Gå til innhold

Overbevis meg om hvorfor jeg skal kjøpe SSD

Pid0s

Anbefalte innlegg

Jeg er selv overbevist om at SSD er et genialt tilskudd til PCen, men jeg har lyst å overbevise hverdagsperson/gamere osv. Så hadde satt meget pris på om dere hadde tatt tid til å gi deres personlige meninger om SSD uten å gå for detaljert inn fordi det er tross alt hverdagspersonen som skal ta lære av dette :D

Setter også pris på nyttige linker om det finnes artikler som allerede dekker dette :)

Mvh, Pid0s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

SSD er forsatt på "kjekt og ha" for min del.

Det er ingen nødvendighet og koster for mye pr. GB og til syvende og sist betaler du fort 1 tusenlapp for 20-30 sekunders raskere oppstartstid.

Det er også mye problemmer ute å går med manglende støtte, firmware feil osv osv.

Så å komme med noen gode argumenter for å kjøpe SSD, utenom at det er "kjekt å ha", sliter jeg med :-)

Lenke til kommentar

I MP spill der det ikke er timer på spawn etter loading inn til level får du ett forsprang over andre fordi SSDen laster inn data raskere. Hjalp stort på tilgjengeligheten på "hardware" i f.eks. BF2 og BF 2142 mener jeg å huske.

Den er stillegående. Det er vel ingen som anbefaler en SSD som eneste disk i PC'en fordi de ikke har nok lagringskappasitet, men når snurredisken ikke brukes, så stopper den (om du har det på i strøminstillingene). Så blir det (litt) mindre bråk.

Lenke til kommentar

Den beste overbevisningen jeg kan gi, sammenlign på en pc med en windows install som gjerne er et halvt år ++.

Hvor mange har ikke opplevd hvor fint og flott det er med en ny fresh clean windows install, som starter på 30-40 sekunder. Så kommer tidens tann, med alle mulig småprogrammer og større oppdateringer, som alle skal inn og ha sin bit av kaka.

Greit, man kan fjerne ting med msconfig og få vekk de værste oppstarts synderne, men alikavel. pc'en føles ikke like sprek og rask lenger, som den gjorde. Harddisken jobber og knutrer, og ting tar liksom mye lenger tid.

Praktisk eksempel : Kontorpc'en min bruker ca 2 minutter fra bios bildet er ferdig, til alle ikoner er ferdig med å knatre seg på. dette er en install jeg har klonet iherdig fra disk til disk, og aldri reformatert. Byttet dette til en SSD til 800kr , og den startet nå og gjorde seg ferdig på rundt 35 sekunder. med en snart 2 år gammel installasjon..

Praktisk eksempel 2 : Pc'en jeg bygde til min fetter for snaut ett år siden. Grei maskin med 4kjerne, 4gb ram og hd5770. men han ville oppgradere, den brukte så lang tid på boot og åpne og ditt og datt. og harddisken gikk i ett. den brukte og ca 2 minutter på å gjøre seg ferdig med alt, dog der var det mye programmer med autostart som Skype msn utorrent osv osv , men det ønsket han å ha.

Oppgraderte til en Corsair Force 3 120gb os , og migrerte os'et med paragon migrate os to SSD som jeg kjøpte for 105kr, som kopierer alt over, og ALIGNER riktig.

resultat : Startet opp på 35 sekunder, og ble som en ny maskin. kostnad 1450kr

Jeg kan ikke få anbefalt SSD varmt nok! Men vær obs på at de nyeste SandForce 3 kontrollerne kan ha litt "barnesykdommer" enda, iværtfal ref forums og slikt.

Har hørt at Crucial M4 skal være bra å satse på, også Intel med seneste firmware update.

just my 5 and 10 cents ;P

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
  MrLee skrev (På 2.9.2011 den 7.20):

I MP spill der det ikke er timer på spawn etter loading inn til level får du ett forsprang over andre fordi SSDen laster inn data raskere. Hjalp stort på tilgjengeligheten på "hardware" i f.eks. BF2 og BF 2142 mener jeg å huske.

Nå brukte jeg ikke tidtaker, men jeg har prøvd en rekke spill(deriblant div. bf spill) først på SSD og så flyttet de over på en samsung spinpoint f3 1TB.

Jeg hadde ingen inntrykk av at det ble noe senere loadingstid utenom ved starten av spillet, fikk heller ikke noe fordel i starten av games.

Salgs trikset til SSD er positivt tall i form av høyere oppgitt hastighet, lavere respons og behandlingstid. Ser du bortifra tallene og ser på SSD i det daglige livet, så er forskjellen minimal.

For å komme med et mot eksempel for SSD.

Jeg satt i en intel x25-m 80gb i jobblaptopen min, den ble vesentlig kjappere i oppstarten, men ettersom jeg bare skrur av PCen en gang hvert skuddår, så var forskjellen minimal/ikke merkbar når jeg første hadde startet programmene mine, dermed ble det ganske unødvendig.

Jeg flyttet derfor disken heller over i den stasjonære, sammen med min andre SSD, for den starter jeg iallefall opp hver dag.

Vist enn regner på, så vil jeg tro at det er snakk om veldig lav prosentandel av den totale tiden du sitter på datamaskinen at du faktisk har behov for SSD, rundt 1-5% vil jeg tro, spørs på bruken. Til sammenligning i en gaming pc, så bruker du kanskje 70-80% av tiden du er på PCen i spill, og da hadde det kanskje vært lurt å investere 1000 kroner ekstra i et bedre skjermkort enn SSD (vist du har et begrenset budsjett).

Konklusjonen er at de reele forskjellene er:

Raskere oppstartstid (ubrukelig vist du nesten aldri restarter pcen)

Raskere start av programmer (igjen, ubrukelig vist du ikke avslutter programmet)

Lavere støynivå og noe lavere varmeutvikling

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Puttet en SSD i min 5 år gamle PC og sluttet dermed å vurdere en oppgradering, det får PC-en til å virke lynkjapp.

Poenget er at hvis du tar deg i å vente på at PC-en skal gjøre noe, så er det svært ofte det er pga HDD-en. Å bytte den ut med en SSD som gjør tilsvarende jobb 2-3x kjappere er den oppgraderingen du vil merke best.

En avveining man må ta med SSD-innkjøp er om man skal kjøpe en som kun er til OS/programmer, eller om man også skal kjøpe en som har plass til alle spillene man evt har. Hvis sistnevnte er tilfellet hadde jeg gått for 256gb, for førstnevnte så er det greit med 80-128gb.

Personlig har jeg en 80gb SSD med OS/programmer og noen få spill.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Etter at jeg flytta Windows over til ssd er alt så meget bedre. Oppstart, programlasting og generell lastetid for spill etc jeg har på den gjør det ene og alene verdt det :o) Jeg har riktignok en førstegenerasjons Corsair F60-disk, men er storfornøyd. Har tre Samsungdisker til lagring og synes dette funker utmerket.

Forøvrig brukte jeg Paragon Migrate OS to SSD til å flytte OS fra snurredisk til ssd uten reinstall. Meget kjekt og verdt en hundrings!

Lenke til kommentar

Jeg takler ikke PCer uten SSD lenger. De er for trege og uresponsive til at jeg klarer å bruke dem. Forskjellen er natt og dag, og det er virkelig en oppgradering som ikke bare er kjekk å ha, men også veldig praktisk med tanke på arbeidsflyt og at du slipper å knote med slike ting som msconfig for å skru av "unødvendige" tjenester, som ofte er et program som egentlig er praktisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uenig med IT-henrik i at SSD bare er "kjekt å ha". Brukeropplevelsen blir såpass mye forbedret, og responsen i datamaskinen er så kraftig forbedret i omtrent alt mulig som innebærer lesing elller skriving til/fra disk, at jeg er en av dem som aldri går tilbake til snurredisk som OS/programdisk mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...