Gå til innhold

Høyhastighetskamera

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å gjøre et prosjekt i Fysikken, hvor jeg er nødt til å bruke et høyhastighetskamera.

Jeg har lett mye på nettet, men har ikke funnet noen nettsider som forteller noe om hvordan man kan låne, leie, eller eventuelt komme å besøke noen steder som har et slikt kamera, å få gjort eksperimentet der.

Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få tak i et?

Takk for svar!

Endret av Dippern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt til å gjøre et prosjekt i Fysikken, hvor jeg er nødt til å bruke et høyhastighetskamera.

Hvis det er en skoleoppgave har vel skolen nødvendig utstyr? Ellers er det en del kompaktkameraer som har høyhastighetsfunksjon, men det spørs litt hvor høy bildefrekvens du trenger og hvor stor oppløsning du må ha.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hvis det er en skoleoppgave har vel skolen nødvendig utstyr? Ellers er det en del kompaktkameraer som har høyhastighetsfunksjon, men det spørs litt hvor høy bildefrekvens du trenger og hvor stor oppløsning du må ha.

Dette er en oppgave som vi ikke er pålagt å gjøre, men siden det er siste år på vgs så kunne jeg tenkt meg å gjøre den for "ekstra poeng". Så skolen har ikke de nødvendige utstyret for set slikt eksperiment.

Men er jo ikke helt sikker på selv hvo høy bildefrekvens jeg trenger. Det eksperimentet går ut på er at jeg skal slippe en kule på gulvet å filme hvor den treffer (I en slik lav hastighet at jeg ser nøyaktig hvor den treffer)

Takk for svar!

Lenke til kommentar

...

Det eksperimentet går ut på er at jeg skal slippe en kule på gulvet å filme hvor den treffer (I en slik lav hastighet at jeg ser nøyaktig hvor den treffer)

Da virker et kamera å være en unødvendig omvei.

Hvorfor ikke bare et blåpapir over et millimeterpapir? (Evt. dyppe kula i tusj)

Treffpunktet markeres da direkte og helt nøyaktig.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt mer om hvilke hastigheter du forventer (gjerne i prosent av bilderuta per sekund)?

Og hvor stor nøyaktighet du trenger på opptaket (gjerne i prosent av bilderuta)?

Forhåpentligvis er kravene satt sånn at du klarer deg med et vanlig HD videokamera med 60 fps. Det går fint an å kjøre sånne opptak sakte med f.eks 6 bilder per sekund. (1/10 av normal hastighet)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er sannsynligvis ikke så lett å få lånt eller leid et "ekte" high speed kamera (med mange tusen fps) da de er svinaktig dyre. Det jeg ville gjort er å forhøre meg litt med venner og kjente, eller ta direkte kontakt, med bedrifter i nærheten. Driver de litt med utvikling og engineering kan det hende de har gått til innkjøp av HS kamera for testvirksomhet (det har i hvertfall bedriften der hvor jeg jobber). Vi har også lånt kamera noen ganger, da tror jeg det er av høyskolen i Vestfold hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...