Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch eller hub??

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ganske lei.. :-?

Sitter på en XP PRO og skal koble meg til en 98se via krysset kabel.

Har prøvd det aller meste, men får ikke til å funke!

Hvis noen har noen tips, så er det bare å komme med dem,

men det jeg egentlig lurte på er hva jeg skal velge av hub eller switch hvis jeg har tenkt å dele en ADSL-tilkobling i samma slengen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men det jeg egentlig lurte på er hva jeg skal velge av hub eller switch hvis jeg har tenkt å dele en ADSL-tilkobling i samma slengen??

En hub og en switch har grovt sett akuratt samme funksjon, switchen er litt smartere enn huben men på ei ADSL-linje vil resultatet bli likt.

Hva du trenger for og dele er avhengig av hvem du bruker som leverandør.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ganske lei.. :-?

Sitter på en XP PRO og skal koble meg til en 98se via krysset kabel.

Har prøvd det aller meste, men får ikke til å funke!

Hvis noen har noen tips, så er det bare å komme med dem,

Kjøp en switch, hvilken bredbånds leverandør har du

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så er det vel noe sånt som at en hub sender pakker til alle som er tilknyttet mens en switch skjønner hvilken mottaker den skal sende til og derfor skaper mindre traffikk.

Noe i den duren.......

Det har neppe så mye å si for privat bruk, men selv valgte jeg switch til deling av ngt-linjen min.

p.s. kan være jeg roter litt i beskrivelsen :wink:

Lenke til kommentar

Kort fortalt er forskjellen på HUB / switch at en HUB sender videre pakene den motar fra en port ut på alle portene. Mens i en switch vil pakkene bare bli sendt ut på porten til maskinen som skal ha den.

For å dele en bredbåndstilknytting trenger du endten en HUB / switch eller en ruter. Hva du trenger er avhengig av vilken operatør du bruker. Eks. hos NGT holder det med HUB / switch mens hos telenor må du ha en ruter/NAT

Håper dette gjorde det hele lit klarere....

Hilsen John Tore Andersen

Lenke til kommentar

Kjøp en switch, hilken er bredbånds leverandør har du

Joa, Online ADSL, ogsaa kalt Telenor.. Hva maatte til da sadu *sporsmaalstegn* tastaturet klikka!... :evil:

Kjøp deg en router med innebyggd switch, du må ha en eller annen form for router for og dele Telenor ADSL.

Lenke til kommentar

Kjøp en switch, hilken er bredbånds leverandør har du

Joa, Online ADSL, ogsaa kalt Telenor.. Hva maatte til da sadu *sporsmaalstegn* tastaturet klikka!... :evil:

Kjøp deg en router med innebyggd switch, du må ha en eller annen form for router for og dele Telenor ADSL.

Så ultrateit da!... :-?

Da må man vel punge ut med endel mer penger???

Lenke til kommentar

Det er mye bedre med en router. Er ikke sikker på om det er

den helt store prisforskjellen mellom en switch og en router m/switch.

Jeg betalte 550,- gor en dlink DI604 router i en lokal dataforretning.

Er ikke sikker på prisen på internett.

Fordelen med router er at den har en innebygd DHCP server.

Lenke til kommentar

[quote=zn00ker"

_Må_ ikke ha router. Jeg har delt min 1024/256 linje fra Telenor med en HUB.

Beetlebum; Har skrivd forklaring om hvordan jeg gjorde det her.

Du har router, router er en funksjon i nettverket og ikke nødvendigvis en egen boks.

Min erfaring er at dette ikke er voldsomt stabilt og man må ha en maskin på for at den andre skal på nett, samt det kan være plundrete og sette opp så jeg ser ingen vits i og anbefale noe slikt når man alikevel skal kjøpe switchen.

Lenke til kommentar
Du har router, router er en funksjon i nettverket og ikke nødvendigvis en egen boks.

Min erfaring er at dette ikke er voldsomt stabilt og man må ha en maskin på for at den andre skal på nett, samt det kan være plundrete og sette opp så jeg ser ingen vits i og anbefale noe slikt når man alikevel skal kjøpe switchen.

Ustabilt er det, men det funker. Det som er poenget (derfor jeg siterte kun deg). Kan godt være at jeg misforsto innlegget ditt. Jeg tolket det nemlig slik at man måtte kjøpe seg en route for å dele en ADSL linje fra Telenor.

Dessuten skulle vi bare spille CS på nettet og det funket greit. Og det burde jo funke ved å bytte ut HUB`n med en switch. Eller?

Syns heller ikke det var plundrete. Og jeg kan minimalt om nettverk ;)

Lenke til kommentar
Jeg tolket det nemlig slik at man måtte kjøpe seg en route for å dele en ADSL linje fra Telenor.

Dessuten skulle vi bare spille CS på nettet og det funket greit. Og det burde jo funke ved å bytte ut HUB`n med en switch. Eller?

Syns heller ikke det var plundrete. Og jeg kan minimalt om nettverk ;)

Hub eller switch i dette tilfellet er knekkende likegyldig hvis målet med nettverket er og dele ei ADSL-linje.

Jeg gadd ikke og nevne div software routere som sygate, ICS eller mine favoritter Smoothwall og Clarkconnect som er linuxbaserte.

Men felles for disse og en 3com-boks e.l er at alle sammen fungerer som router.

Jeg mener at en enkel routersak til 4-500 er den beste løsningen og mest stabile hvis man ikke ønsker og bli eller er litt oppegående innen oppsett og drifting.

Lenke til kommentar

Jeg har en SMC Barricade, og er storfornøyd med den.

jeg anbefaler deg å kjøpe ne SMC ruter, fordi de er så lette å sette opp.

Men det er opp til deg, bare pass på at i Nettverks-/transportprotokoll på ruteren du velger så må den ha støtte for PPPoE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...