clink Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Kredittkort er veldig lønnsomt å bruke dersom man innfrir til forfall og holder seg unna Tar du ikke i litt hardt når du skriver "veldig lønnsomt". Om du sparer en tusenlapp i året i en vanlig husholdning så synes jeg ikke det er mye hvis det krever at du følger ekstra med på økonomien for å holde kontroll. Og da er det sikkert ikke tatt med i regnskapet hva du kjøpte unødvendig/ekstra ved å oppsøke de "rette" butikkene for å få fordelene... Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Tar du ikke i litt hardt når du skriver "veldig lønnsomt". Om du sparer en tusenlapp i året i en vanlig husholdning så synes jeg ikke det er mye hvis det krever at du følger ekstra med på økonomien for å holde kontroll. Og da er det sikkert ikke tatt med i regnskapet hva du kjøpte unødvendig/ekstra ved å oppsøke de "rette" butikkene for å få fordelene... Tja. Jeg vet ikke hva du pleier å gjøre, men personlig har jeg betalt stort sett 100% av alle kjøpene jeg har gjort de siste 10-12 årene med kort. Om dette er via et debetkort som trekkes direkte fra kontoen min med en gang, eller om det er et kredittkort med avtalegiro som trekkes automatisk en gang i måneden, så er vel jobben jeg legger i det nøyaktig like stor, eller? Finnes f.eks. kort som gir 1% rabatt på alt man betaler med kortet. Det vil si flere tusen i besparelse bare for å velge å ha det kredittkortet i stedet for minibankkortet i lommen min når jeg skal handle. Hvis man orker å styre med flere kort for ulike ting så er det selvfølgelig enda større rabatter å hente. Forutsetter jo så klart at økonomien er romslig nok til at man ikke er nødt til å "følge med" for å vite om man har dekning for regningen når den kommer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Både kona og jeg har mange kredittkort, og bruker det kortet som gir best rabatt/bonus når vi handler. Vi går ikke etter spesielle butikker, men handler der vi liker å handle, og har kort som gir rabatter ut fra vare-/butikkatergori. Vi "sparer" erfaringsmessig godt over 5.000 pr år. For eksempel 4-7 % på alle flyreiser og hotell, 3 % på all elektronikk, nesten 4 % på alt av klær og møbler, nesten 1 kr/liter i bensinrabatt etc., og 1% eller mer på alt annet. Jeg har til enhver tid 30-50.000 utenstående, som er å betrakte som et lån uten renter og gebyrer så lenge jeg betaler ved forfall, i tillegg til det jeg "sparer". Jeg betaler også jobbreiser, både hotell, fly og annet med private kort, og får "bonus" for dette. Men: Har du ikke kontroll på kortbruken, og vet du har penger til å betale hele beløpet ved forfall, vil de ekstra kostnadene fort overstige gevinsten. Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg lærte at siste utveien er kreditt kort. Så her sparer jeg til det jeg skal ha,å holder meg gjeldfri. Ser flere av venninnene mine som sliter fordi dem har tatt kreditt kort på 20,000 å som ikke klarer å få betalt det tilbake så dem sitter å betaler minstebeløpet som ikke endrer så mye på tilbakebetalingen fordi dem betlaer jo bare renten. Spar heller. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Moralen er at kredittkort er smart når man har penger nok til å betale tilbake før renter påløper. Kredittkort er ikke særlig smart om man bruker penger man ikke har. Jeg sparer ikke allverden med å bruke kredittkort, men noen hundrelapper i reiseforsikring og gratis betalingsutsettelse blir det i løpet av et år. Alle monner drar... Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det virker som de fleste som har svart her, er litt oppi åra. Men som en som nettopp har fylt 18 år så ville jeg frarådet med å begynne med å bruke kredittkort. Det er hvertfall en dårlig idé om man ikke har en fast inntekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det virker som de fleste som har svart her, er litt oppi åra. Men som en som nettopp har fylt 18 år så ville jeg frarådet med å begynne med å bruke kredittkort. Det er hvertfall en dårlig idé om man ikke har en fast inntekt. Du mener altså at man må være "oppi åra" for å ha stålkontroll på egen økonomi? Det har jeg hatt siden jeg var 15 år, og har aldri hatt problemer med fordelaktig bruk av kredittkort. Kjenner forøvrig flere som er "oppi åra" som aldri burde hatt kredittkort, så her er det ikke alltid samsvar mellom forstand (i økonomisk sammenheng) og alder. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det finnes vel untak til de fleste ting her i livet. Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Takker for alle svar Alle innleggene var til stor hjelp! Kom vell fram til at det smarteste er å spørre min egen bank om disse spørsmålene. og kredittkortet skal bare brukes til å bestille kosttilskudd fra USA siden eg liker ikke å mase på foreldrene mine om å la meg bruke deres kort Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Takker for alle svar Alle innleggene var til stor hjelp! Kom vell fram til at det smarteste er å spørre min egen bank om disse spørsmålene. og kredittkortet skal bare brukes til å bestille kosttilskudd fra USA siden eg liker ikke å mase på foreldrene mine om å la meg bruke deres kort Hvis 94-tallet i brukernavnet ditt er årstallet du er født i så kan du nok uansett ikke få noe kredittkort, bare et debetkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Mastercard er genialt HVIS du får lønn om 2 dager MEN vil ha en eller annen vare akkurat IDAG. End of story! Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 og kredittkortet skal bare brukes til å bestille kosttilskudd fra USA siden eg liker ikke å mase på foreldrene mine om å la meg bruke deres kort Du kan ikke bruke ditt eget kort nå siden det er VISA Electron. Når du blir 18 år går du til banken og bestiller et vanlig VISA-kort. Når du får det kortet kaster du det kortet du har nå. VIPS! - du kan bestille fra internet. Det er forresten ikke et kredittkort, men et vanlig bankkort du kan få når du blir myndig(18). Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Jeg har intet mindre enn fire kredittkort, to gjennom Skandiabanken, ett gjennom Postbanken/DnBnor og ett gjennom Bank Norwegian. Alle har en grense på 5000 kr hver. 20000 kr er mer enn nok, men jeg trenger ikke mer, de er ikke til for at jeg skal ha et overforbruk. Kredittkort kan være en dum ting hvis man ikke kjenner sine begrensninger. Jeg synes derimot det er genialt, men så betaler jeg alltid kredittkortet før det påløper renter, og ergo er det en fin måte å betale på, f.eks når jeg bestiller på nett eller f.eks flyreiser. Du husker flyselskapet Sterling? De som betalte med kredittkort fikk igjen sine penger, det gjorde dog ikke de som betalte med vanlig bankkort. For min del finnes det kun fordeler, men det må brukes med måte. Endret 12. september 2011 av yvonne2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå