Kusetjuv Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Skal fortelle litt kort; har gått videregående i 3 år + et år på folkehøgskole, er 21 år. På ung.skolen hadde jeg sterk adhd og fikk ikke medikamenter fordi psykologvesenet var trege, det var først når jeg nesten var 18 år jeg fikk medisiner og diagnosen. Jeg har bodd i fosterhjem hele livet men pga moren min drev med stoffer da jeg lå i magen så har jeg endt opp som en person som først ble ordentlig voksen i hodet som 18 åring. Dette pga medisinene som forandra meg helt. Jeg gikk kokkelinja etter oppfordring fra lærerene, de mente service og samferdsel var for mye matte og pga det kunne jeg ikke komme inn pga jeg hadde fått 2er i standpunkt. Så gikk jeg 2 år på en linje jeg ikke likte. Deretter gikk jeg folkehøgskole med data/multimedia, så gikk jeg IKT-servicefag, men det fantes ikke plasser i min kommune for lærlinger og jeg ville ikke flytte. Så jeg har prøvd i godt over 1 år og skaffe jobb, uten å lyktes, nettopp fordi jeg ikke har nok jobberfaring. I praksis burde jeg hatt sommerjobb fra jeg var 16, men pga mye skole og fordi jeg har lidd av sykdommen så har jeg hatt sosiale tilknytningsproblemer og blant annet reaktiv tilknytningsforstyrrelse som jeg har fått diagnosert av en spesialterapeut. Men det er ikke akkurat lett å få jobberfaring når folk sier nei til meg. Jeg sliter jævlig med å skaffe jobb, jeg har ikke erfaring omtrent, utplasseringer fra videregående og en arbeidspraksis på en barneskole som IT konsulent + noen avisjobber er alt jeg har. Hva kan jeg gjøre? Jeg ønsker jo heller ikke å fortelle hver enkel arbeidsgiver hele livshistorien min for at de skal kunne ansette meg, jeg vil jo egentlig holde det lavt..Jeg bare tenker åssen det skal ende når jg flytter ut om 1 år, hva skal jeg gjøre hvis jeg sliter sånn med jobb? Jeg er en veldig arbeidsom kar som er 100 % arbeidsfør og som ikke har problemer med å jobbe som noe. Jeg har arbeidet for broren min og løfta gudene vet hvor mange vedstabler for han og gjort masse arbeid, alle jeg kjenner spør alltid "hvordan kan du IKKE få jobb?" Osv. Akkurat nå går jeg på jobbsøkerkurs og har lært mye mer om å skrive gode CV'er (og søknader), men folk vil ikke ha meg, basert på tidligere jobberfaring, og jeg har jo slete hardt under undgdomsåra fra mobbing og min diagnose jeg fikk behandla så altfor sent...ikke at jeg legger skyld på denne men jeg må være ærlig og si sannheten. Hadde vært takknemlig for alle svar det er mulig å gi meg her. Lenke til kommentar
mariant Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hei Sitter som "mellomleder" i en bedrift med omtrent 250 ansatte. Vi har nettopp ansatt 17 nye medarbeidere, og 5 av dem var i min avdeling - og jeg var ansvarlig for å ansette disse 5. Det første jeg gjorde var å tenke på hvem jeg hadde hatt inne som vikarer det siste året, og så ringte jeg til 3 av dem som jeg var fornøyd med og tilbød dem jobb. De to andre ble ansatt gjennom annonsering i avis, men det er litt lotteri om de du ansetter passer inn. De som har vært vikarer har jo fått vist hva de er gode for på forhånd. Så mitt tips er: Bli vikar hos ett vikarbyrå. Du får da sjansen til å prøve deg hos mange forskjellige arbeidsgivere. Og hvis du: 1: Møter opp til avtalt tid 2: Viser interesse for å lære deg hva jobben går ut på (og alle andre arbeidsoppgaver som skulle dukke opp. 3: Stå på og jobb Du vil da "skinne som en sol" i forhold til 80% av andre vikarer, og være aktuell når de skal ta inn fast ansatte. Det vil nok kansje ikke gi deg jobb innen IT, men hvis du har anlegg for dette - blir det fort lagt merke til (hvis arbeidsgiver er oppegående), og da vet man aldri hva som kan skje. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Det største problemet er vel at du i praksis er ufaglært, slik at det er mange om beinet på dei jobbane du søker på. Utan utdanning og utan referanser frå andre jobber så er det vanskelig for potensielle arbeidsgivere å få eit inntrykk av korleis du er som arbeidstakar. Sidan du er så ung så bør du vurdere muligheita for vidare studier. Kanskje også vurdere å flytte for ei tid medan du tar utdanning. Spesielt kan dette være aktuellt dersom alternativet er å bli buande der du bur og ikkje ha jobb. Alternativt så kan du sjekke muligheitene for å ta forskjellige kurs. Slike enkle ting som f.eks førerkort åpner dørene for fleire jobbmuligheiter. Sjølv enkle kontorjobber krever ofte at du har førerkortet, spesielt kanskje innan IT-konsulent markedet. Dersom du får ein IT-konsulent jobb i kommunen så er det fort aktuellt at du må kunne kjøyre bil for å komme deg fram og tilbake mellom alle dei kommunale bygga som treng dine tjenester. Det finnes også ein rekke andre kurs som gjer at du blir hakket meir attraktiv til stillinga en det store fleirtallet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hvilke jobber er det du søker på? Uten at jeg vet hva du søker på tror kanskje du sikter litt høyt. Du har så godt som 0 erfaring, ingen utdannelse(?), du må få minst skikkelig arbeidserfaring fra ett eller annet sted. Prøv å få en jobb i kassa på rimi eller noe tilsvarende, de jobbene i seg selv er kanskje ikke det du er ute etter, men gir deg erfaring du antagelig kan bruke senere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå