Gå til innhold

[Løst] Kjøp av gaming/3dmod PC (max 15/16 000)

Anbefalte innlegg

Hei til alle dere datakyndige på dette finfine forum!

Etter å ha lurka på forumet de siste månedene, så har jeg endelig bestemt meg for å slå litt på stortromma og da skal det bygges en pc for første gang. Budsjettet ligger som nevnt i tittelen på rundt 15/16 000, dette inkludert kun skjerm og komponenter/kabinett, da man allerede har slått seg løs på diverse tilbud den siste tiden.

Maskinen skal først og fremst brukes til 3d-modellering og gaming, men sidestilt også en del film/serier/anime/surfing/skolearbeid. Jeg har allerede satt opp det meste av pcen for første utkast, så trenger tilbakespill samt input på hvordan det er å spille med 3d-vision fra Nvidia og/eller om det i det hele tatt er verdt det. Jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å overklokke litt etterhvert, både på grafikkort og prosessor, men den tid den sorg.

Jeg har egentlig ikke så veldig mange krav når det gjelder deler, noen er det selvfølgelig, men det er nok en del som kan endres på om det viser seg at mine ideer er helt feil.

Kravene som jeg har satt opp hitil er følgende:

•  
  • Kabinettet skal være stilrent, helst ren hvit eller svart, altså ikke no juggel eller harry blå/rød/lilla/rosa lys
  • Kabinettet skal være forholdsvis stille/kjølig, samt være forholdsvis enkelt å få plass til enten et 580 eller 590(ikke noe problem om jeg må ta bort HDD-bay)
  • Grafikkort skal klare det meste på i alle fall full settings på spill, samt klare å eventuelt takle 3d-gaming (+ muligens 2 skjermer til senere), det må også ha en relativt god kjøler som ikke kjører som et fly(har allerede prøvd det før...)
  • Skjermen skal være mellom 23 og 27 tommer stor, ha en bra farge/kontrast gjengivning, minst mulig ghosting og eventuelt ha 1920x1200p(større arbeidsplass er alltid fint å ha) og/eller 3d-vision klar
  • Ettersom jeg mest sannsynlig kjøper/bestiller innen en 3-9 dager, så er det trygt å si at jeg også kommer til å gå for Nvidia og Intel som grafikk og prosessor.

Dette er de "kravene" jeg kommer på akkurat nå, om det er noe mer så oppdaterer jeg heller tråden om det trengs.

Første utkast av deler er som følger:

post-256366-0-44065900-1314980196_thumb.png

Ser dette sånn nogen lunde greit ut i forhold til mine egne krav? Vet blant annet at skjermen der er 3d-vision klar, men den er også kun 1080p. Er det sånn at nyere spill kun kan spilles på 1920x1200 eller kan man faktisk spille i vanlig 1080p? Tenker på titler som Alice, Crysis 2, etc da jeg har sett at på diverse benchmarks så blir det oppgitt 1200 som høydepiksler.

Det var nok det for nå, om det er noe jeg har bommet helt på eller har svart upresist på. Så er det bare å si ifra, er ikke så hårsår eller har såpass stålkontroll på data at jeg ville tatt meg nær av krass kritikk!

Takker på forhånd, Tjafsa out!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spare 100 kr på å gå for Kingston HyperX DDR3 8GB 1600MHz CL9, du vil også få litt bedre ytelse takket være 1600 MHz minne.

Jeg vil også sterkt anbefale deg å kjøpe en 60GB SSD, disse er 100 ganger raskere på 4K read enn en vanlig HDD og dette vil merkes utrolig godt når du bruker maskinen.

Skjermmessig får du ikke tak i en skjerm med både 120Hz/3D-vision Ready og 1920x1200 eller høyere oppløsning. De fleste spill blir i dag laget for 16:9-aspektet også, så skjermen er sånn sett ideell til film og spill med 120Hz og 16:9. Det som er et ankepunkt er derimot at et TN-panel ikke gir like gode farger som et IPS-panel vil gi deg. Gode TN-skjermer kan selvfølgelig nærme seg, men de vil alltid være litt bak på farger mot muligheten til 120Hz og mindre ghosting.

Lenke til kommentar

Der var det et minnesett jeg hadde oversett ja, ikke så de alt for høye ut heller, så da kan jeg like så greit legge på 2x av disse om de passer under noctua-kjøleren.

Er det virkelig så stor forskjell å ha OSet på en SSD at det er verdt å legge inn 800 kroner til? I såfall så gjør jeg gjerne det!

Angående skjermen jeg har lagt til; Ville denne skjermen være et godt alternativ til min bruk, eller er et TN-panel så langt bak at 3d ikke veier like mye opp som fargekvaliteten på en IPS-monitor?

Ettersom jeg "ikke" fikk noen tilbakemelding på resten av oppsettet, så tar jeg det som at det jeg har satt opp fungerer bra i forhold til mine egne krav? Når jeg først er inne på oppsettet, så lurer jeg egentlig på hvor mye ytelsesforskjell jeg ville fått om jeg hadde gått opp til en 590, spesielt innen 3d og eventuelt til fremtiden om jeg kjører 3-skjermsoppsett med 3d-vision surround.

Takker for hjelpen hittil!

Lenke til kommentar

Er det virkelig så stor forskjell å ha OSet på en SSD at det er verdt å legge inn 800 kroner til? I såfall så gjør jeg gjerne det!

Angående skjermen jeg har lagt til; Ville denne skjermen være et godt alternativ til min bruk, eller er et TN-panel så langt bak at 3d ikke veier like mye opp som fargekvaliteten på en IPS-monitor?

Ettersom jeg "ikke" fikk noen tilbakemelding på resten av oppsettet, så tar jeg det som at det jeg har satt opp fungerer bra i forhold til mine egne krav? Når jeg først er inne på oppsettet, så lurer jeg egentlig på hvor mye ytelsesforskjell jeg ville fått om jeg hadde gått opp til en 590, spesielt innen 3d og eventuelt til fremtiden om jeg kjører 3-skjermsoppsett med 3d-vision surround.

Takker for hjelpen hittil!

Det er større forskjell enn 800 kr skulle tilsi, forskjellen er dag og natt. Alt skjer instant, og du slipper å vente på at webleseren spretter opp og lignende. Til 3D-modellering og oppstart av dette vil du merke vanvittig forskjell.

Er du opptatt av rask responstid og er typisk en fyr som spiller mye FPS og er avhengig av rask respons vil en 120Hz være best. Om du er opptatt av mest å se film og ikke er en voldsom gamer vil et IPS-panel være bedre. U2311H eller U2412M er uansett de jeg ville foreslått.

Resten er bra. Angående GTX 590 vil du nesten ikke se forskjell på 1920x1080 annet enn ekstra hakking i form av microstutter og driverproblemer. Om du har planer om å kjøre over tre skjermer vil et GTX 590 være det eneste enkle kortet som kan gjøre dette fra Nvidia, og AMD-kort er ikke inne for tida.

Lenke til kommentar

Jeg får vel putte inn litt penger i en SSD da ser det ut til! Hvor langt er det man kommer på en sånn diskmengde i forhold til lagring av programmer og spill etc? Ville det kanskje vært bedre om jeg hadde tatt en litt større disk?

De spillene jeg vanligvis spiller går under Moba og mmo, men jeg kan til tider strekke meg til å spille litt andre typer spill dog er det nok ikke snakk om store mengder tid innom fps. Så da er det vel kanskje like greit å kjøpe seg en ips skjerm?

Ville det blitt lettere/mer oversiktlig å jobbe med 3d, photoshop, illustrator etc om jeg hadde hatt en 1200p i høyden i forhold til 1080p?

Lenke til kommentar

60GB vil holde for OS+brukerprogrammer, men akkurat ikke for OS + store MMOs, da må du opp i 120GB for å få det til. En fin funksjon i windows er å relokalisere dokumentene dine til en HDD.

Angående SSD og spill er det MMOs som vinne noe på SSD, alle andre spill kan du likegodt kjøre fra HDD. MMOs har så mye loading siden det er så mange forskjellige karakterer og omgivelser at en SSD er praktisk i både loadingtid og opplevelse.

IPS-skjerm virker lurt for deg. Høyere oppløsning betyr mer brukbart arbeidsområde, men 1920x1200 er nok det høyeste du vil gå uten å bruke en liten formue på grafikkort. U2412M er et godt valg da. U2410 og HP ZR24W er litt bedre om du er veldig avhengig av god fargegjengivelse, om du bare photoshopper på hobbybasis vil en U2412M være praktisk talt like god ;)

Lenke til kommentar

Da ender man vel opp med å kjøpe en 120gig SSD da, men ser at Dustin har kampanje på både agility og vertex 2 til samme prisen for samme mengde gigs. Hvilken av disse er det eventuelt best å gå for, om man ser bort i fra problemene med agility som visstnok skal være løst?

Jeg blir litt usikker på hvorvidt jeg skal koste på meg den ekstra tusenlappen for å få bedre farger eller ikke.. Intil videre så er det snakk om photoshop og 3d modellering i samband med studering på høyskole, som jeg er sånn sett ferdig med neste vår, og da er det forhåpentligvis inn i jobb etterhvert, så da er det valget om man skal vente å se eller bruke ekstra penger nå.

Du skrev at "1920x1200 er nok det høyeste du vil gå uten å bruke en liten formue på grafikkort", hvilken type grafikkort er det snakk om da, ettersom det grafikkortet jeg har valgt ut hittil er et fabrikksklokket gtx 580.

EDIT: Hvor langt kommer man på 750W strømforsyning med overklokking på både GPU og CPU? Er det noe levegg for en til 580 i SLI eventuelt senere?

Endret av Tjafsa
Lenke til kommentar

Agility 3 sine problemer er ikke løst, så hold deg unna denne da problemene spretter fram helt tilfeldig uten at noen spesielle komponenter stikker frem.

Hold deg til U2412M du, for perfekte farger må man også skaffe en kalibreringsmaskin og da betaler du plutselig 2000 kr ekstra for ekstra fargenøyaktighet >_<

GTX 580 vil takle 1920x1200 smertefritt, neste oppløsning etter dette er U2711 på 2560x1440 som er nesten dobbelt så høy oppløsning til 5000kr. For en slik oppløsning må du ha minimum HD 6950 2GB i Crossfire for å få god framerate, og det er mange problemer med multiGPU som gjør at det egentlig ikke kan anbefales for en smertefri opplevelse.

Om du har lyst på "rom" for et GTX 580 til med overklokking i beregning burde du nok gå opp til 850W. Det beste valget på dustin blir da AX 850W til 1380 kr, andrevalget bør være HX 850W. Om du tror du klarer deg med et GTX 580 vil 600W eller mer holde i massevis. Gode PSUer kan vare i 7-10 år og jeg vil absolutt anbefale deg å gå for en skikkelig PSU av Corsair, Antec eller Seasonic.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort følgende etter å ha lest innleggene dine:

Strømforsyning endret fra Corsair HX 850 til Corsair AX 850

SSD lagt til i lista, samt oppdatert til 120gb vertex 2

Skjerm endret til Samsung U2412M Ultrasharp 24"

Jeg har også lagt til 4 vifter for å sette inn i kabinett;

2x 140 mm Scythe Slip Stream 1200RPM til top(ut)

1x 140 mm Scythe Slip Stream 1200RPM til sidepanel(inn til grafikkort)

1x 120 mm Scythe Gentle Typhoon 1850RPM til bak(ut)

Luftoppsettet jeg har tenkt meg er som følger:

2x 120 mm vifter foran for luft inn

2x 140 mm i topp for luft ut

1x 140 mmi sidepanelet inn til grafikkortet og cpu

1x 140 mm bak for luft ut

Høres det sånn nogen lunde greit ut?

For tl;dr så legger jeg ved handlelista som er oppdatert

post-256366-0-38836700-1314999455_thumb.png

Lenke til kommentar

Bare for å tipse deg, så legger jeg ved et bedre opplegg kjølemessig i Define R3 for tårnkjølere enn du får med standard-layoutet. Du trenger ikke to inntaksvifter i front, men ellers vil jeg påstå dette er et mer optimalt oppsett enn standard inn foran -> ut bak for både skjermkort og CPU.

Oppsettet ser nydelig ut :thumbup:

Det blir ikke bare kraftig, men også stille.

Lenke til kommentar

Kan være ærlig å si at jeg slet med å forstå helt hva det bildet skulle fram til.

Tar jeg feil om jeg sier at du vil jeg skal ha en vifte bak for eksos, en i top for inn, side inn, en nederst foran inn og øverst foran ut?

Ble litt forvirrende det der kan jeg lett si :whistle:

Lenke til kommentar

Kan være ærlig å si at jeg slet med å forstå helt hva det bildet skulle fram til.

Tar jeg feil om jeg sier at du vil jeg skal ha en vifte bak for eksos, en i top for inn, side inn, en nederst foran inn og øverst foran ut?

Ble litt forvirrende det der kan jeg lett si :whistle:

Det er helt riktig tolket.

Du kan også vurdere en vifte bakerst i toppen ut, men dette vil ikke merkes voldsomt.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig tolket.

Du kan også vurdere en vifte bakerst i toppen ut, men dette vil ikke merkes voldsomt.

Den er grei. Da kan jeg vel sånn sett egentlig bare bestille delene, bare vente til søndagen, sånn i tilfelle Komplett putter noen nye tilbud i Superweekend greia si :new_woot:

Er vel kanskje like greit å kjøpe med de viftene jeg tenkte, i tilfelle en av dem går til helvete eller er lettere defekt/bråker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...