Gå til innhold

Opprette søkefunksjon mot en database


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker tips fra noen på hvordan jeg enkel kan få laget en database i f.eks Excel.

Ønske mitt er å lage en enkel databse der jeg f.eks kan taste inn et postnummer og få et svar på hvem leverandør man kan bruke i det eksakte området.

 

Jeg har laget en oversikt med ulike leverandører knyttet til de ulike postnummerne, men så ønsker jeg at jeg skal ha et felt der jeg taster inn postnummeret slik at jeg kan få det korrekte resultatet.

 

jeg har satt inn all informasjonen på en enkel måte i escel.

 

postnr - poststed - Leverandør - Leverandør

0001 - Oslo - Lev X1 - Lev X2

 

det kan være flere leverandører på samme postnr derfor har jeg satt opp flere i kolonnene bortover som kan være knyttet en konkret postnr.

 

Noen tips?

 

Jeg er ikke dreven på noe programmering, så hvis dette kan utføres på en enkel måte vil jeg være takknemlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til løsning:

  1. Sorter dataene dine på postnr
  2. Når du skal finne leverandører for et postnummer, trykk Ctrl+F (i alle fall i engelsk versjon, Ctrl-B på norsk?), tast inn postnummer og trykk enter.
  3. Den fantastike søkemøtoren i Excel setter nå fokus på første leverandør på postnummeret, og leverandørene listes i feltene til høyre.

 

Fordeler med denne løsningen: Bugfri, billig, og ferdig på en-to-tre!

 

;)

 

Har du noen behov som ikke dekkes av dette?

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...