Gå til innhold

[Løst] To partisjoner til en

kvito

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny samsung pc for tre dager siden med Windows 7. På oppstarten fikk jeg spørsmål om oppdeling av harddisken, noe jeg gjorde. Jeg tok 50GB på C-disken og resten på D-disken. Gjorde dette for på forrige pc var det kun programmer på C-disken, og alt annet på D-disken. Var i alle fall det jeg trodde... Problemet nå er at alt jeg legger inn på pc-en havner på c-disken som allerde er blitt litt for liten.

Har hørt at flere bare har en disk. Så er det mulig å gjør de to diskene om til en disk?

Har backup på alt på den nye, men vil helst slippe å starte maskinen på nytt. Hvis jeg ikke kan gjøre de om til en, er det da mulig å overføre plass fra D-disken til C-disken?

Håper noen kan hjelpe! :)

Endret av kvito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på "Datamaskin" under start menyen og trykk på behandle. I høyre side av det nye vinduet finner du menyen "Diskbehandling" under "Lagringsplass".

Når du har gått inn på denne menyen kan det ta litt tid før alle diskene og enhetene kommer opp > finn D: partisjonen når den omsider dukker opp og høyreklikk på den. Du kan nå enten velge å slette volumet (sørg for at du ikke har noe på D disken da), eller redusere volumet.

Gjør enten det ene eller det andre, alt etter hva som passer best for deg, og det skal dukke opp en ny del som er merket svart. Dette er utildelt disk plass.

Høyreklikker du så på C: partisjonen får du opp valget: Utvid volum. Her kan du velge hvor mye du skal utvide C: partisjonen.

Er elendig å forklare så du får bare ha meg unnskyldt, og eventuelt komme med spørsmål i ettertid eller underveis hvis noe skulle oppstå :w00t:

Lenke til kommentar

Høyreklikk på "Datamaskin" under start menyen og trykk på behandle. I høyre side av det nye vinduet finner du menyen "Diskbehandling" under "Lagringsplass".

Når du har gått inn på denne menyen kan det ta litt tid før alle diskene og enhetene kommer opp > finn D: partisjonen når den omsider dukker opp og høyreklikk på den. Du kan nå enten velge å slette volumet (sørg for at du ikke har noe på D disken da), eller redusere volumet.

Gjør enten det ene eller det andre, alt etter hva som passer best for deg, og det skal dukke opp en ny del som er merket svart. Dette er utildelt disk plass.

Høyreklikker du så på C: partisjonen får du opp valget: Utvid volum. Her kan du velge hvor mye du skal utvide C: partisjonen.

Er elendig å forklare så du får bare ha meg unnskyldt, og eventuelt komme med spørsmål i ettertid eller underveis hvis noe skulle oppstå :w00t:

hadde ingenting på D-disken så slettet den. Kommer opp ei rute merket med grønt rundt som det står ledig plass på. problemet nå er at når jeg høyreklikker på C-disken er det ikke mulig å trykke på utvid volum.

hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

Havner filmer, musikk, bilder og andre dokumenter på C: ? Legger du diverse saker på skrivebordet?

Isåfall kan du jo endre plasseringen av mappene til D:

Legger alt i biblioteksmappene som ligger inne i windows 7. Hvordan er endrer man i så fall plasseringen til D, slik at når du går inn på f-eks musik mappa ligger det der?

Lenke til kommentar

Først:

post-137074-0-59690600-1315078554_thumb.jpg

Når du er inne der, høyreklikker du på Desktop eller hvilken mappe du vil, også properties.

post-137074-0-47141000-1315078616_thumb.jpg

Etter du har endret fra C: til D:, trykker du OK, så vil det ta rundt 5 sekunder eller mer (avhenger av hvor mye du har), så er det ferdig :)

Edit: Ah, glemte en ting, du vil få opp et par varsler etter å ha trykket OK, da er det bare å trykke ja på begge.

Edit2: Dette går ann å gjøre på alle mappene, som Music, Pictures, Videos osv.

Endret av Tord93
Lenke til kommentar

hadde ingenting på D-disken så slettet den. Kommer opp ei rute merket med grønt rundt som det står ledig plass på. problemet nå er at når jeg høyreklikker på C-disken er det ikke mulig å trykke på utvid volum.

hva skal jeg gjøre nå?

Beklager at jeg var litt treg her. Det kan vel tenkes det ligger begrensninger i Windows som ikke tillater utvidelse av x antall GB, som i så fall vil bety at du må ta i bruk 3dje parts programvare for å utføre resten av operasjonen.

Easeus Partition Master er eneste programmet jeg har erfaringer med. Kan være litt knotete å rote seg fram i programmet.

Når du er inne i programmet høyreklikker du på disken du skal utvide og trykker på "Resize/Move Partition", og et nytt vindu skal poppe opp. Her får du opp en grafisk ilustrasjon, hvor den mørke blå delen av linjen er plass du har brukt på disken, den lyse delen av linjen er det som er tildelt disken, men enda ikke tatt i bruk, og den hvite delen er det som er upartisjonert. Simpelten bare dra den lille kulen, som ligger mellom det lyseblå området og det hvite området, utover det hvite området. Klikk deretter på OK og deretter på Apply

post-202144-0-50600400-1315137916_thumb.png

Lenke til kommentar

hva skal jeg gjøre nå?

Beklager at jeg var litt treg her. Det kan vel tenkes det ligger begrensninger i Windows som ikke tillater utvidelse av x antall GB, som i så fall vil bety at du må ta i bruk 3dje parts programvare for å utføre resten av operasjonen.

Easeus Partition Master er eneste programmet jeg har erfaringer med. Kan være litt knotete å rote seg fram i programmet.

Når du er inne i programmet høyreklikker du på disken du skal utvide og trykker på "Resize/Move Partition", og et nytt vindu skal poppe opp. Her får du opp en grafisk ilustrasjon, hvor den mørke blå delen av linjen er plass du har brukt på disken, den lyse delen av linjen er det som er tildelt disken, men enda ikke tatt i bruk, og den hvite delen er det som er upartisjonert. Simpelten bare dra den lille kulen, som ligger mellom det lyseblå området og det hvite området, utover det hvite området. Klikk deretter på OK og deretter på Apply

Gjorde dette, og det funka supert! Thnak you!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...