Mindwheeel Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Ble facinert idag når jeg leste denne artikkelen om nettmobbing: http://www.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/mobbing/innenriks/17925973/ Sitat fra teksten: "I dag satt Andrea og hørte på kurset «Bruk Hue» som arrangeres av Telenor, Røde Kors, Barnevakten og Medietilsynet. Der hørte hun at sjikane og mobbing straffes hardt, hvis politiet blir koblet inn." På meg virker det klart at mobbing av enkeltpersoner er en jævlig uheldig tendens for alle. Nettoeffekten fører til dårligere stemning blandt folk generelt, dårligere gjensidig forståelse, ineffektiv kommunikasjon, svakere grunnlag for samarbeid og til syvende og sist: mindre effektiv utnyttelse av alle ressurser. Kort sagt: Et fenomen som på sikt skaper tap for alle. De fleste ser også ut til å være enige i at mobbing "ikke er bra" - de politiske partiene er enige, foreldrene er enige, arbeidsgiverne er enige, alle er enige: Det finns mye bedre måter å kommunisere. Samtidig har vi for eksempel britisk tabloidpresse. Disse organisasjonene har i flere tiår holdt på med systematisk og grov mobbing av enkeltpersoner ovenfor hele offentligheten - uten at effektive mottiltak er gjennomført. Med tanke på hvilke signaler slik praksis sender til barn, unge og alle andre, er det lett å se hvilke enorme skadelige samfunnsmessige konsekvenser slik offentlig praksis sannsynligvis vil ha på sikt. Spørsmålet mitt er derfor litt stort, langsiktig, men virker høyrelevant: Har noen ideer til effektive midler for å motvirke systematisk offentlig mobbing av enkeltpersoner? Jeg tenker ikke bare på juridiske tiltak her, men like mye holdningskampanjer, "leading by example" og andre muligheter - i det hele tatt alle mulige ting som kan fungere effektivt for å motvirke at gale mediemoguler organiserer systematisk offentlig mobbing uten at noen kan sette stopper for det. Hvis du skal bruke din skarpeste kløkt og din rikeste kreativitet og grave frem det ypperste gullet fra ditt mentale skattekammer: Hva tror du kan funke? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Jeg tror aldri det kan bli stopp med mobbing trist men sant, uansett om man straffer mobberen eller driver med holdnings kampanje Vell det eneste er hvis man blir dømt med straff for mobbing da vil det nok bli mindre av det, men tviler sterkt på at det skjer. Endret 7. september 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Jeg tror aldri det kan bli stopp med mobbing trist men sant, uansett om man straffer mobberen eller driver med holdnings kampanje Vell det eneste er hvis man blir dømt med straff for mobbing da vil det nok bli mindre av det, men tviler sterkt på at det skjer. Joda, å fjerne det helt er nok ganske ambisiøst. Men om man kan redusere det med selv 10% kan jo dette ha stor praktisk nytteverdi... Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg tror aldri det kan bli stopp med mobbing trist men sant, uansett om man straffer mobberen eller driver med holdnings kampanje Vell det eneste er hvis man blir dømt med straff for mobbing da vil det nok bli mindre av det, men tviler sterkt på at det skjer. Joda, å fjerne det helt er nok ganske ambisiøst. Men om man kan redusere det med selv 10% kan jo dette ha stor praktisk nytteverdi... Ja å det tror jeg er fult mulig å få ned mobbing med 10% Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Mye av mobbingen kan unngåes.. Har selv kunne vært et meget stort mobbeoffer.. Men fant løsningen som kan fungere for mange.. Hvis den som blir mobbet ikke reagerer på mobbing eller reagerer "motsatt", så gidder ikke folk mobbe mere, for da er det ikke artig lenger. Gi mobberen heller et smil og ikke ta deg nær av noe som helst av det han sier! Husk at kroppsspråket ditt og sier mye.. En mobber er ute etter en viss respons, og oppnåes ikke det, faller interessen for å fortsette å mobbe den personen bort. Man ser og gode eksempler i dyreverden. Feks. hunder som erter hverandre, men hvis motparten ikke reagerer, er det ikke interessant lenger. Alle sier at stygge ord "smerter". Men hvorfor?? Jo fordi det "uskyldige" offeret tar det inn på seg. La det heller prelle av! Jeg var en syltynn spinkel guttunge når jeg gikk på skolen. Jeg var og meget sjenert, og gikk stort sett sammen med noen av "taperne" i klassen. Andre prøvde å mobbe, men jeg lot det prelle av, og var ofte "enig" med dem. Derfor gadd de ikke gjøre det mer! Mens noen av de andre tok seg nær av mobbingen, og da ble de bare mer mobbet. "Alle" har visse "Skavanker" som man kan bli mobbet for. En mobber får bedre selvtillit, men han kan faktisk være en verre taper.. Og noen mobbere tåler rett og slett ikke mobbing i det hele tatt. Men ikke prøv å mobbe igjen, det blir bare verre. Så mitt råd: Enten la vær å gi noe som helst negativ respons på mobbingen, eller eventuelt gjør det om til en positiv kommentar tilbake. Ikke kom med et surt smil eller bare snu deg surt bort. Det er en av de ønskede responsen en mobber er ute etter. Jo større reaksjon han oppnår, jo mer interessant blir det for han å fortsette! Et smil i retur kan faktisk være nok mange ganger til å stoppe mobbingen. "Et mobbeoffer som ikke viser negativ respons, er ikke interessant å mobbe!" Håper dette kan hjelpe noen. Det er grunnen til at jeg aldri ble mobbeoffer! Lenke til kommentar
Lena:)) Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 si i fra til moren eller faren til den som mobber. Er kanskje litt banslig, men da blir det vell nokk stopp. Ellers kan man gå til politiet. skremme mobberen litt : - ) Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Nei, det finnast vel ikkje nokor løysing. Om mobbeofferet av ein eller anna grunn blir borte, så finn fjørfeflokken alltid ein annan å hakke på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå