kommentar

Hei igjen

Mvh

Dag

Skjer det i skoletiden ? og, jeg går på ungdomskolen. Ha'kke fått no lapp..men skal se på nettet :)

PPT har vanlig åpningstid, dvs normal fra 8.00 - 15.30. Så innenfor den tiden vil du få time.

Dag

Lenke til kommentar

AnonymDiskusjon:

Det du har linket til, er Logoped. Det er for folk som sliter med uttale, stemmebruk osv. Det er ment for folk som bare ikke klarer å få uttalt ting riktig. Dersom du klarer å snakke vanlig hjemme, og med riktig uttale og tonasjon, er ikke dette noe for deg.

Har jeg skjønt de andres henvisninger til PPT her rett, menes det at du skal oppsøke en psykolog. Ikke en logoped.

Lenke til kommentar

Kallileo: Ikke _helt_ riktig. Vi anbefaler både psykolog (for angsten) og PPT (for tilrettelegging). For psykiske problemer er det (som det nevnes) sikkert lurt med psykolog i tillegg, men et skriv om tilrettelegging tror jeg er best at skjer via PPT.

Det nevnes vel så vidt, men PPT har selvsagt taushetsplikt, likt som psykologer, leger osv. Det at du har krav på tilrettelegging må du informere om til skolens ledelse, lærere og sensorer (eksamen).

Som det også nevnes, foregår opplegget med PPT i skoletiden, men PPT har myndighet til å bestemme at du ikke skal få registrert fravær på at du har vært der.

Om du ombestemmer deg, har det ingen ting å si om du har oppgitt adresse osv. Dette er fullstendig for din egen del, og du kan avbryte behandlingen om du ønsker det.

Men uansett: Lykke til. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...