Trondster Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Translusent Mirror Technology - kun 70% av lyset slipper gjennom til sensoren på Sony A55. På D7000 er tallet 100%. Tror nok dette kan påvirke ISO-egenskapene en del. Altså det er snakk om fart og liveviewegenskaper vs ISO-egenskaper. Mengde lys i % er direkte sammenlignbart med ISO - i forhold til D7000 skulle du i teorien få samme støy på A55 på ISO 2250 som D7000 på ISO 3200, eller A55 på ISO 3200 som D7000 på ISO 4600. Men - er det så veldig synbar forskjell i praksis? Edit: Hadde byttet om tallene. Endret 21. september 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Mengde lys i % er direkte sammenlignbart med ISO - i forhold til D7000 skulle du i teorien få samme støy på A55 på ISO 3200 som D7000 på ISO 2250, eller A55 på ISO 4600 som D7000 på ISO 3200. Omvendt. D7000 har i teorien bedre støyegenskaper enn A55. Dette gjenspeiles (pun intended) godt i dxomarks høy ISO score. (1167 vs 861 betyr at A55 måles til ca 30% dårligere ISO) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Omvendt. D7000 har i teorien bedre støyegenskaper enn A55. Dette gjenspeiles (pun intended) godt i dxomarks høy ISO score. (1167 vs 861 betyr at A55 måles til ca 30% dårligere ISO) Nå skal ikke du komme her og komme her med sånne derre argumenter. Jeg mente selvfølgelig at D7000 skulle være bedre på støy enn A55 - det er tross alt A55 som "mister" 30% av lyset. Retter. Lenke til kommentar
thotta Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 . . Nikon D5100 har også vribar skjerm! Ja, den har en skjerm du kan "vippe up". Men du kan ikke vri den, og legge den inn i kameraet med skjermen synlig. Dermed må du ha skjermen vippet ut for faktisk å se skjermen. Noen andre kameraer ser ut til å ha nettopp denne muligheten til vri skjermen for deretter legge den inn igjen. Jeg syntes håndterligheten under bruk ble litt keitete når skjermen måtte være vippet ut, og det er jo en nødvendighet for å endre innstillinger. Ingen andre som ser dette som en fordel? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Ja, den har en skjerm du kan "vippe up". Men du kan ikke vri den, og legge den inn i kameraet med skjermen synlig. Dermed må du ha skjermen vippet ut for faktisk å se skjermen. Noen andre kameraer ser ut til å ha nettopp denne muligheten til vri skjermen for deretter legge den inn igjen. Jeg syntes håndterligheten under bruk ble litt keitete når skjermen måtte være vippet ut, og det er jo en nødvendighet for å endre innstillinger. Ingen andre som ser dette som en fordel? Hva i all verden snakker du om? "Kan ikke vri og vippe D5100-skjermen"?? Lenke til kommentar
thotta Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Ja, den har en skjerm du kan "vippe up". Men du kan ikke vri den, og legge den inn i kameraet med skjermen synlig. Dermed må du ha skjermen vippet ut for faktisk å se skjermen. Noen andre kameraer ser ut til å ha nettopp denne muligheten til vri skjermen for deretter legge den inn igjen. Jeg syntes håndterligheten under bruk ble litt keitete når skjermen måtte være vippet ut, og det er jo en nødvendighet for å endre innstillinger. Ingen andre som ser dette som en fordel? Hva i all verden snakker du om? "Kan ikke vri og vippe D5100-skjermen"?? Hvaffaen! Jeg ser jo at du har helt rett! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Har jeg virkelig brukt dette kameraet i dagesvis uten å oppdage dette Litt flaut! Var nok litt for redd for å dra og vri for mye i det, i redsel for å unngå å ødelegge noe. Da styrker jo D5100 seg ytterligere som en kandidat 1 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Å være komfortabelt med kameraet er viktig - at man har "godfølelsen". Men - ad støy på høy ISO - du er klar over at D7000 har den samme sensoren som A55? Jepp, jeg vet det. Men som flere sier her så slipper a55 inn bare 70 % av lyset. Og jeg kan skrive under på at man merker den forskjellen. Trenger ikke se nøye etter heller. Veldig innlysende at D7000 har MYE bedre ISO beherkelse enn a55. Pluss at Nikon gjøre en uendelig mye bedre jobb i å redusere støyen på jpg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå