War Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Ikke no Tesla ol? Endret 2. september 2011 av War Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hmmm... vil ikke valget av GPU for slike oppgaver avhenge mest av hvilke applikasjon(er) du har tenkt å bruke den mot? Dette er vel rimelig spesialisert er det ikke? Se på resultatene for programmet du skal bruke, og velg merket basert på det etter hvilket du får mest for pengene hos. Nvidias CUDA støtte gjør vel at disse kortene ofte er litt mer fleksible for å kunne programmeres for denne typen oppgraver, så støtten er vel gjerne best der for tallknusing generellt - men jeg skal innrømme at jeg er ikke særlig inni den folding-scenen så jeg kan ikke si for mye om dette -Stigma Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Link til tråd Kommenter her og gi inspill Kontakt mail om det skulle være noe: mikaldalsbo|@|gmail.com Ta vekk || Endret 3. september 2011 av MikalD Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Spennende prosjekt, folger med Lenke til kommentar
War Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Bruker gjerne kommentartråden nå som den er opprettet Spennende prosjekt, sitter å tenker på noe av det samme selv, men de spesielle kortene som har 100 interne cores koster 20K pr stk. Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Bruker gjerne kommentartråden nå som den er opprettet Spennende prosjekt, sitter å tenker på noe av det samme selv, men de spesielle kortene som har 100 interne cores koster 20K pr stk. Sykt det der du. Jeg tar og bruker normale kort forløbi. Ser hvor godt det funker og om det er vært pengene så kan jeg eventuelt senere gå til innkjøp av spesial kort. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Blir spennende å se hvor bra sluttresultatet blir og hvor mye ren ytelse du får. Har du forresten testet et rent Amd oppsett ytelsemessig? Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Blir spennende å se hvor bra sluttresultatet blir og hvor mye ren ytelse du får. Har du forresten testet et rent Amd oppsett ytelsemessig? Nei. Men har testet litt med AMD GPU 6870 og den yter dobbelt så bra som GTX 580 nesten på noe jeg trenger mye. Endret 3. september 2011 av MikalD Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Spennende prosjekt! Har ALDRI sett noe slikt på diskusjon.no før! følger med lykke til btw: hva skal denne brukes til? litt mer nøyaktig en utregninger Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Sorry for et noob spørsmål. Hva hvor hvordan? Hva mener du med tallknuser. Hva er det du vil oppnå osv. Å kan du gi en liten forklaring ang Tallknusing sånt generelt ? mvh Sveibuen Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Sorry for et noob spørsmål. Hva hvor hvordan? Hva mener du med tallknuser. Hva er det du vil oppnå osv. Å kan du gi en liten forklaring ang Tallknusing sånt generelt ? mvh Sveibuen Det jeg ønsker er at maskinen(e) skal kunne regne ut matematiske bergninger fort eller prøve enkelte ting fort mange ganger. Det er enkelt forklart. Det er mye dette skal bli brukt til. Finnes mange bruksområder. For eksempel Folding@Home som er et prosjekt for frivelige deltar med sin datakraft i og utvikle medisine og forskning som bidrar mot f.eks kreft, alzheimer og andre ting. Les mer her http://en.wikipedia.org/wiki/Folding@home Endret 3. september 2011 av MikalD Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Okei, nå skjønner jeg Takk for svar. Kommer til å følge med på dette her Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 He he, har en god antagelse på hvilken tallknusing som faktisk yter sinnsykt bra med Amd Gpu'er og hvor Nvidia ikke gjør det akkurat så bra. Lykke til ! Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 med tanke paa at Nvidia gjor baade CUDA og opencl, og ikke minst at CUDA har strupetak paa storparten av markedet, og spesielt da f@h, er det vel bare ett scenario jeg og kan tenke meg der ATI klart er overlegent jeg og Om man skulle vare interessert i slike ting kan som er bygget fra 100% 'commodity hardware' og bruker Radeon GPU'er vare verdt aa sjekke ut denne holder forvorig den naavarende 3dje plassen paa Green500 listen.. en anen som kan vare verdt en liten titt er , som er en helt utrolig enkel build, og var fjerdeplass paa forrige Green500 listen, men buker Nvidia Tesla.. Er helt vanvittig hva flops/watt ratio disse GPU'ene har Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) ' timestamp='1315102400' post='18261316']med tanke paa at Nvidia gjor baade CUDA og opencl, og ikke minst at CUDA har strupetak paa storparten av markedet, og spesielt da f@h, er det vel bare ett scenario jeg og kan tenke meg der ATI klart er overlegent jeg og Om man skulle vare interessert i slike ting kan som er bygget fra 100% 'commodity hardware' og bruker Radeon GPU'er vare verdt aa sjekke ut denne holder forvorig den naavarende 3dje plassen paa Green500 listen.. en anen som kan vare verdt en liten titt er , som er en helt utrolig enkel build, og var fjerdeplass paa forrige Green500 listen, men buker Nvidia Tesla.. Er helt vanvittig hva flops/watt ratio disse GPU'ene har Har fått litt inspirasjon av nagasaki gpu cluster. Men mitt blir nok ikke like stort. Men har endel plass så det blir stort til slutt. Har et stort område/hall som er egnet for servere med kraftig strømtilførsel og kjøling. Men må utsette det litt på grunn av venter på de nye 28mm GPUene fra AMD/ATI. De kommer om noen uker så ikke mye utsettelse Men Nvidia går som planlagt Endret 7. september 2011 av MikalD Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hvordan fungerer Nvidia mot AMD/ATI her? Slik jeg forstår det så er AMD/ATI overlegen på ren aritmetisk ytelse, og yter flere FLOPS. Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hvordan fungerer Nvidia mot AMD/ATI her? Slik jeg forstår det så er AMD/ATI overlegen på ren aritmetisk ytelse, og yter flere FLOPS. AA sammenligne AMD (opencl) og Nvidia (CUDA+opencl) er omtrent som aa sammenligne Direct3D og OpenGL, mens OpenGL er (diskuterbart) en bedre standard hjelper dette lite med tanke paa at 98% av alle spill som faktisk betyr noe bruker Direct3D. Derfor, selv om det er liten tvil om at /teoretisk/ AMD/ATI har flere FLOPS enn tilsvarende produkter fra Nvidia i samme prisklasse har AMD/ATI bare ca 2% av bruksomraadet til Nvidia og CUDA. CUDA er solid, etablert og mye enklere aa ha med aa gjore fra ett "utviklerperspektiv", opencl er veldig ungt og har lite oppslutning innenfor industrien (enda, hva som skjer om noen aar er en annen sak, men man kjoper ikke hardware i dag for aa bruke om 3-5 aar heller..). I prasis er det to felt som kjorer opencl og ATI i dag, zero/garage-end (-f@h) og absolutt top end, resten av markedet tilhorer nesten fullstendig ene og alene til Nvidia og CUDA. Saa om du er ute etter mye FLOPS er ATI stedet aa gaa, eneste problemet er at utenfor hashing av visse spesifike algoritmer, eller simulering av avansert fysikk som feks fluid dynamics eller astrofysikk, har ATI lite ekte "bruksnytte". Om man da ikke skal enten: 1. Er ute etter bare FLOPS for the sake of it; 2. Skal simulere (astro)fysikk, eller 3. skal utvikle respektiv programvare selv. Og i tilfelle 3 ville CUDA vaert ett bedre valg ivertfall intil opencl har vokst seg litt mer etablert (si 3-5 aar). Et annet problem her er at ATI har daarlige Linux/*nix drivere, mens Nvidia sine er voksne og velutprovd, noe som begrenser den reelle nytteverdien av ATI ytterligere lavere (om man da ikke er villig til aa sitte paa hardwaren noen aar..) og innenfor dette feltet er det kun /Linux som gjelder/. Uten aa gi vekk alt for mye her kan jeg vel si at all SME tilhorer Nvidia, saa mitt tips til MikalD ville vaert aa velge Nvidia.. om han da skal gjore mer en streng matematisk astrofysiske simulereinger, eller kjore visse hashing/mining algoritmer.. utover dette er det bare Nvidia som gjelder. Det er klart at ATI gir flere teoretiske FLOPS, men hva man ser naar man gaar litt dypere inn i ting at paa det reelle plan er ting ikke helt slik. Om dette er fordi ATI/AMD er likestilt hardware messig eller om dette er fordi CUDA er mer voksent og har bedre mer utprovde implementasjoner, men jeg kan jo ikke gi vekk alle svar heller GPU clustering er et farlig felt aa gaa inn i siden det er lett aa faa mange flops, men saers vanskelig aa bruke dette til noe reelt produktivt.... og med ATI er dette naaloyet deretter mange flere ganger mer mikrosopisk.. om man ikke er en saers dreven C programmerer.. MvH [infected] 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Kudos for et veldig utfyllende svar! Valget avhenger vel svært mye på hvilket arbeid TS vil utføre. Driver man med enkle hash-dekrypteringer så kan man vinne svært mye på å velge ATI/AMD, mens derimot, som du sier, er det mye bedre å velge Nvidia og CUDA til mer avansert arbeid. Om man for eksempel driver med Bitcoin-mining, så viser det seg at AMD/ATI er overlegen i forhold til Nvidia, og det vil være fullstendig ubrukelig å prøve seg med dem. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Dette skal bli interessant å følge med på Forøvrig er visst AMD/ATI kjappest på Bitcoin om en driver med slikt. Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Dette skal bli interessant å følge med på Forøvrig er visst AMD/ATI kjappest på Bitcoin om en driver med slikt. Flott og høre at folk vil følge med. Ja AMD/ATI er best der ja. Så får se om jeg ikke får til og kjørt noe mining mens jeg ikke bruker de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå