eiga Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Finnes det en kommando som viser hva som er kompilert inn i kjernen? Har ClarkConnect(RH) på en box. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Du kan kjøre menuconfig i samme katalog som kjernen ligger. I regelen skal kildekoden til kjernen alltid ligge i /usr/src/linux. "linux" kan gjerne være en symlink til den virkelige plasseringen. F.eks: /usr/src/linux > /usr/src/linux-2.4.21. Her ifra kan du kjøre kommandoen "menuconfig". Dette starter konfigurasjonen av linuxkjernen (grafisk), og innstillingene for den kjernen du kjører (med mindre du har en egenkompilert kjerne) burde være "krysset av". (hvis ikke, så må du kopiere config-filen (ligger sannsynligvis i "/boot/config-kjernenavn"), som du forresten også kan se på, til /usr/src/linux som .config, og deretter kjøre make oldconfig). Lenke til kommentar
eiga Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Du kan kjøre menuconfig i samme katalog som kjernen ligger. I regelen skal kildekoden til kjernen alltid ligge i /usr/src/linux. "linux" kan gjerne være en symlink til den virkelige plasseringen. F.eks: /usr/src/linux > /usr/src/linux-2.4.21. Her ifra kan du kjøre kommandoen "menuconfig". Dette starter konfigurasjonen av linuxkjernen (grafisk), og innstillingene for den kjernen du kjører (med mindre du har en egenkompilert kjerne) burde være "krysset av". (hvis ikke, så må du kopiere config-filen (ligger sannsynligvis i "/boot/config-kjernenavn"), som du forresten også kan se på, til /usr/src/linux som .config, og deretter kjøre make oldconfig). Takk for ett grundig svar! Mappen /usr/src er tom. However, fant det jeg lette etter i mappen "/boot/config-kjernenavn". Det ser ikke ut til at jeg har menuconfig på systemet(sammen med mye annet). Det henger vel sammen med at Clarkconnect er ferdig skreddersydd til sine oppgaver. Tror jeg setter opp RH9.0 på boxen slik at jeg ikke mangler grunnleggende kommandoer for å kontrollere/installere det jeg vil teste ut. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Legg heller inn Trustix. Er bedre (sikrere) til ditt bruk enn vanlig RH. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 Legg heller inn Trustix. Er bedre (sikrere) til ditt bruk enn vanlig RH. Så grei ut den(har lastet og arkivert den). Tenkte jeg skulle legge inn en 'custom' installasjon(RH) som bare har med grunnleggende funksjonalitet. Så er planen at jeg supplementerer med alt av deamons og funksjonalitet jeg trenger manuelt(etter planen i ett fungerende rammeverk...), og lære dem skikkelig en av gangen etterhvert som de blir lagt til. Er relativt fersk i linux-domenet, så; Noe jeg burde ta med under installasjonen(med unntak av kompilering/utviklings-verktøy) for i mest mulig grad unngå dep.problemer? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Legg heller inn Trustix. Er bedre (sikrere) til ditt bruk enn vanlig RH. Det får da være måte på paranoia... Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 (...) Takk for ett grundig svar! Mappen /usr/src er tom. However, fant det jeg lette etter i mappen "/boot/config-kjernenavn". Det ser ikke ut til at jeg har menuconfig på systemet(sammen med mye annet). Det henger vel sammen med at Clarkconnect er ferdig skreddersydd til sine oppgaver. Tror jeg setter opp RH9.0 på boxen slik at jeg ikke mangler grunnleggende kommandoer for å kontrollere/installere det jeg vil teste ut. Om du har fjerna clarkconnect så får det være, men just for det record: Clarkconnect Download Dev-tools lar deg laste ned "development tools" slik at du kan kompilere programmer (og linux kjernen og alt mellom himmel og jord sikkert). apt-get install cc-develTo install the kernel source, please run apt-get install kernel-source#version (e.g. kernel-source#2.4.18-4) Så disse to kommandoene er alt som skal til for å få en cc-box til å bli klar for kjerne-kompilering. Så nå vet alle det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå