Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aprilia RS4 125 ytelse!


Felixius95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trimmer du, må du også endre dyser, og da bruker den mer.

 

Min Gilera SMT, som er moped, og utrimmet, bruker 0,33 liter på mila. Vil da tro en 125 cc bruker litt mer. Nærme 0,4 liter kanskje.

0,4 er jo nesten på nivå med en moderne dieselbil. (Min toyota bruker 0,45).

 

En original 1994 DT50R bruker 0,22/mil.

Lenke til kommentar

Kjørestilen har mye å si. Derfor jeg skrev normal kjøring ca. 0,3. Jeg kan sikkert presse det langt høyere når lysten kicker inn. Men er bare snakk om 125 ccm da, ikke akkurat noe 600 heller :p

 

EDIT: Får det sikkert nedpå 0,2 også.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De to 125 ccm'ene jeg har peiling på av de nyere, er CBR og YZF. Disse gjør omtrent 140 hvis du drar dem helt ut og får det til å klaffe. Kjøttkaker til middag og medvind må kanskje til. Men 130 skal ikke være noe problem med disse to syklene, hvertfall.

 

 

Skjønner ikke hvor folk får disse tallene fra? 140km/h med 15 hk skal godtgjøres om man ikke kjører i orkan med medvind.

 

125 cc 4-taktere går ikke mye over 15 hk uten bruk av turbo eller turtall over 13-14k. Kanskje du kan tjene 2-3 hk med større dyse og ''effektannlegg''.

 

2-taktere har gjerne dobbelt så høy effekt som 4-taktere med samme sylindervolum. Grunnen er 1 arbeidstakt per omreidning, kontra 1 arbeidstakt per 2 omreidning på 4-takt.

Det betyr at 125 cc 2-takt har en naturlig ytelse på 35-40 hk.

Det er også mulig å få høyere effekt på bekostning av et veldig smalt kraftregister.

 

Poenget er at 4-taktere egentlig ikke kan trimmes uten å kjøpe ny motor.

2-taktere har ofte en liten klaff i starten av resonanskammeret som lett kan tas ut for orginaleffekt.

Lenke til kommentar

De to 125 ccm'ene jeg har peiling på av de nyere, er CBR og YZF. Disse gjør omtrent 140 hvis du drar dem helt ut og får det til å klaffe. Kjøttkaker til middag og medvind må kanskje til. Men 130 skal ikke være noe problem med disse to syklene, hvertfall.

 

 

Skjønner ikke hvor folk får disse tallene fra? 140km/h med 15 hk skal godtgjøres om man ikke kjører i orkan med medvind.

 

125 cc 4-taktere går ikke mye over 15 hk uten bruk av turbo eller turtall over 13-14k. Kanskje du kan tjene 2-3 hk med større dyse og ''effektannlegg''.

 

2-taktere har gjerne dobbelt så høy effekt som 4-taktere med samme sylindervolum. Grunnen er 1 arbeidstakt per omreidning, kontra 1 arbeidstakt per 2 omreidning på 4-takt.

Det betyr at 125 cc 2-takt har en naturlig ytelse på 35-40 hk.

Det er også mulig å få høyere effekt på bekostning av et veldig smalt kraftregister.

 

Poenget er at 4-taktere egentlig ikke kan trimmes uten å kjøpe ny motor.

2-taktere har ofte en liten klaff i starten av resonanskammeret som lett kan tas ut for orginaleffekt.

 

Har selv hatt 130 med litt til å gå på når det gjelder turtallet. Ikke særlig lysten på å presse på mer heller. Si 138 med det jeg nevnte før deg, bare at du dro det så til de grader mye høyere ;)

 

Og det er ganske så allmennkunnskap at skal du trimme lettsykkelen din i noen retning, så kjøper du totakter. Dersom du derimot ikke skal det, hvorfor ikke kjøpe firetakter? Godt bunndrag, trenger ikke å jage på så jævlig. Men vi snakker 125 ccm, så vi får ikke ta i alt for mye her. Det er ikke akkurat noen monstersykler, det må vi (hvertfall jeg) vente med litt til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mye svada i denne tråden.

 

Regn med en reell toppfart på 120-130 med RS4, altså veldig likt som R125. Den går iallefall ikke noe saktere, heller fortere (men minimalt). Bensinforbruket er nok også veldig likt, 0,3 l/mila er normalt på firtakterne. RS4 er en direkte konkurrent til R125, og det er naturlig at Aprilia har gjort sitt beste til at denne sykkelen skal minst like god. 15kg mindre vekt hjelper også mye på en såpass allerede liten sykkel. Har selv hatt RS125 og har bare gode ord å si om Aprilia. Pent design og fantastiske kjøreegenskaper. Bremser i særklasse og racer-sittestilling. Går nok mest på hvilket design du faller for, men lønner seg uansett å prøve begge syklene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...