Gå til innhold

Finnes noe slags dynamisk "netlimiter" for et helt nettverk?

Anbefalte innlegg

Hei,

For å forklare bedre emnetittelen...

Jeg har flere PCer i nettverk som jeg administrerer alle sammen. De deler nettlinje, og jeg har f.eks. en server som står og bruker mye i ny og ne mens jeg ogås bruker forbindelsen manuellt til spilling og surfing osv.

Hvis jeg skulle ha smart fordeling av hastighet (slik som å reservere båndbredde for spill elelr sørge for at maskien jeg surer fra alltid har høyest prioritet) så finnes jo QoS - men det er avhengig av sterk ruter osv. for å i det hele tatt kunen fungere.

Det jeg har tenkt på er at - jeg kan ikke se noen grunn for at det ikke skulle være mulig å ha et program som kommuniserte mellom alle maskinene og la opp en smart strategi for å dele linjen seg imellom... omtrent som en slags distribuert samarbeids-QoS på en måte.

eksempel: serveren laster ned en torrent på full guffe. Jeg begynner se på en youtube video. programmet på serveren får beskjed av programmet på laptoppen min at "hey, nå skal jeg ha førsteprioritet, så begrens deg til X hastighet inntil du får beskjed om at jeg idler igjen"

Finnes det noe slikt program? Det er vanskelig å kunne google frem dersom det faktisk eksister, for jeg kjenner ikke uttrykket for noe slikt system om det i det hele tatt er laget (eller er praktisk mulig å få til - selv om jeg ikke kan se noen obvious grunn for at det ikke skulle kunne fungere). Jeg nenver Netlimiter fordi det er egentlig noe slikt program jeg trenger - men det må kunne fungere for et helt nettverk og ikke bare en enkelt maskin.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

cFosSpeed om du brukar Windows

Med dette installert på alle maskiner så kan du ha full upload på ei maskin og samtidig spele med låg ping på same eller anna maskin. Eller du kan streame video samtidig. Merkar ikkje at det går tregt uansett kor mykje linja er brukt. Alt kan prioriterast etter protokoll eller program.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...