Gå til innhold

Hva er en siviløkonom?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En siviløkonom har en bred utdanningsbakgrunn innen økonomisk-administrative fagområder. Dette gjør en siviløkonom i stand til å arbeide innen mange ulike deler av en organisasjon, innen ulike funksjoner og arbeidsområder. Svært mange siviløkonomer arbeider som topp- eller mellomledere i virksomhetene de er ansatt i.

Vanlige arbeidsoppgaver for en siviløkonom:

administrasjon og ledelse

finansiering av bedrifter/virksomheter

økonomisk analyse; regnskap, budsjett og prognoseareid

samfunnsøkonomisk analyse

prosjektledelse

revisjon, innkjøp og logistikk

markedsføring, PR og kommunikasjon

personalutvikling/HR

ekstern konsulentvirksomhet

Det er også mange siviløkonomer som driver med undervisning, forskning eller utredningsarbeid.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sivilokonom

Lenke til kommentar

Siviløkonomer drikker kaffe, knatrer i Excel, kjører mørkeblå BMW (3-serie før fylte 35, 5-serie etterpå), går i møter, skriver reiseregninger og stemmer Høire.

Kan nesten ikke vente til jeg er ferdig utdannet! Hvorfor slite i livet når, når man bare kan bli siviløkonom...

• Liker 1
Lenke til kommentar
En siviløkonom har en bred utdanningsbakgrunn innen økonomisk-administrative fagområder. Dette gjør en siviløkonom i stand til å arbeide innen mange ulike deler av en organisasjon, innen ulike funksjoner og arbeidsområder. Svært mange siviløkonomer arbeider som topp- eller mellomledere i virksomhetene de er ansatt i.

Vanlige arbeidsoppgaver for en siviløkonom:

administrasjon og ledelse

finansiering av bedrifter/virksomheter

økonomisk analyse; regnskap, budsjett og prognoseareid

samfunnsøkonomisk analyse

prosjektledelse

revisjon, innkjøp og logistikk

markedsføring, PR og kommunikasjon

personalutvikling/HR

ekstern konsulentvirksomhet

Det er også mange siviløkonomer som driver med undervisning, forskning eller utredningsarbeid.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sivilokonom

Så det er et ganske bredt yrke da med andre ord? Er dette veien å gå hvis man søker etter toppstillinger?

Siviløkonomer drikker kaffe, knatrer i Excel, kjører mørkeblå BMW (3-serie før fylte 35, 5-serie etterpå), går i møter, skriver reiseregninger og stemmer Høire.

Hvor mye tjener en siviløkonom i gjennomsnitt, eller sånn ca? Hvor mye kan man tjene?

Lenke til kommentar

Lønnsstatistikker klarer du sikkert å Google deg frem til. Liten grunn til å se seg blind på ekstremverdiene (Helge Lund tjener 10-15 millioner, Jens Ulltveit-Moe vesentlig mer i et godt år – begge er siviløkonomer), men også vi dødelige har til salt i såret. Skal mye til for å begynne under 400k pluss ymse, tilsvarende avvik må til for ikke å doble dette på litt sikt. Avhenger veldig av hva slags livsstil du ønsker, hvilket område du jobber i etc.

Siviløkonomer tjener generelt så godt at lønn aldri vil være noen grunn til å styre klar av de fleste aktuelle stillinger, samtidig som det ikke er så astronomisk som enkelte sikkert ser for seg – man bør like det man holder på med i utgangspunktet, de færreste kan cashe ut etter 3-4 år og bosette seg på en karibisk øy.

Lenke til kommentar

NHH har en del fortrinn, uten at jeg har særlig mye erfaring med alternativene. Jeg tror det er viktig at NHH ligger litt fjernt til med et miljø der alle studerer det samme, i motsetning til alle markedsføringsfantastene man kan treffe på i gangene på Nydalen.

Også i vest det imidlertid slik at ellers oppegående studenter kan finne på å blande det subjektive med det objektive.

Lenke til kommentar

Vil nok si at NHH er den mest prestisjefylte av de to. Hvis du har lyst til å gå BI skal du selvfølgelig det, men hvis man ser helt subjektivt på det satser man NHH.

Er det sånn at de som går på NHH får bedre jobber, rent statistisk sett? Da ser vi på de som har de samme karakterene da, og ikke noen som bare har festet gjennom hele studietiden.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

NHH har en del fortrinn, uten at jeg har særlig mye erfaring med alternativene. Jeg tror det er viktig at NHH ligger litt fjernt til med et miljø der alle studerer det samme, i motsetning til alle markedsføringsfantastene man kan treffe på i gangene på Nydalen.

Også i vest det imidlertid slik at ellers oppegående studenter kan finne på å blande det subjektive med det objektive.

Ooooops. Brainfart.

Lenke til kommentar

Vil nok si at NHH er den mest prestisjefylte av de to. Hvis du har lyst til å gå BI skal du selvfølgelig det, men hvis man ser helt subjektivt på det satser man NHH.

Er det sånn at de som går på NHH får bedre jobber, rent statistisk sett? Da ser vi på de som har de samme karakterene da, og ikke noen som bare har festet gjennom hele studietiden.

Nå er jeg på tynn is, men jeg ser for meg at hvis du har to identiske søkere hvor den ene har gått BI og den andre har gått på NHH ville man valgt den som har blitt utdannet ved sistnevnte. I det virkelige arbeidsliv kan jeg ikke se for meg at det blir en avgjørende faktor.

Lenke til kommentar

Nå er jeg på tynn is, men jeg ser for meg at hvis du har to identiske søkere hvor den ene har gått BI og den andre har gått på NHH ville man valgt den som har blitt utdannet ved sistnevnte. I det virkelige arbeidsliv kan jeg ikke se for meg at det blir en avgjørende faktor.

Jeg tror mer at, hvis det er to identiske søkere, men en fra BI og en fra NHH. Så blir den valgt den som har gått på samme skole som den som ansetter :-) Kjent sak at folk har en tendens til å like folk som har gått på samme skole som seg selv, da de "vet hva de får" og foretrekker det. Noe som nok er en av grunnene til at toppledelsen i Norge er veldig NHH tung.

Lenke til kommentar

Jeg tror mer at, hvis det er to identiske søkere, men en fra BI og en fra NHH. Så blir den valgt den som har gått på samme skole som den som ansetter :-) Kjent sak at folk har en tendens til å like folk som har gått på samme skole som seg selv, da de "vet hva de får" og foretrekker det. Noe som nok er en av grunnene til at toppledelsen i Norge er veldig NHH tung.

[/

Fakta:

En undersøkelse av de 500 største bedriftene i Norge er fordelingen følgende:

25 % av alle toppledere er fra BI

Til gjengjeld er "kun" 18 % fra NHH, og 14 % er fra NTNU.

Kilde: http://www.dn.no/kar...icle1966144.ece

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Dere er nok på tynn is begge to. :)

En undersøkelse av de 500 største bedriftene i Norge er fordelingen følgende:

25 % av alle toppledere er fra BI

Til gjengjeld er "kun" 18 % fra NHH, og 14 % er fra NTNU.

Kilde: http://www.dn.no/kar...icle1966144.ece

Tror nok det har mer å gjøre med at de som går BI vanligvis har en annen økonomisk og sosiologisk bakgrunn enn de som går NHH. :)

Lenke til kommentar

Skal vi ikke heller gå løs på UiO som har hatt nesten alle statsministre, de fleste ministre og veldig mange av dagens stortingsrepresentanter. Mulig det er kult å styre en bensinstasjon, men noe helt annet å styre en nasjon.

Nå spurte jeg om hva en siviløkonom er og hvilket universitet som er mest prestisje fullt, og ikke hvor statsministere og andre politikere har gått på universitet.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at på spørsmål nummer 2 er det veldig vanskelig å si. "Prestisjefylt" er en veldig lite spesifikk beskrivelse.

Hvilken skole går flest leder på?

Hvilken skole går flest statsledere på?

Hvilken skole har det høyeste snittet?

Hvilken skole har de høyeste poenggrenser for å komme inn?

Hvilken skoles tidligere elever har høyest inntekt?

Alle disse kan sees på som parameter for hvilken skole som er mest "prestisjefylt" så du må nok være litt mer konsis. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...