kalli Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Jeg driver å prøver meg fram med lang lukkertid for å ta bilder av vann slik at det får en "slørete effekt". Når jeg ikke bruker blitz har jeg fått det til greit noen ganger, men ofte når jeg bruker blitzen blir det ikke like "slørete". Er dette vanlig, eller gjør jeg noe feil? På forhånd, takk Endret 2. september 2011 av kalli Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Grunnen er at du har for kort lukkertid, hvis lukketiden er lang nok vil ikke blitsen ha innvirkning på det. Du kan bøte på det ved og bruke lengere lukkertid samt sette ned styrken på blitsen, vil anbefale deg og skaffe et ND-filter. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Å bruke blits ødelegger effekten. Blits "fryser" vanndråpene akkurat når blitsglimtet kommer - det du ønsker er lang lukkertid uten blits. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Hmm det var to helt forskjellige svar. Har blits en innvirkning eller ikke? Nautica: Hva er et ND-filter, og hva gjør det? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Blits gir lys til det rundt, men ødelegger effekt i vannet. Har du lav nok effekt på blitsen i forhold til hvor mye lys du får fra vannet i resten av lukkertiden, så synes det ikke så mye - det er dette Nautica tenker på. Et ND-filter er et gråfilter - et mørkt filter du setter foran på objektivet. Det fjerner lys, og gjør dermed at du kan ha lenger lukkertid og derfor mer sløret effekt. Men - ikke bruk blits med mindre du trenger den til lys for det andre som ikke er sløret vann. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Høres egentlig ganske logisk ut når du sier det sånn, hehe. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå