Gå til innhold

Jobb nr. 2 for sjømann på fri.. Taxisjåfør?

Opas

Anbefalte innlegg

Hei.

Som sjømann jobber jeg i fire uker, og har fri i fire. I lengda blir det kjedelig å gå hjemme og trø, spesielt med tanke på at jeg ikke har noen tidkrevende hobbyer å holde på med.

Lurer på å få meg en jobb til, men lurer på hva det kan være..?

Her hvor jeg bor, har vi en stor base med mange firma som har ymse skipsservicer, og et par verft i nærområdet. Tror kanskje det kan bli nok båt også, så tror ikke dette er så veldig aktuelt.

Har lurt litt på taxisjåfør, er det noen som har peiling på hva som skal til for å få ei stilling som det?

Frister ikke så veldig mye å sitte i kassa på Rimi heller liksom.

Lønn er ikke noe tema, da jeg klarer meg godt med de jeg har fra skipsfarten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å finne noe du liker. Finn en taxiholdeplass og spør om det er noen eiere som er på jakt etter folk. De kan nok også hjelpe deg videre med det du trenger av evt. prøver.

...en annen mulighet er å ta kontakt med crewingfolkene på jobben og høre om de har noe deltidsarbeid på land de trenger folk til. Jeg vet at maintenance management hos min arbeidsgiver er på jakt etter en Chief, 1. eller 2. engineer som kan hjelpe med å oppdatere jobber og komponenter i vedlikeholdssystemet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jobber selv 4-4 turnus, og i perioder har jeg vært inne på tanken å skaffe meg en ekstrajobb. Siden lønn ikke er et tema, har jeg vurdert å prøve noe som er så langt fra min daglige stilling som maskinist som det er mulig å komme. Som du sier, så frister det ikke å sitte i kassa på en eller annen butikk. Taxisjåfør er sikkert greit med tanke på fleksibel arbeidstid. Ellers kan det kanskje være bra å jobbe med noe man har interesse for. Ellers kan jeg anbefale å bruke friturene til litt reising. Det gir et fint avbrekk fra ellers "kjedelige" friturer. :)

Lenke til kommentar

Det er i utganspunktet ikkje så mykje som skal til for å være taxi-sjåfør. Det kreves sjølvsagt førerkort og i tillegg må du ha ein helseattest og ein vandelsattest. Enkelte plasser må du også avlegge ein såkalt kjenntmannsprøve for å vise at du kjenner området godt nok til å finne fram.

Men spørsmålet er kor stor plassen du bur på er. På mindre plasser er taxikjøyring noke som du tar på deg og som er eit tilbud då må halde oppe heile året. Ikkje berre dei vekene du er heime (eit alternativ kan være å slå seg samman med nokon som jobber motsatt skift).

Men på større plasser så har dei ofte eit litt større behov for hjelp til kjøyring om natta og i helga.

Dersom du liker å jobbe med hendene, så kan du f.eks kjøpe eit gammalt hus som du pusser opp og selger. Dersom du melder flytting og har hatt bustadsadresse der i eit år så kan du selge skattefritt. (Det er ikkje din feil at du ikkje faktisk overnatter der meir enn halve året når du har den jobben du har).

Ulempen her er sjølvsagt at inntjeninga kan være litt varierande, så du bør nok sjå på dette som ein hobby og ikkje ein jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...